Deloitten vinkit: Matkailija, vältä kyberuhat

Tietoturvarikokset ja identiteettivarkaudet ulkomailla lomaillessa lisääntyvät jatkuvasti, mutta matkailijoina suomalaiset ovat varsin huolettomia.  Lähes puolet suomalaisista lisää sijaintitiedot kuviinsa sosiaalisessa mediassa ja vain 46 % sanoo tarkistavansa pankkitilinsä loman jälkeen väärinkäytöksien varalta.

Seuraavien viikkojen aikana tuhannet suomalaiset lentävät lomamatkalle ulkomaille. Aurinkorasvan ja sandaalien lisäksi useimmilta löytyy matkatavaroista älypuhelin, tietokone tai tabletti. Tämän päivän digimatkailija on varsin potentiaalinen tietoturvarikoksen ja identiteettivarkauden uhri ulkomailla.

Deloitten keväällä 2018 tekemästä kyberturvallisuuskyselystä selviää, että suomalaisilla on parannettavaa omassa tietoturvakäyttäytymisessään lomalla. Joka kolmas vastanneista ei sano reagoivansa mitenkään, jos ravintolassa maksaessa tarjoilija poistuu luottokortin kanssa näkyvistä. 73 % kertoo käyttäneensä julkista langatonta verkkoa viimeisen vuoden aikana julkisella paikalla, mutta suojausasetukset on tarkistanut vain joka viides.

”Lomalla pidetään hauskaa eikä murehdita ikäviä asioita, joten monet matkustajat unohtavat tietoturvan. Turisti on lomaillessaan yhtä alttiina tietoturvarikollisuudelle kuin muullekin rikollisuudelle. Tämä koskee sekä luottokortin käyttöä, henkilökohtaisten tietojen antamista hotelleille ja kirjautumista julkisiin Wi-Fi-verkkoihin”, sanoo Deloitten riskienhallinnan partneri Antti Herrala.

Kuusi hyvää vinkkiä

Antti Herrala antaa kuusi vinkkiä tietoturvalliseen matkustamiseen:

1. Älä luovu passistasi – Vältä antamasta ulkomailla passia säilytettäväksi hotelleille tai vuokraamoille. Hotelleilla on oikeus pyytää passi tarkistettavaksi tai ottaa siitä valokopio, mutta esitä kysymyksiä turvallisuudesta.

2. Älä päästä luottokorttia silmistäsi – Muista tietojen suojaaminen maksaessasi pankki- tai luottokortilla ulkomailla. Pidä kortti aina silmissäsi äläkä koskaan luovuta maksukorttia henkilökunnalle takahuoneeseen. Muista kuolettaa varastettu luottokortti myös siinä tapauksessa, että saat sen tavalla tai toisella takaisin.

3. Älä käytä julkisia latauspisteitä – Päivitä mobiililaitteesi kotona ennen matkalle lähtöä, jotta suojaukset ovat viimeisimmät saatavilla olevat. Älä lataa mobiililaitettasi yleisissä latauspisteissä, sillä jos virtalähde tai laturi on hakkeroitu, voi kaikki tietosi vaarantua.

4. Käytä vain suojattua WiFiä – Sammuta matkapuhelimen automaattinen kirjautuminen WiFi-verkkoihin varmistaaksesi, ettei puhelin yhdisty Wi-Fi-verkkoon tietämättäsi. Muista myös katkaista sähköpostien automaattinen synkronointi ja muut luottamukselliset tiedostopäivitykset.

5. Julkaise kuvat somessa vasta kotona – Älä julkaise lomakuvia sosiaalisessa mediassa ennen kuin olet palannut kotiin. On luonnollisesti mukavaa jakaa lomamuistot tuoreeltaan, mutta viattomalta tuntuva kuva ja siihen yhdistetyt sijaintitiedot saattavat olla kylään kutsu murtovarkaalle.

6. Pidä tilitietoja silmällä – Tarkista pankkitilisi heti lomalta palattuasi. Pankkitilisi on rikollisen käytettävissä, kunnes olet ilmoittanut väärinkäytöksestä pankille.

Deloitte selvitti maalis–huhtikuussa 2018 toteutetussa suomalaisessa kyberturvallisuuskyselyssä, miten suomalaiset huomioivat kyberturvallisuuden arjessaan. Kysely toteutettiin sosiaalisessa mediassa sekä yhteistyössä tutkimusyritys Research Insight Finlandin kanssa. Kyselyyn vastasi 673 suomalaista.

Antti Herrala
Riskienhallinnan partneri, Deloitte
+ 358 (0)40 768 8397
antti.herrala@deloitte.fi

Deloitte on yksi maailman johtavista asiantuntijayrityksistä ja tavoitteenamme on vaikuttaa asiakkaisiimme, toisiimme ja yhteiskuntaamme merkityksellisellä tavalla päivittäisen työmme kautta. Palvelemme asiakkaitamme yli 150 maassa tilintarkastuksella, vero- ja lakipalveluilla, liikkeenjohdon konsultoinnilla, riskienhallinnalla ja yritysjärjestelypalveluilla. Suomen 550 deloittelaista tuovat asiakkaillemme globaalia osaamista yli 260 000 kollegan kanssa. www.deloitte.fi

73 % suomalaisista kertoo käyttäneensä julkista langatonta verkkoa viimeisen vuoden aikana julkisella paikalla, mutta suojausasetukset on tarkistanut vain joka viides.

Antti Herrala, Deloitte