Forskellen på virksomhedstillid bliver mindre

Danmark kommer igen, mens indekset for udviklingslandene falder, og fokus vendes mod bæredygtig vækst

Et fald i virksomhedstilliden hos hurtigtvoksende økonomier og forøgelsen hos lande som f.eks. Danmark har reduceret afstanden til de mere modne markeder. Samtidigt afslører den seneste Regus-undersøgelse, at effektiviteten bliver den centrale drivkraft til at være konkurrencedygtig uden at gå på kompromis med væksten. Undersøgelser viser, at virksomheder globalt vil prioritere måder at reducere omkostningerne på, lige fra fastholdelse af talenter til fleksible arbejdspladser, for at opnå maksimale fordele fra eksisterende aktiver og udvide hurtigt og fleksibelt.

Den seneste Regus Business Confidence Index-undersøgelse af mere end 20.000 topledere på tværs af 95 lande viste, at selvom tillidsniveauerne er steget med fem point til 109 i de modne økonomier, så har der været et fald på ni point til 117 i udviklingslandene. I Danmark er virksomhedstilliden steget markant fra 95 point i april 2013 til 118, hvilket er en smule over det globale gennemsnit på 113 point.

Rapporten viste også, at danske virksomheder vil fokusere på fastholdelse af medarbejdere og omkostningseffektive serviceydelser over de næste tolv måneder for at optimere forretningsprocesserne og opnå maksimale fordele fra eksisterende aktiver uden at gå på kompromis med ekspansionsplanerne.

Regus' administrerende direktør Mark Dixon siger i sin kommentar til undersøgelsen: "Selvom de modne økonomier viser øget optimisme i takt med, at deres økonomiske udsigter bliver positive, sænkes væksthastigheden i udviklingslandene, eftersom virksomheder sigter mod endnu større effektivt for at promovere produktiviteten. Vores undersøgelse viser også, at brugen af fleksible arbejdspladser kan have en stor betydning på bundlinjen og tilskynder bæredygtig vækst".

Andre BCI-resultater inkluderer:

• Antallet af virksomheder i Danmark, som melder om øget indtjening og fortjeneste, er faldet fra 45 % til 44 % og er forblevet stadigt voksende fra 28 % til 29 %
  • De fire højeste effektivitetsresultater for Danmark er:
    • o    Bedre fastholdelse af medarbejdere (50 %)
    • o   Omkostningseffektive serviceudbydere (44 %)
    • o    Større udbytte af investeringer på marketing og reklame (38 %)
    • o   Mere omgruppering af medarbejdere (38 %)
  • 18 % af virksomhederne planlægger også at reducere deres faste kontorfaciliteter.

Regus er den globale arbejdspladsudbyder.

Dets netværk på over 1,700 forretningscentre i 100 lande udbyder bekvemme og fuldt servicerede faciliteter i høj kvalitet, som folk kan arbejde i, hvad enten det er et par minutter eller et par år. Virksomheder som Google, Toshiba og GlaxoSmithKline vælger Regus, så de kan arbejde fleksibelt og gøre deres forretning mere succesfuld.

Nøglen til fleksibelt arbejde er bekvemmelighed, så derfor åbner Regus centre ligegyldigt hvor dets 1,5 millioner medlemmer ønsker support – i bymidter, forstadskvarterer, shoppingcentre og detailbutikker, tankstationer ved motorveje og endda lokalcentre.

Regus blev grundlagt i Bruxelles, Belgien, i 1989 og har hovedkontor i Luxembourg. Regus er noteret på London Stock Exchange. Du kan få flere oplysninger ved at besøge: www.regus.com