DTU-studerende på vej mod ny verdensrekord?

Omgivet af tidligere vinderbiler og pokaler skruer et hold ingeniørstuderende på DTU Mekanik netop nu på en bil, der med en knallertmotor og avanceret teknologi skal køre mindst 650 km/l ved dette års Shell Eco-marathon.

En lille bybil, der kører over 600 km på en liter benzin. Det lyder sikkert som ren fantasi for de fleste bilejere? Men ikke for et hold studerende på DTU, der i den grad viser vejen, når det kommer til fremtidens energieffektive biler.

Alene med brug af velkendt teknologi har de studerende de seneste to år sat nye verdensrekorder udi disciplinen ’langt på literen’. Senest i 2013 ved Shell Eco-marathon, hvor de med en lille bybil kørte hele 612 km på en liter benzin og slog de nærmeste konkurrenter med flere hundrede kilometer.

”Øko-bilen og vores årlige deltagelse i Shell Eco-marathon er i dag en integreret del af pensum på mekanikuddannelsen på DTU. I år rejser vi af sted for 11. gang, og ambitionen er som altid, at vi skal slå vores egen verdensrekord. Løbet i Rotterdam giver vores studerende en unik mulighed for at kombinere teoretiske studier med praktisk konstruktion og efterfølgende direkte dyst mod flere hundrede andre biler fra universiteter i hele Europa,” siger Jesper Schramm, Associate Professor, DTU.

Og det ikke er ren Georg Gearløs. Bilen fra DTU kan rent faktisk bruges på almindelig vej. Det blev understreget sidste år, hvor rekordbil tog turen fra Lyngby til Shells raffinaderi i Fredericia.

Om Shell Eco-marathon

Ved Shell Eco-marathon i Europa dyster fremtidens ingeniører og forskere i alderen 16-25 år fra 27 lande. Hvert hold stiller med egenudviklede benzin-, diesel-, brint-, el-, solcelle-, gas- eller ætanol-biler. Opgaven er at køre længst muligt på det, som svarer til 1 kWh eller en liter benzin. De bedste protype brintbiler klarer omregnet over 9.500 km/liter, mens DTU har rekorden blandt forbrændingsmotorer med 612,29 km/liter.

”Igen i år er vi stærkt repræsenteret ved Shell Eco-marathon. Historien har bevist, at vores unge, energiske ingeniørstuderende både har den kreativitet og evne til energiteknisk nytænkning, der skal til for at bide skeer med de allerbedste i Europa. Når vi herhjemme diskuterer, hvad vi som nation skal leve af i fremtiden, så viser de danske deltagere i handling, hvor langt fremme vi reelt er, når det handler om energieffektive teknologier til fremtidens biler,” siger Regitze Reeh, kommunikationsdirektør, Dansk Shell.

Mere om DTU og Shell Eco-marathon

www.facebook.com/dturoadrunners

www.shell.dk/aboutshell/shell-eco-marathon.html

www.shell.com/global/environment-society/ecomarathon.html

www.shell.com/global/environment-society/ecomarathon/events/europe/results-europe.html

Abonnér på nyheder fra Shell på www.mynewsdesk.com/dk/shell

Jesper Schramm, Associeret Professor, DTU Mekanik, mobil 4525 4179, e-mail js@mek.dtu.dk

Regitze Reeh, kommunikationsdirektør i Shell, mobil 2220 6013, e-mail regitze.reeh@shell.com

Om Dansk Shell

Shell beskæftiger cirka 450 medarbejdere i Danmark fordelt på hovedkontoret i Ørestad og raffinaderiet i Fredericia. Hertil kommer godt 2.500 ansatte på Shells servicestationer.

Shells raffinaderi i Fredericia er et af to raffinaderier i Danmark. Her omdannes råolien fra Shells aktiviteter i den danske del af Nordsøen til flydende gas, jetbrændstof, benzin, diesel, petroleum og fyringsolie.

Der er 306 Shell servicestationer i Danmark. Heraf 63 Shell/7-Eleven, 114 selskabsejede, 69 ubemandede Shell Express stationer og 60 forhandlerejede stationer under navne som Shell eller Select. Dertil kommer 14 CRT-anlæg til lastbiler, busser og anden tung transport. Shell tilbyder en bred vifte af brændstoffer - fra 99 oktan Shell V-Power over Shell FuelSave Blyfri 95, Shell 92 oktan til Shell FuelSave Diesel.

På verdensplan beskæftiger Shell cirka 87.000 medarbejdere i 70 lande. Her er selskabet involveret i bl.a. olie- og gasudvinding, produktion og salg af benzin og diesel samt udvikling af biobrændsel og flydende naturgas. I alt har Shell 44.000 servicestationer i verden og producerer hver dag 3,3 mio. tønder olie og gas. Læs mere på www.shell.com.