Eldre teglstein og moderne cortenstål skaper nye muligheter og uttrykk

Å la gammelt møte nytt kan noen ganger være en vanskelig balansegang. Når nytt møter gammelt er det viktig å utnytte det eksisterende fundamentet og skape samhandling. Et godt eksempel på dette er Trikåfabriken i Hammarby Sjöstad, der et eldre teglfundament har fått møte ny og moderne glass- og platedesign. Kombinasjonen gir en stor og innbydende fasade uten at det går på bekostning av bygningens karakter.

Foto: Felix Gerlach

For å bevare bygningens karakter, men samtidig fornye den, ble det lagt vekt på kulører og et materiale som passet til den gamle teglsteinen. Valget falt på cortenplater og glass. Dette gir bygget en nydelig kontrast mellom gammelt og nytt uten å la noe av materialet ta helt over.

– Ambisjonen var å ha en gjennomsiktig fasade i tilbygget mot nord, et stort vindu som fremhevet kontrasten mellom det industrielle cortenstålet og den varme, myke innvendige trekonstruksjonen. Glassfasaden er unik og måtte løses med spesialdesignede detaljer for å oppfylle kravene til brannsikkerhet mellom etasjene. Det krevde et tett og godt samarbeid med fasadeleverandøren og brannrådgiveren, sier Daniel De Sousa Barrera hos Tengbom.

Takket være fasadesystemet WICONA WICTEC 50 med tillegg og systemvariasjoner har man fått et skreddersydd prosjekt der funksjon og design ikke har behøvd å gi avkall på hverandre.

Store glasspartier gir fantastisk lys

Kombinasjonen av en helglassfasade og tynne profiler skaper et svevende inntrykk. Effekten er slående og viser hvordan et godt design og de riktige materialene kan samhandle på den beste måten. Med WICONA WICLINE 75 oppnår man et bygg med diskrete glasselementer, samtidig som systemet møter kravene til lysinnslipp og gjeldende bygningskrav.

Alt dette harmonerer godt med innsiden av bygningen der tre er brukt som hovedmateriale. For å gi en innbydende og varm ramme er treets naturlige farge beholdt, og gjør det til en del av innredningen. Takket være at treverket er synlig og er et supplement til resten av innredningen, skapes en luftig og naturlig følelse innendørs.

Foto: Felix Gerlach

Ombygging skaper luft og rom

Følelsen av luft og rom er merkbar når man går inn. Den tidligere gårdsplassen er gjort om til et stort og åpent innendørs atrium. Det høye taket gir luft og lys og danner en naturlig møteplass for byggets leietakere, og innbyr til både lunsj og en liten pause.

– Glasstaket ligger som et lokk over atriet og integrerer alle leitakere, hvilket var utfordrende fordi vi måtte bygge opp en av de lavere delene av bygningen for å få samme høyde som resten. Bruk av limtre (KL-tre) i kontorlokaler var også en utfordring da det ikke fantes klare regler for dette på byggetidspunktet. Men vi løste det, og det ble et fint hus med veldig fine glassflater, sier Jonas Ericsson, VD, Scandifront.

Foto: Felix Gerlach

Takterrassen er også et naturlig sted å samles. Med flott utsikt inviterer den deg til en god lunsj på årets varme dager. Vender du i stedet blikket inn i rommet, blir du møtt av de massive bjelklagene som holder taket oppe og får en følelse av hvilken mektig bygning dette er.

– Vi synes atriet ble vellykket. Vårt mål var å gi bygningen et hjerte fullt av muligheter og stor fleksibilitet. Der det tidligere var en lasteplass, er det i dag et aktivt møterom fylt med dagslys og folk møtes spontant – et rom som også forandrer seg i løpet av dagen og årstidene, fortsetter Daniel De Soussa Barrera.

Trikåfabriken er et strålende eksempel på hvordan det gamle ikke behøver å gå på kompromiss med det nye, hverken når det gjelder funksjon, design eller kvalitet. Med naturlige materialer og resirkulerte produkter skapes et bærekraftig og klimasmart bygg som skal vare i mange år.

Fakta:

WICONA-produsent: ScandiFront AB