Maailman ensimmäinen elimistössä hajoava ja infektioita vähentävä antibioottiruuvi tulossa leikkaussaleihin

Tamperelainen bioteknologiayritys Bioretec on saanut Euroopan unionin alueella myyntiluvan biohajoavalle antibioottia luovuttavalle ruuville, jota käytetään leikkauksissa. Elimistössä liukeneva ja antibioottia luovuttava implantti auttaa vähentämään esimerkiksi luunmurtumapotilaiden infektioita ja uusintaleikkauksia.

CiproScrew™ -antibioottiruuvi eli implantti vastaa merkittävään lääketieteelliseen haasteeseen: se kiinnittää ja tukee luuta luutumisen aikana sekä vapauttaa samalla tulehdusta estävää antibioottia täsmällisesti ja turvallisesti sitä tarvitsevalle alueelle.

Antibioottiruuvi soveltuu esimerkiksi avomurtumien hoitoon, luudutusleikkauksiin sekä murtumien korjaamiseen potilailla, joiden tulehdusriski on merkittävä. Ikä sekä sairaudet kuten diabetes, nivelreuma, osteoporoosi sekä alkoholismi lisäävät tulehdusalttiutta.

Vakavia tulehduksia syntyy erityisesti luuvammoja korjaavissa tapaturmaleikkauksissa.  CiproScrew-implantti on ollut tutkimuskäytössä Turun yliopistollisessa sairaalassa. Professori Hannu T. Aro on käyttänyt antibioottiruuvia nilkkamurtumapotilaiden leikkauksissa.

–Uusi antibioottiruuvi toimii näiden vaikeiden vammojen hoidossa ainakin yhtä hyvin kuin metalliruuvi. Jos antibioottiruuvi osoittautuu tehokkaaksi myös laajemmissa potilastutkimuksissa, potilaille ei aina välttämättä tarvitse antaa antibioottihoitoa ennen leikkausta, toteaa professori Hannu T. Aro Turun yliopistollisesta sairaalasta.

Biohajoavien materiaalien kehitystyö valmiiksi leikkaussaleissa käytettäväksi tuotteeksi kestää vuosia. Bioretecin perustaja professori Pertti Törmälä on tutkinut biohajoavia materiaaleja 30 vuotta.

–Olemme vuosien aikana hioneet valmistusprosessimme ja laitteistomme niin pitkälle, että tämänkaltainen vaativa kahden eri komponentin yhdistäminen toimii tuloksellisesti.  Uuden  antibioottiruuvin lujuusominaisuudet perustuvat mekaanisesti aktiiviseen polymeeri-materiaaliin ja infektioita estävä vaikutus laajakirjoiseen siprofloksasiiniin. Implantti hajoaa elimistössä hallitusti kahden vuoden aikana ja luovuttaa antibioottia noin puolen vuoden ajan leikkauksen jälkeen, professori Pertti Törmälä toteaa.

Antibioottiruuvilla voidaan vaikuttaa myös yhä kasvaviin terveydenhuollon kustannuksiin, jos sillä pystytään estämään lisäkustannuksia aiheuttavia komplikaatioita ja uusintaleikkauksia.

Bioretecin CiproScrew™ on saanut myyntiluvan Euroopan unionin alueella. CE-lupa myönnettiin syyskuussa. Yritys aloittaa CiproScrew-toimitukset joulukuun alussa.

Bioretec on Tampereella sijatseva bioteknologiayritys, joka tutkii, kehittää ja valmistaa elimistössä hajoavia bioaktiivisia ja lääkettä luovuttavia luu- ja kudoskiinnikkeitä esimerkiksi ortopedisiin ja traumakirurgisiin leikkauksiin. Yritys on perustettu vuonna 2003. Yritys työllistää Tampereella noin 30 henkilöä.

www.bioretec.com

Bioretecin yhteyshenkilöt:
Pertti Viitanen, toimitusjohtaja,  +358 400 634 580, pertti.viitanen@bioretec.com

Risto Penttilä, kaupallinen johtaja, +358 400 480 790, risto.penttila@bioretec.com
Minna Veiranto, CiproScrew-projektipäällikkö, +358 40 5103681, minna.veiranto@bioretec.com

Kuvatiedustelut ja muu materiaali:
Nina Nieminen, markkinointikoordinaattori +358 400 227 883, nina.nieminen@bioretec.com