Bioretec Oy:n tilinpäätöstiedote 2022: Olemme tyytyväisiä myynnin kasvuun ja odotamme tulevia myyntilupia

Bioretec Oy                                              Yhtiötiedote                                              17.2.2023 klo 8.00

Tämä tiedote on tiivistelmä Bioretec Oy:n tilinpäätöstiedotteesta tammi–joulukuulta 2022. Koko tilinpäätöstiedote taulukoineen on tämän yhtiötiedotteen liitteenä pdf-tiedostona sekä yhtiön verkkosivuilla osoitteessa https://bioretec.com/investors/investors-suomeksi/raportit-ja-esitykset.

Heinä–joulukuu 2022 lyhyesti

• Liikevaihto kasvoi 59 % ja oli 1 520 tuhatta euroa (7–12/2021: 956 tuhatta euroa).
  • Myyntikate oli 1 121 (598) tuhatta euroa eli 73,8 % (62,6 %) liikevaihdosta, kasvu vertailukaudesta 87 %.
  • Tilikauden tulos oli -1 049 (-3 226) tuhatta euroa.
  • Osakekohtainen tulos (laimentamaton) oli -0,07 (-0,23) euroa.

Tammi–joulukuu 2022 lyhyesti

• Liikevaihto kasvoi 47 % ja oli 2 942 tuhatta euroa (1–12/2021: 2 003 tuhatta euroa).
  • Myyntikate oli 2 139 (1 376) tuhatta euroa eli 72,7 % (68,7 %) liikevaihdosta, kasvu vertailukaudesta 55 %.
  • Tilikauden tulos oli -2 416 (-6 017) tuhatta euroa. Vertailukauden tulosta rasittivat oman pääoman ehtoisten rahoitusjärjestelyjen kustannukset sekä pääomalainojen kertyneiden korkojen tulosvaikutus yhteensä 3,35 miljoonaa euroa.
  • Osakekohtainen tulos (laimentamaton) oli -0,17 (-0,43) euroa.
  • Hallitus ehdottaa, että vuodelta 2022 ei makseta osinkoa.

Tämä tilinpäätöstiedote on tilintarkastamaton. Koko vuoden 2021 luvut ovat tilintarkastetut.

Avainluvut

Osakkeiden lukumäärä (laimennettu)

Henkilöstö1

1Henkilöstön määrä kauden lopussa

Timo Lehtonen, Bioretec Oy:n toimitusjohtaja:

”Yksi vuoden kohokohdista oli biohajoavan RemeOs™-traumaruuvin myyntilupa-hakemuksen jättäminen Yhdysvalloissa. Luvan saaminen mahdollistaa pääsyn maailman suurimmille ortopedian markkinoille, ja tätä tukee in vivo- ja kliininen näyttö RemeOs™-teknologian ainutlaatuisista ominaisuuksista sekä lähes 50 prosentin kasvu Activa-tuoteperheen myynnissä, mikä toi ennätyssuuren liikevaihdon, lähes 3 miljoonaa euroa.

Vuoden 2023 alussa RemeOs™-traumaruuvi jatkaa matkallaan ensimmäiseksi biohajoavaksi metalliseksi ortopediseksi implantiksi Yhdysvaltain markkinoilla, maailman suurimmilla ja kannattavimmilla markkinoilla.

Aloitimme vuoden 2022 keskittymällä ensimmäiseen Yhdysvaltojen DeNovo-myyntilupahakemukseemme biohajoavaan magnesiumseokseen perustuvalle RemeOS™-traumaruuville. Hakemus perustui vuonna 2021 saatuun Breakthrough Device Designation -statukseen.  Jätimme De Novo -hakemuksen viime toukokuussa, ja toimitimme vastaukset FDA:n (Yhdysvaltain elintarvike- ja lääkevirasto) selvennyspyyntöön määräajassa vuoden viimeisellä neljänneksellä. Tämän edistymisen ansiosta, ja koska FDA:lla on oman sisäisen ohjeistuksensa mukaisesti enintään 90 päivää aikaa tehdä päätös, arvioimme saavamme myyntiluvan Yhdysvalloissa huhtikuussa 2023.

Odotan innolla myyntilupien hyväksymistä Yhdysvaltojen lisäksi myös Euroopassa kuluvan vuoden aikana, koska jätimme Euroopan CE-merkkihakemuksen aivan vuoden 2021 lopulla. Arvioimme saavamme Euroopan myyntiluvan myöhemmin tänä vuonna, koska lääkinnällisiä laitteita koskevan lainsäädännön muutoksen (MDR, Medical Device Regulation) aiheuttama hakemusten määrän kasvu on ruuhkauttanut Ilmoitetut laitokset, ja hyväksyntäprosessin kesto on tällä hetkellä keskimäärin 18 kuukautta.

Jo vuoden ensimmäisen puoliskon aikana liikevaihtomme kasvoi 36 % vertailukaudesta, ja sama kehitys jatkui toisella vuosipuoliskolla, kun myynnin kasvu oli jopa 59 %. Koko vuoden 2022 liikevaihtomme kasvoi noin 47 prosenttia edellisvuodesta. Olen erittäin tyytyväinen nykyisten Activa-tuotteidemme liikevaihdon kasvuun, samoin kuin siihen, että kannattavuus pysyi suurin piirtein samalla tasolla kuin vuonna 2021, vaikka inflaation ja maailmanpoliittisen tilanteen aiheuttama raaka-aine-, logistiikka- ja energiakustannusten kasvu vaikuttikin kannattavuuteen.

Yksi tärkeimmistä kasvuun myötävaikuttaneista tekijöistä on ollut investointimme pitkäaikaisiin kumppanuuksiin jakelijaverkostomme ja johtavien mielipidevaikuttajien kanssa. Uudistetut koulutus- ja tuotekoulutusohjelmamme asiakkaillemme sekä nykyisillä että uusilla markkinoilla, kuten Israelissa, ovat olleet keskeinen osa suhteidemme kehittämistä. Lisäksi koronaviruspandemian jälkeinen resurssipula on edistänyt leikkauskertoja ja sairaalapäiviä vähentävien biohajoavien tuotteiden kysynnän kasvua. Myös tuotteidemme kilpailukykyinen hinnoittelu sekä hyvät asiakassuhteemme edistivät myynnin kasvua useilla markkina-alueilla.

Suuri kiitos kasvun mahdollistamisesta ja aikaansaamisesta kuuluu sitoutuneelle tiimillemme, joka on tehnyt väsymättä työtä nykyisten asiakassuhteiden vahvistamiseksi entisestään, uusien asiakassuhteiden hankkimiseksi sekä toimitusten varmistamiseksi merkittävästi kasvaneeseen kysyntään vastaamiseksi.

Tuotteidemme kasvavan kysynnän vuoksi keskityimme vuonna 2022 lisäämään tuotannon kapasiteettia ja kyvykkyyttä. Lisäksi arvioimme parhaillaan rahoitusvaihtoehtoja, jotka mahdollistaisivat kasvun jatkumisen, valmistuskapasiteetin lisäämisen ja ennen kaikkea uuden teknologiamme kaupallistamisen.

Lähdemme vuoteen 2023 positiivisissa tunnelmissa ensimmäisen täyden listayhtiövuotemme jälkeen. Vuonna 2022 kasvumme yhdeksi johtavista yrityksistä kasvavilla ortopedisten biohajoavien traumatuotteiden markkinoilla kiihtyi, kun jätimme hakemukset sekä CE-merkistä (Euroopan myyntilupa) että FDA:n hyväksynnästä (Yhdysvaltain myyntilupa) uudelle innovatiiviselle biohajoavasta metallista valmistetulle RemeOs™-ruuvillemme. Kun hyväksyntä on saatu, RemeOs™ on yhtiön tietojen mukaan ensimmäinen biohajoavasta metallista valmistettu traumaruuvi Yhdysvalloissa. Valmistaudummekin aidosti innokkaina tuotteidemme lanseeraukseen ja myynnin aloittamiseen näillä markkinoilla tämän vuoden aikana.

Tiimimme lisäksi haluan kiittää lämpimästi myös asiakkaitamme, yhteistyökumppaneitamme ja sijoittajia luottamuksesta Bioretecia kohtaan.”

Taloudellinen raportointi ja varsinainen yhtiökokous vuonna 2023

Bioretec julkaisee tilinpäätöksen ja vuosikertomuksen vuodelta 2022 viimeistään viikolla 11/2023.

Bioretecin varsinainen yhtiökokous on suunniteltu pidettäväksi 14.4.2023.

Bioretec julkaisee puolivuosikatsauksen tammi–kesäkuulta 2023 11.8.2023.

Raportit ovat heti julkaisun jälkeen saatavilla yhtiön verkkosivuilla osoitteessa https://bioretec.com/investors/investors-suomeksi/raportit-ja-esitykset

Tampereella 17.2.2023

Timo Lehtonen   Johanna Salko

toimitusjohtaja    talousjohtaja

+358 50 433 8493   +358 40 754 8172

timo.lehtonen@bioretec.com  johanna.salko@bioretec.com

Nordic Certified Adviser AB, p. +46 70 551 67 29

Yhtiö kehittää parhaillaan uutta RemeOs™-tuoteperhettä, joka perustuu uuden sukupolven vahvoihin, biohajoaviin materiaaleihin, magnesiumseokseen ja hybridikomposiittiin, joiden lujuus mahdollistaa entistä paremmat leikkaustulokset. RemeOs™-implantit hajoavat biologisesti ja korvautuvat luulla mahdollistaen murtuman paranemisen, jolloin implantin poistoleikkausta ei tarvita. Tuotteilla on mahdollista korvata titaani-implantit, jolloin hoitoyksiköissä voidaan saavuttaa tehokkaasti arvoperusteisen terveydenhuollon tavoitteet (Value-Based Healthcare) ja keskittyä potilaan hyötyyn. RemeOs™-tuoteperheen ensimmäiselle tuotteelle odotetaan myyntilupaa Yhdysvalloissa huhtikuun 2023 aikana ja Euroopassa vuoden 2023 aikana. Tämä avaa Bioretecille leikkaushoidon uudistajana yli 7 miljardin Yhdysvaltain dollarin globaalit, ortopedisten traumatuotteiden markkinat. Tavoitteenamme on edistää parempaa paranemista ja parempaa elämää.

Liite

Bioretec Oy:n tilinpäätöstiedote tammi–joulukuu 2022 (pdf)