• Accor/

Vähemmän vastaanottoja ja enemmän sosiaalisia alueita – ibis-hotelliketjun uusi konsepti

Yksi maailman suurimmista hotellituotemerkeistä, ibis, esittelee uuden konseptin hotelleissaan ympäri maailman. Tavoitteena on tehdä hotellista elävä keskipiste, jossa matkailijat ja lähistön asukkaat voivat kohdata. Ketju panostaa muun muassa vieraiden ja työntekijöiden välisten suhteiden vahvistamiseen sekä ruoka- ja musiikkielämyksien lisäämiseen.

Tavaramerkin muutos on tulosta uudesta Ipsos-tutkimuksesta*, joka tehtiin ibisin toimeksiannosta. Tutkimus osoittaa, että hotellivierailla on uudenlaisia odotuksia. Muun muassa 80 prosenttia vastaajista sanoi haluavansa, että hotelli on sosiaalinen paikka, johon ovat tervetulleita kaikki, vaikka he eivät asuisikaan hotellissa.

– Hotelli on pitkään yhdistetty vain yöpymiseen, mutta tämä mielikuva alkaa heikentyä samalla, kun vieraat odottavat laajempaa sosiaalista tarjontaa. Nykypäivän matkailijat odottavat henkilökohtaisempaa, ainutlaatuista ja osallistavaa hotellia, joka kannustaa uusiin kohtaamisiin ja elämyksiin, sanoo Jan Birkelund, AccorHotelsin Pohjoismaiden myynti- ja jakeluvastaava.

Ei perinteistä vastaanottotiskiä
Uusista hotelleista on poistettu vastaanotto, joka on kautta aikojen ollut hotellin symbolinen toiminto. Sisäänkirjautumisen voi nyt hoitaa mobiilisti baarissa vieraiden nauttiessa samalla kahvista tai drinkeistä. Tämä tekee työntekijöistä vähemmän staattisia ja lisää sosiaalista kanssakäyntiä työntekijöiden ja vieraiden välillä.

Nopeasta digitaalisesta kehityksestä huolimatta ihmisten läsnäolo on vieraille edelleen todella tärkeää. Ipsos-tutkimus osoitti, että 61 prosenttia haluaa henkilökohtaisen kohtaamisen sisään- ja uloskirjautumisen yhteydessä. Hotellit ilman vastaanottoa ovat jo olleet menestys Lontoossa. Nyt ibis pyrkii tuomaan konseptin kaikkiin hotelleihinsa vuoteen 2022 mennessä.

Hotelli luonnollisena kohtauspaikkana
Osana uutta konseptia ibis on panostanut siihen, että hotellista tulisi vieläkin selkeämpi kohtauspaikka matkailijoille ja paikalliselle väestölle – tämä halutaan varmistaa muun muassa lisäämällä ravintola- ja baaritarjontaa sekä ainutlaatuista muotoilua. Paikallisesti räätälöityjen ruokalistojen ja jännittävien nimikkojuomien ansiosta jokaisessa hotellissa on ainutlaatuinen tunnelma, joka houkuttelee useampia ihmisiä viettämään aikaansa siellä.

Lisäksi ibis siirtyy musiikkialalle ja pyrkii integroimaan musiikin osaksi asiakaskokemusta. Vuonna 2019 ibis tarjoaa yli 100 live-esiintymistä. Tarjolla on niin maailmankuuluja artisteja kuin uusia kykyjäkin. Myös tämä on Ipsos-tutkimuksen tulosta. Tutkimus osoitti, että 40 prosenttia vastaajista näkisi mielellään enemmän live-esiintymisiä hotellissa.

ibisillä on yli 1 100 hotellia ja yli 150 000 huonetta 66 maassa. Se onkin nykyisin Euroopan suurin edullinen hotelliketju ja saman kategorian maailman neljänneksi suurin ketju. Seuraavina vuosina ketju suunnittelee avaavansa myös 168 uutta hotellia.

* Tutkimus on tehty Ranskassa, Isossa-Britanniassa, Brasiliassa, Singaporessa, Saksassa ja Australiassa, ja se perustuu kunkin maan edustavaan otantaan.

Lisätietoja:
PR konsultti AccorHotelsille Skandinaviassa
Phone: +46-70-898 33 69
Mail: ingemar@comma.se

VP Sales, Distribution & Loyalty Scandinavias & Finland
Phone: +46-73-433 80 65
Mail: jan.birkelund@accor.com

AccorHotels:
AccorHotels on matkustamiseen ja elämäntapaan liittyvä johtava toimija ja digitaalinen innovaattori, joka tarjoaa ainutlaatuisia elämyksiä yli 4 600 hotellissa, lomakeskuksessa ja huoneistossa yli 100 maassa. Ainutlaatuisella valikoimallaan kansainvälisesti tunnettuja hotellituotemerkkejä – jotka käsittävät kaiken luksushotelleista suosittuihin keskitason hotelleihin ja boutique-hotelleihin sekä turistiluokan hotelleihin – AccorHotels on yli 50 vuoden ajan tarjonnut ainutlaatuista palvelua ja asiantuntemusta.

Ydinosaamisensa lisäksi AccorHotels on myös menestyksekkäästi kasvattanut palvelutarjontaansa ja saavuttanut johtavan aseman yksityisten luksusasuntojen vuokraamisessa. Sillä on yli 10 000 upeaa kiinteistöä ympäri maailmaa. Hotellikonserni tarjoaa myös concierge-palvelujajaettuja toimistotiloja, ravintolaelämyksiä, tapahtumia ja digitaalisia ratkaisuja. Yhdessä yli 250 000 sitoutunutta työntekijää käsittävän tiiminsä kanssa AccorHotels pyrkii määrätietoisesti siihen, että kaikki asiakkaat tuntisivat itsensä tervetulleiksi. Asiakkailla on käytettävissään muun muassa yksi maailman palkitsevimmista kanta-asiakasohjelmista – Le Club AccorHotels.

AccorHotelsilla on myös aktiivinen rooli paikallisyhteisössään ja se toimii edistääkseen kestävää kehitystä ja solidaarisuutta PLANET 21 Acting Heren avulla. Tämä on kattava ohjelma, jossa työntekijät, asiakkaat ja kumppanit pyrkivät yhdessä edistämään kestävää kehitystä. Vuodesta 2008 lähtien AccorHotels Solidarity Endowment Fund on lisäksi toiminut luonnollisena jatkeena hotellikonsernin toiminnoille ja arvioinneille auttaen torjumaan sosiaalista ja taloudellista haavoittuvuutta.

Accor SA on noteerattu Euronext Parisissa (ISIN-koodi: FR0000120404), ja yhtiön osakkeella käydään kauppaa Yhdysvalloissa OTC-markkinoilla (koodi: ACRFY).

AccorHotels-uutisia:

Varaa hotelli: http://www.accorhotels.com