Bioretec on solminut toimitussopimuksen Meotecin kanssa biohajoavien RemeOs-tuotteiden raaka-aineena käytettävästä magnesiumseoksesta

Bioretec Oy      Lehdistötiedote      13.1.2022 11.00 EET

Maailmanlaajuisesti toimiva suomalainen lääkinnällisten laitteiden valmistaja ja biohajoavien ortopedisten implanttien edelläkävijä Bioretec Oy on solminut raaka-aineita koskevan toimitussopimuksen saksalaisen implanttimateriaalien valmistajan Meotec GmbH:n kanssa. Sopimuksen mukaan Meotec toimittaa biohajoavaa magnesiumseosta Bioretecin uutta RemeOs™-tuoteperhettä varten.

“Sopimus varmistaa sujuvan raaka-aineen toimituksen tuleville RemeOs™-tuotteillemme. Meotecin asiantuntemus, raaka-aineen laatu ja toimitusvarmuus olivat ne päätekijät, jotka johtivat Meotecin valintaan toimittajaksi. Sopimuksen myötä olemme jälleen askeleen lähempänä ensimmäisten RemeOs™-tuotteidemme kaupallistamista Euroopassa ja Yhdysvalloissa”, sanoo Timo Lehtonen, Bioretecin toimitusjohtaja.

”Tiimimme Meotecilla ja Bioretecilla ovat työskennelleet yhdessä useiden vuosien ajan kehittääkseen ja toimittaakseen alan johtavan bioyhteensopivan magnesiumseoksen, joka täyttää materiaaleille asetetut korkeat vaatimukset. Olemme tyytyväisiä, että Bioretec on virallistanut yhteistyösuhteemme RemeOs™-tuotteiden tulevana raaka-ainetoimittajana. Tämän toimitussopimuksen myötä Meotecin asiakaskunta kasvaa yhdellä markkinoiden dynaamisimmista toimijoista innovatiivisissa ortopedisissä ratkaisuissa”, toteaa Alexander Kopp, Meotecin toimitusjohtaja.

Ensimmäisen RemeOs™-tuotteen, RemeOs™-traumaruuvin, myyntilupaa odotetaan Euroopan unionissa ja Yhdysvalloissa vuoden 2022 aikana. Bioretec on hiljattain hakenut tuotteelle CE-merkintää Euroopan unionissa. Biohajoava RemeOs™ -magnesiumimplantti auttaa luuta parantumaan, ja lopulta luu korvaa implantin luonnollisesti. Erillistä implantin poistoleikkausta ei tarvita, toisin kuin usein perinteisiä implantteja käytettäessä. RemeOs™-traumaruuvia käytetään luun murtumien kiinnittämiseen (osteosynteesi) ja osteotomiassa, jossa korjataan luiden epämuodostumia ja asentovirheitä.

Lisätietoja antavat:

Timo Lehtonen, toimitusjohtaja, p. +358 50 433 8493
Johanna Salko, talousjohtaja, p. +358 40 754 8172

Yhtiö kehittää parhaillaan uutta RemeOs™-tuoteperhettä, joka perustuu uuden sukupolven vahvoihin, biohajoaviin materiaaleihin, magnesiumseokseen ja hybridikomposiittiin, joiden lujuus mahdollistaa entistä paremmat leikkaustulokset. RemeOs™-implantit hajoavat biologisesti ja korvautuvat luulla mahdollistaen murtuman paranemisen, jolloin implantin poistoleikkausta ei tarvita. Tuotteilla on mahdollista korvata titaani-implantit, jolloin hoitoyksiköissä voidaan saavuttaa tehokkaasti arvoperusteisen terveydenhuollon tavoitteet (Value-Based Healthcare) ja keskittyä potilaan hyötyyn. RemeOs™-tuoteperheen ensimmäiselle tuotteelle odotetaan myyntilupaa Yhdysvalloissa ja EU:ssa vuoden 2022 aikana, mikä avaa Bioretecille leikkaushoidon uudistajana 7 miljardin Yhdysvaltain dollarin globaalit, ortopedisten traumatuotteiden markkinat. Better healing – Better life. www.bioretec.com.

Tietoa Meotecista

Maailmanlaajuisesti toimiva saksalainen Meotec on yksi maailman johtavista lääketieteellisissä implanteissa käytettävien biohajoavien metallimateriaalien valmistajista. Yhtiöllä on yli vuosikymmenen kokemus erilaisten materiaalien, kuten biohajoavien magnesiumseosten, kehittämisestä, ja se toimittaa lääkinnälliseen käyttöön hyväksyttyjä metalliaineita ISO 13485
-laatustandardin mukaisesti. Hyödyntämällä prosessiautomaatiota ja patentoituja metallurgisia prosesseja Meotec takaa raaka-aineidensa korkean puhtaustason. Meotec tarjoaa materiaalejaan asiakkaille eri lääketieteen aloilla, kuten sydän-, verisuoni- ja vatsakirurgiassa, ortopediassa, suu- ja leukakirurgiassa sekä traumahoidossa ja urheilulääketieteessä.