Nordisk Råd uddeler årets Natur- og Miljøpris til Scandic

I går modtog Scandic ’Nordisk Råds Natur- og Miljøpris 2011’. Den officielle prisoverrækkelse fandt sted på i Det Kongelige Danske Musikkonservatoriums Koncertsal med overværelse af den danske statsminister og udenrigsminister samt repræsentanter fra de øvrige nordiske regeringer. Prisen blev givet for Scandics mangeårige indsats for at mindske miljøbelastningen. Det medfølgende pengebeløb vil Scandic bruge på videreuddannelse af medarbejderne i bæredygtig hoteldrift.

Siden halvfemserne har Nordens største hotelkæde, Scandic, arbejdet systematisk med at gøre rejse- og hotellivet i Norden mere miljøvenligt. Det arbejde blev i går aftes belønnet med den aller fornemste pris; Nordisk Råds Natur- og Miljøpris 2011. Jens Mathiesen, adm. direktør for Scandic Danmark, siger:

”Vi er meget stolte over, at Nordisk Råd har valgt Scandic som prismodtager. Vi arbejder hver dag med bæredygtighed på vores hoteller, og denne anerkendelse gør os endnu mere motiverede til at fortsætte vores målrettede arbejde mod en endnu mere bæredygtig hoteldrift på alle 160 Scandic-hoteller på tværs af landegrænserne.”

Fornem prisuddeling på dansk jord
Prisuddelingen fandt sted i Det Kongelige Danske Musikkonservatoriums Koncertsal og prominente gæster som den danske statsminister og den danske udenrigsminister deltog i den festlige ceremoni. I sin begrundelse for uddelingen af prisen til Scandic, sagde Hans Henrik Christensen, medlem af priskomitéen, blandt andet:

”Scandic har siden 1994 gået foran i indsatsen for at mindske sin egen miljøbelastning. I har ligeledes inspireret mange virksomheder i hotelbranchen og i samfundet generelt til at arbejde med bæredygtig udvikling. Scandic har vist mod ved at stille krav til sine leverandører og indbyder også sine hotelgæster til at medvirke til at nå de miljøvenlige målsætninger gennem for eksempel at spare på vasketøjet og sortere sit affald.”

Debat om bæredygtig turisme
Og Scandics rolle som frontløber blev understreget med et eftermiddags-arrangement forud for aftenens prisuddeling, hvor Scandic havde inviteret en række branchefolk til en debat om bæredygtig turisme – nu og i fremtiden. Her fortalte kommunikationschef og CSR ansvarlig for Scandic Danmark Anette Larsen, om nogle af de resultater, Scandic har opnået på miljøområdet:

”Siden vi i 1993 besluttede at arbejde mere miljøbevidst, har vi uddannet over 11.000 medarbejdere i miljøspørgsmål og bygget 19.000 værelser af bæredygtige materialer. Det arbejde vil vi gerne bygge videre på, og derfor vælger vi at bruge den medfølgende check på 350.000 danske kroner til videreuddannelse af vores medarbejdere i bæredygtig hoteldrift.”

For mere information, kontakt:
Jens Mathiesen, adm. direktør, Scandic Danmark, tlf. +45 33 48 04 50
Anette Larsen, kommunikationschef og CSR ansvarlig, Scandic Danmark, anette.larsen@scandichotels.com, tlf.: +45 23 68 04 61