Bioretec Oy:n puolivuosikatsaus 2023 (tilintarkastamaton): Historiallinen saavutus vahvan myynnin tukemana

Bioretec Oy   Yhtiötiedote   11.8.2023 klo 9.00 EET

Tämä tiedote on tiivistelmä Bioretecin puolivuosikatsauksesta tammi–kesäkuulta 2023. Koko raportti on tämän yhtiötiedotteen liitteenä pdf-tiedostona sekä yhtiön verkkosivuilla osoitteessa https://bioretec.com/investors/investors-suomeksi/tiedotteet

Tammi-kesäkuu 2023 lyhyesti

• Liikevaihto kasvoi 33 % ja oli 1 891 tuhatta euroa (1–6/2022: 1 422 tuhatta euroa).
  • Myyntikate oli 1 327 (1 018) tuhatta euroa eli 70,2 % (71,6 %) liikevaihdosta, kasvu vertailukaudesta 30,4 %.
  • Raportointikauden tulos oli -2 075 (-1 367) tuhatta euroa sisältäen rahoitusjärjestelyjen kustannukset yhteensä 795 tuhatta euroa.
  • Osakekohtainen tulos (laimentamaton) oli -0,11 (-0,10) euroa.

Katsauskauden merkittävät tapahtumat

• Maaliskuussa 2023 Bioretec sai biohajoavalle RemeOs™-magnesiumruuvilleen myyntiluvan Yhdysvalloissa.
  • Huhtikuussa 2023 Bioretec ilmoitti päivittävänsä ja kohdentavansa tuotevalikoimaansa kiihdyttääkseen tuotteidensa kaupallistamista ja tarjotakseen paremmin markkinakysyntään vastaavan tuotevalikoiman sekä jalostavansa Yhdysvaltojen markkinoiden myyntistrategiaansa.
  • Huhtikuussa 2023 Bioretec toteutti onnistuneesti suunnatun osakeannin ja keräsi sen tuloksena 10 miljoonaa euroa. Osakeannista saadut varat käytetään Bioretecin RemeOs™-tuotteiden kiihdyttämään kaupallistamista ja jakelua Yhdysvalloissa, RemeOs™-tuotteiden tuotantokapasiteetin laajentamisen edistämiseksi ja muiden RemeOs™-tuotteiden tuotekehityksen tehostamiseksi.
  • Toukokuussa 2023 Bioretec nimitti Dr. Jeremy Dublonin regulatiiviseksi neuvonantajaksi tukemaan yhtiön Yhdysvaltojen markkinoiden myyntistrategiaa.
  • Kesäkuussa 2023 Bioretec investoi CNC-työstökeskukseen lisätäkseen RemeOs™ tuotteiden tuotantokapasiteettia.

Tämä puolivuosikatsaus on tilintarkastamaton. Koko vuoden 2022 luvut ovat tilintarkastetut.

Avainluvut

Rahat ja pankkisaamiset

Osakekohtainen tulos (laimentamaton)

Osakekohtainen tulos (laimennettu)

Osakkeiden lukumäärä kauden lopussa (laimentamaton)

Osakkeiden lukumäärä

kauden lopussa (laimennettu)

Henkilöstö (kauden lopussa)

Timo Lehtonen, Bioretec Oy:n toimitusjohtaja:

Olen innoissani voidessani kertoa Bioretecin erinomaisesta menestyksestä vuoden 2023 ensimmäisellä puoliskolla. Hellittämätön huippuosaamisen vaaliminen ja innovaatioille omistautuminen ovat nostaneet meidät uusiin korkeuksiin.

Maaliskuussa saavutimme historiallisen virstanpylvään, kun saimme Yhdysvalloissa FDA:n myyntiluvan uraauurtavalle RemeOsTM-magnesiumruuvillemme. Tämä poikkeuksellinen saavutus viestii tuoteinnovaatioidemme ja tuoterekisteröinti-tietämyksemme vahvuudesta ja luo vankan perustan kasvun kiihdyttämiselle houkuttelevilla Yhdysvaltain markkinoilla sekä niiden ulkopuolella. Pysymme lujasti sitoumuksissamme ja keskitymme nyt tuotelanseeraukseen ja tuotteiden tuomiseen potilaiden ja terveydenhuollon tarjoajien saataville kaikkialla Yhdysvalloissa lähtien siitä, että tuotteet otetaan käyttöön hallitusti ja käyttöönotto tapahtuu arvostetuissa huippuluokan klinikoissa ja akateemisissa keskuksissa. Tämä saavutus on merkittävä askel matkallamme johtamaan potilashoidon muutosta. Tämän menestyksen ja yhtiön pitkäaikaisen innovatiivisten tuotteiden kaupallistamiseen sitoutumisen tuloksena toteutimme rahoituskierroksen, jolla keräsimme 10 miljoonan euron bruttovarat institutionaalisille ja muille kokeneille sijoittajille suunnatulla osakeannilla. Kerätyt varat ovat olennaisessa roolissa nopeuttamaan RemeOs™-tuotteidemme kaupallistamista ja jakelua Yhdysvalloissa samoin kuin tuotantokapasiteetin laajentamisessa ja monipuolisen RemeOs™-tuotevalikoimamme edelleen kehittämisessä.

Keskityimme strategisesti markkinatarpeiden täyttämiseen ja kilpailuetujen luomiseen sekä päivitimme tuotevalikoimaamme lisäämällä siihen RemeOs™-luuniitit ja RemeOs™-levyt. Näiden tuotteiden arvioidaan tulevan markkinoille vuonna 2026 ja 2027, mikä mahdollistaa meille vielä kattavampien ratkaisujen tarjoamisen asiakkaillemme. Samanaikaisesti tarkensimme taloudelliset tavoitteemme vastaamaan kunnianhimoista visiotamme. Tavoittelemme nyt 62 miljoonan euron liikevaihtoa vuoden 2027 loppuun mennessä ja olemme luottavaisia saavuttavamaan positiivisen liiketoiminnan kassavirran vuoden 2026 loppuun mennessä.

Vuoden 2023 ensimmäisellä puoliskolla liikevaihtomme kasvoi vahvasti, 33 prosenttia edellisvuodesta. Merkittävin kasvu tuli Aasian markkinoilta, erityisesti Kiinasta. Kasvu oli huomattavaa myös Yhdysvalloissa FDA-rekisteröidyn Activa-tuotevalikoimamme ansiosta. Olemme edelleen vahvasti sitoutuneet lujittamaan läsnäoloamme Yhdysvalloissa, erityisesti tulevan RemeOs™-tuotteiden tuotelanseerauksen myötä. Samalla työskentelemme sinnikkäästi laajentaaksemme RemeOs™-ruuvien indikaatioita Yhdysvaltojen kasvun vahvistamiseksi. Vastataksemme tulevaan kysyntään olemme tehneet suunniteltuja investointeja tuotantokyvyn kasvattamiseksi. Uuden CNC-työstökeskuksen hankinnan myötä olemme nyt valmiita kasvattamaan RemeOs™-ruuvien tuotantokapasiteettia ja tehostamaan Activa-implanttien tuotantoa varmistaaksemme ajantasaiset ja luotettavat toimitukset asiakkaillemme.

Menestyksemme ydin piilee omistautuneessa tiimissämme. Henkilöstömme on osoittanut poikkeuksellista sitoutumista ja suorituskykyä koko ensimmäisen vuosipuoliskon ajan. Heidän ponnistelunsa ovat mahdollistaneet asiakaskuntamme laajentamisen, uusien jakelusopimusten vahvistamisen, tuotekehityksen edistämisen ja Yhdysvaltain myyntiluvan saavuttamisen. Esitän lämpimän kiitokseni jokaiselle tiimimme jäsenelle heidän tinkimättömästä panoksestaan Bioretecin missioon. Olemme myös onnekkaita saadessamme erittäin arvokasta asiantuntemusta laajennetulta tieteelliseltä toimikunnaltamme, ja Yhdysvaltain regulatiiviselta neuvonantajaltamme Heidän kokemuksensa tarjoaa korvaamattoman arvokasta tietoa tuotekehitykseemme, tuleviin lanseerauksiin ja laajennussuunnitelmiimme erityisesti Yhdysvaltain markkinoilla. Lisäksi toivotamme tervetulleeksi uuden operatiivisen johtajamme, joka tuo korvaamatonta osaamista tiimiimme.

Loppuvuoden aikana odotamme, että RemeOs™ ruuveillemme myönnetään myyntilupa EU:n markkinoille. Jatkamme myös Breakthrough Device-ohjelmaa Yhdysvalloissa RemeOs™-ruuvien indikaatioiden laajentamiseksi ja kasvupotentiaalin lisäämiseksi. Nämä strategiset aloitteet ovat olennainen osa kokonaisstrategiaamme tarjota edistyneitä ja huippuluokan tuotteita, jotka vastaavat sekä terveydenhuollon ammattilaisten että potilaiden muuttuviin tarpeisiin. Edetessämme vuoden 2023 loppupuolelle Bioretec jatkaa tinkimättömästi omistautuneena innovaatioiden luomiseen, potilashoidon kehittämiseen ja kaupallisen menestyksen saavuttamiseen. Yhdessä teemme työtä muutoksen tuomiseksi lääkinnällisten laitteiden maailmaan edistämään terveydenhuoltoa ja parantamaan elämää.”

Tampereella 11.8.2023

Timo Lehtonen   Johanna Salko

toimitusjohtaja    talousjohtaja

+358 50 433 8493   +358 40 754 8172

timo.lehtonen@bioretec.com  johanna.salko@bioretec.com

Hyväksytty neuvonantaja:

Nordic Certified Adviser AB, p. +46 70 551 67 29

Yhtiö kehittää parhaillaan uutta RemeOs™-tuoteperhettä, joka perustuu uuden sukupolven vahvoihin, biohajoaviin materiaaleihin, magnesiumseokseen ja hybridikomposiittiin, joiden lujuus mahdollistaa entistä paremmat leikkaustulokset. RemeOs™-implantit hajoavat biologisesti ja korvautuvat luulla mahdollistaen murtuman paranemisen, jolloin implantin poistoleikkausta ei tarvita. Tuotteilla on mahdollista korvata titaani-implantit, jolloin hoitoyksiköissä voidaan saavuttaa tehokkaasti arvoperusteisen terveydenhuollon tavoitteet (Value-Based Healthcare) ja keskittyä potilaan hyötyyn. RemeOs™-tuoteperheen ensimmäiselle tuotteelle on saatu myyntilupa Yhdysvalloissa maaliskuussa 2023, ja Euroopassa CE-merkki arvioidaan saatavan vuoden 2023 aikana. Tämä avaa Bioretecille leikkaushoidon uudistajana yli 7 miljardin Yhdysvaltain dollarin globaalit ortopedisten traumatuotteiden markkinat.

Liite

Bioretec Oy:n puolivuosikatsaus tammi-kesäkuu 2023 (pdf)