Scandic køber Rica Hotels

Scandic har indgået aftale om at købe Rica Hotels. Med i alt 72 Rica-hoteller forankrer Scandic positionen som Nordens førende hotelkæde. I Norge styrkes kæden med 65 hoteller, og Scandic bliver dermed landsdækkende. Købet er betinget af konkurrencemyndighedernes godkendelse.

Opkøbet af Rica Hotels er et vigtigt skridt i videreudviklingen af Scandic-koncernen, som gennem de senere år har gennemført en række tiltag for at styrke tjenesteydelser og tilstedeværelsen i det nordiske marked.

- Med Rica løfter vi Scandic til et nyt niveau i det nordiske hotelmarked. Vi styrker vores portefølje med anerkendte Rica-hoteller på attraktive beliggenheder, og snart kan gæsterne vælge mellem ca. 223 hoteller i hele Norden. I alt kommer vi til at have 25.000 gæster hver eneste døgn, og 13.000 dygtige medarbejdere vil gøre deres yderste for at bidrage til, at alle disse gæster får et godt og minderigt ophold, siger Frank Fiskers, koncernchef for Scandic.

Scandic har i dag 151 hoteller i Norden, hvoraf 19 i Norge, mens Rica Hotels porteføljen omfatter 72 hoteller i Norge og Sverige, hvoraf 65 i Norge.

For hotelgæsterne betyder opkøbet først og fremmest et endnu bredere Scandic-koncept, med flere hoteller at vælge mellem, hvor service, god mad og drikke og tjenesteydelser står centralt, sammen med satsningen på miljø, socialt ansvar og tilgængelighed.

- Vi har fundet en utrolig god plads og partner for Rica. Sammen vil selskaberne forme Nordens decideret største hotelaktør, med et solidt udgangspunkt for en kraftfuld, videre vækst og turisme satsning. Rica og Scandic supplerer hinanden geografisk, og vil sammen give gæsterne flere valgmuligheder. Rica er stærke i Norge, mens Scandic har sin styrke i de øvrige skandinaviske lande. Alle ansatte hos både Rica og Scandic lægger deres ære i det gode værtskab og står hver dag for at give gæsterne gode hoteloplevelser, siger Rica-grundlægger Jan E. Rivelsrud.

Familien Rivelsrud, som i dag ejer Rica Hotels, vil videreføre sit engagement i hotelbranchen. Det sker gennem ejendomsselskabet Rica Ejendom Holding. Dette selskab ejer i alt 20 af de hoteller som indgår i Rica-Hotels porteføljen, og her vil Scandic overtage som lejer.

- Dette er en fremadrettet strategi. Nu bliver vi stærkere i Norge og får flere hoteller i Sverige, hvilket styrker vores førende position. Vi ser frem til at fortsætte med at udvikle Scandic og tilbyde vores gæster en endnu bedre oplevelse i fremtiden, siger Jens Mathiesen, adm. direktør for Scandic i Danmark.

Opkøbet indebærer at Rica-hotellerne vil blive konverteret til Scandic-hoteller, men integrationsprocessen og brand-skiftet vil ikke blive påbegyndt før opkøbet er godkendt af Konkurrencetilsynet.

For yderligere information kontakt gerne:
Jens Mathiesen, adm. direktør, Scandic Danmark, tlf: 3348 0455