• Regus/

Optimismen falder igen, men virksomhederne finder på gode vækstinitiativer

Virksomhederne forsøger stadig at reducere omkostningerne uden at skade vækstpotentialet ifølge Regus Business Confidence-indeks

Optimismen i de danske virksomheder er faldet tilbage med 34 indekspoint til 78 siden september ifølge det globale Regus Business Confidence-indeks. Antallet af virksomheder, der melder om øget omsætning, er faldet og er nu på 36 % sammenlignet med 57 % for seks måneder siden. Antallet af virksomheder, der melder om øget fortjeneste (34 %), er også faldet (19 %). Af hensyn til behovet for at holde omkostningerne nede i forbindelse med deres søgen efter bæredygtig vækst mener mange virksomheder, at en kortere forsyningskæde, mere salg gennem tredjeparter og øget brug af cloud-baserede it-programmer er den mest effektive måde at reducere omkostningerne på i de kommende måneder.

• Når vi ser tilbage i tiden, er de danske virksomheders ufleksible avancer til distributører og forhandlere (51 %) den vigtigste årsag til virksomhedernes problemer under afmatningen efterfulgt af omkostningerne ved unødvendig kontorplads (47 %) og afvikling af kontrakter med leverandører (47 %).

• Svarpersoner fandt, at en kortere forsyningskæde (54 %), mere salg via tredjeparter (51 %) og øget brug af cloud-baserede it-programmer (49 %) er de områder, hvor virksomheder ville kunne opnå størst besparelse uden at skade vækstpotentialet.

• Danske virksomheder mener, at en større kundespredning (44 %) og øget brug af betal-efter-brug-forretningstjenester (40 %) ville bidrage mest til at forbedre forretningsstabiliteten som en platform for vækst i fremtiden.
  • Globalt set er Business Confidence-indekset lavere for små virksomheder (107) end for store virksomheder (124).

En talsmand fra Regus udtaler: "Optimismen i danske virksomheder er faldet en smule siden september. Desuden er antallet af virksomheder, der melder om vækst i omsætningen og indtjeningen, faldet sammenlignet med for seks måneder siden, så det er ikke nogen overraskelse, at virksomhederne i deres stræben på at skabe vækstmuligheder på en bæredygtig måde stadig er på udkig efter måder, hvorpå de kan skære i omkostningerne uden at skade deres vækstpotentiale.

"Svarpersonerne er især tilhængere af mere fleksible arbejdsformer lige fra større brug af betal-efter-brug-forretningstjenester til øget brug af cloud-baserede it-programmer. En stor del af virksomhederne mener også, at omkostningerne ved unødvendig kontorplads har været en af de store byrder under den globale økonomiske afmatning, men med lettilgængelige løsninger med fleksible arbejdsformer er der ingen tvivl om, at antallet af virksomheder, der får gavn af mere smidige og skalerbare løsninger, vil stige i de kommende år".

Press contact

For mere information eller billeder kontakt venligst Eric Uggla på email, eric@bondpremea.com eller telefon +46 (0) 704 1515 25

Regus Business Confidence-indeks

I hver udgave præsenterer Regus Business Tracker-rapporten et opdateret Business Confidence-indeks. Dette indeks er en måling, som er baseret på et samlet antal positive og fremadrettede udtalelser, der kombinerer tendenser for omsætning og indtjening for en periode med betragtninger ang. det forventede økonomiske opsving i de kommende måneder, og har til formål at give virksomhederne et enkelt referencepunkt i forhold til undersøgelsens nøgleresultater. Dets gennemsnitlige udgangspunkt blev sat til 100 i første udgave af Regus Business Tracker i september 2009.

Regus er verdens største udbyder af innovative kontorløsninger. Regus tilbyder alt lige fra fuldt udstyrede arbejdspladser til professionelle mødelokaler, business lounges samt videokonferencefaciliteter. Regus tilbyder en ny måde at arbejde på  - det være sig hjemmefra eller fra kontoret. Virksomheder som Google, GlaxoSmithKline, Nokia og tusindvis af andre små og mellemstore virksomheder drager nytte af at outsource deres kontorer og arbejdspladser til Regus.

Flere end 1 000 000 kunder anvender dagligt Regus’ kontorløsning. Regus har 1200 beliggenheder i 550 byer i 95 lande. Det gør det muligt for kunder og virksomheder at udføre forretninger hvornår og hvor, de ønsker det. For flere oplysninger, se www.regus.dk