Ældre mursten og moderne metalplader skaber nye muligheder og udtryk

At lade det gamle møde det nye kan nogle gange være en svær balancegang. Når nyt materiale skal møde det gamle, er det vigtigt at udnytte det fundament, der findes, og lade dem spille sammen. Et godt eksempel på dette er Trikåfabriken i Hammarby Sjöstad, hvor et ældre murstensfundament har fået lov til at møde nyt og moderne glas- og pladedesign. Kombinationen giver en stor og indbydende overflade uden at gå på kompromis med bygningens karakter.

Foto: Felix Gerlach

For at bevare bygningens karakter, men samtidig forny den, blev der fokuseret på farver og et materiale, der komplementerede den tidligere mursten, og valget faldt på Corten stål og glas. Dette giver bygningen en dejlig kontrast mellem gammelt og nyt uden at lade noget af materialet tage helt over.

"Ambitionen var at få en transparent facade i tilbygningen mod nord, et stort vindue, der fremhævede kontrasten mellem industripladen og den varme bløde træramme inde i huset. Glasfacaden var unik og skulle løses med specialdesignede detaljer for at opfylde brandsikkerhedskravene mellem etagerne. Det krævede et tæt og godt samarbejde med facadeleverandøren og brandrådgiveren," siger Daniel De Sousa Barrera fra Tengbom.

Takket være WICTEC 50 med tilføjelser og systemvariationer har projektet været i stand til at skabe et tilpasset og skræddersyet projekt, hvor funktion og design ikke har skullet gå på kompromis med hinanden.

Store glaspartier giver vidunderligt lys

Kombinationen af en glasfacade og tynde profiler skaber et svævende indtryk for et af etagerne. Effekten er slående og viser, hvordan et godt design og de rigtige materialer kan spille sammen på den bedste måde. Med WICLINE 75 glassystemet fra WICONA opnås en bygning med tyndt og diskret glas, samtidig med at lys- og grænseværdierne overholdes.

Alt dette harmonerer godt med indersiden af bygningen, hvor træ er blevet brugt som hovedmateriale. For at give en indbydende og varm ramme har de valgt at bevare træets naturlige farve og gøre det til en del af indretningen. Takket være det faktum, at træet får lov til at være synligt og være et supplement til resten af møblerne, skabes en luftig og naturlig følelse inde i bygningen.

Foto: Felix Gerlach

Ombygning skaber luft og rum

Dette er noget, der straks bliver mærkbart i det store rum, der først møder en, når man kommer ind. Det tidligere gårdrum er omdannet til mødested for bygningens lejere, hvor ideer og nye kontakter kan skabes. Det høje loft giver luft og plads og danner et naturligt samlingspunkt, der indbyder til både frokost og en lille pause i løbet af dagen.

Jonas Ericsson, CEO for Scandifront siger: "Glastaget sidder som et låg over atriet og integrerer alle ejendomme, hvilket var udfordrende, fordi vi var nødt til at bygge på en af de lave dele for at komme op i højden. Brugen af træ i kontorlokaler var også en udfordring, da der ikke var nogen klare regler for dette på tidspunktet for opførelsen. Men vi løste det, og det blev et dejligt hus med meget flotte glasoverflader."

Foto: Felix Gerlach

Tagterrassen er også et naturligt sted at samles. Med en dejlig udsigt inviterer det dig til en god frokost på de varmere dage af året. Hvis du i stedet vender blikket mod rummet, bliver du mødt af de massive bjælker, der holder taget oppe og får en fornemmelse af, hvilken mægtig bygning det er.

"Vi synes, at samlende atrie var meget vellykket. Vores mål var at give kvarteret et hjerte fuld af muligheder og stor fleksibilitet. Hvor der tidligere var læsseplads, er der i dag et aktivt mødelokale fyldt med dagslys, hvor folk mødes spontant – et rum, der også ændrer sig i løbet af dagen og i takt med årstiderne."  fortsætter Daniel De Soussa Barrera.

Trikåfabriken er et strålende eksempel på, hvordan det gamle ikke behøver at gå på kompromis med det nye, både hvad angår funktion og design. Med naturmaterialer og genbrugsprodukter skabes et bæredygtigt og klimasmart byggeri, der holder i mange år uden at gå på kompromis med hverken kvalitet eller design.

Fakta:

WICONA kunde: Scandifront

WICONA produkt: WICLINE, WICTEC

Arkitekt: Tengbom

Fotograf: Felix Gerlach

Hanna Bouveng
hanna.bouveng@hydro.com

Om WICONA

Gennem de seneste årtier har varemærket WICONA udviklet sig til et synonym for aluminiumprofilsystemer, der opfylder de højeste standarder. Høje teknologiske standarder, stringente systemovervejelser og kvalitetsforarbejdning af produkterne samt omfattende serviceydelser og konsulentbistand – det hele yder et vigtigt bidrag til varemærkets succes. WICONA er ejet af den norske virksomhed Hydro, en fuldt integreret aluminiumvirksomhed med 35.000 medarbejdere i 40 lande på alle kontinenter, der kombinerer lokal ekspertise, global forskning og uovertruffen kapacitet inden for F&U.

www.wicona.dk