Scandics økologiske bronzemærke fejret til Nordens største fødevaremesse

Under årets FoodExpo fejrede Økologisk Landsforening Scandics økologiske rejse og hotelkædens opnåelse af det økologiske bronzemærke med en festlig reception for udvalgte modtagere af de økologiske spisemærker. I Scandic giver man æren til de ambitiøse og dedikerede team members på hotellerne, der på mindre end et år har sikret det økologiske bronzemærke på alle 28 hoteller.

”Jeg er så stolt, og særligt er jeg virkelig stolt over vores fantastiske kollegaer ude på hotellerne og deres store arbejde med økologi. Sidste år satte vi os et mål om, at vi ville have det økologiske bronzemærke på alle vores hoteller, og nu står vi her i dag med 28 hoteller, der har opnået mærket og som serverer minimum 30-60% økologi. Vores kollegaer har knoklet rigtig hårdt, så det også dem, der fortjener den fejring og anerkendelse, vi får i dag”

Sådan lød det fra Scandics F&B-Direktør, Karsten Felvang Nielsen, da hotelkæden fik overrakt deres bronzestatuetter af Økologisk Landsforening til en fejringsreception under FoodExpo i Herning. Statuetterne repræsenterer Scandics opnåelse af det økologiske spisemærke i bronze og at der nu serveres 30-60% økologi på de danske Scandic hoteller. Det første Scandic hotel fik bronzemærket tilbage i december og siden da er det gået hurtigt med økologien i Danmarks største hotelkæde.

”En ting som jeg er særligt stolt af er, at vi på ingen måde har gået på kompromis, og selvom vi vil være økologiske, så vi vil stadig også fortsætte med at understøtte dansk landbrug og de danske producenter, så vi indtænker nærhed og bæredygtighed i alt det, vi gør”, fortæller Karsten Felvang Nielsen fra Scandic.

I Økologisk Landsforening er man også glade for at Scandic har opnået det økologiske spisemærke, og her har man under årets Foodexpo inviteret Scandic til at deltage i messen, som landsforeningens repræsentant for det økologiske spisemærke i bronze.

”Vi er er så glade og stolte over at så stor en kæde som Scandic har fået det økologiske spisemærke, og vi vil gerne rose dem for deres store indsats, der nu betyder at rigtig mange danskere har muligheden for at tilvælge økologi ved at overnatte og holde arrangementer og konferencer på Scandics hoteller i hele landet”, fortæller Torben Blok, markedschef i Økologisk Landsforening.

Om det økologiske spisemærke i bronze

Det økologiske bronzemærke er et statskontrolleret bevis på, at andelen af de indkøbte føde- og drikkevarer er 30-60 % økologiske. Økologitanken bygger på en idé om, at produktion af fødevarer skal tage hensyn til jordens naturlige systemer, og at bæredygtig produktion af fødevarer ikke må påvirke klima, biodiversitet eller naturens ressourcer negativt. Økologiske råvarer indeholder derfor ikke pesticider, men fokuserer på bedre dyrevelfærd, plads til naturen og respekt for miljøet. Det Økologiske Spisemærke kontrolleres af Fødevarestyrelsen, og findes også i sølv (60-90%) og guld (90-100%)

Læs mere om økologi på Økologisk Landsforening: https://okologi.dk/viden-om-oe...

Om Scandics bæredygtighedsrejse

Scandic har gennem de sidste 25 år haft fokus på bæredygtighed og er i dag Danmarks eneste svanemærkede hotelkæde. I Scandics restauranter er der både økologi, lokale råvarer, dyrevelfærd og skånsomt fiskeri på menuen, og i dag lever alle 28 hoteller op til disse krav. Bæredygtighedstanken findes i alle led af virksomheden. F.eks. sparer hotellernes innovative rengøringsprocedure hvert år flere millioner liter vand, ligesom samarbejdet med Too Good To Good siden 2017 har reddet mere end 70.000 portioner morgenmad fra buffeterne i Danmark.