Technology Fast 50 Mobiilipelifirma – Small Giant Games on ilmiömäisen kasvuprosenttinsa ansiosta vuoden 2019 teknologiayritysten kirkkain kasvuraketti

Voittajaksi nousi tänä vuonna helsinkiläinen Small Giant Games, joka on neljän vuoden aikana kasvanut 73 840 %. Toiselta sijalta löytyy ravintolaruokaa välittävä Wolt ja kolmanneksi listalla kipusi ohjelmistoyritys Unikie. Deloitten Technology Fast 50 -ohjelma listaa jo neljännettätoista kertaa Suomen nopeimmin kasvavat teknologiayritykset

Small Giant Games on yksi nopeimmin kasvavista mobiilipeliyrityksistä maailmassa ja se nousee kirkkaasti Deloitten Technology Fast 50 -listan ykköseksi vuonna 2019. Kärkikolmikon täydentävät toiseksi sijoittunut ravintolaruokaa välittävä teknologiayritys Wolt (10 381%) ja kolmanneksi sijoittunut Unikie (5 546 %), joka kehittää vaativia ohjelmistoratkaisuja auto- ja koneteollisuuden sekä telekommunikaatio- ja mobiilitoimia-alan tarpeisiin.

Vuonna 2013 perustetun helsinkiläisen pelistudion Small Giant Gamesin viimeisin peli, fantasiaroolipeli Empires & Puzzles, on noussut maailman tuottavimpien mobiilipelien joukkoon ja saavuttanut Top 10 grossing –sijoituksen* 129 maassa. ”Olemme äärimmäisen ylpeitä siitä, että pystyimme pienenä ja tehokkaana toimijana haastamaan maailman suurimmat pelitalot ja murtautumaan maailman suurimpien pelien joukkoon. Menestyksemme on perustunut ennen kaikkea huippusuunnittelijoiden ja koodaajien tekemään upeaan peliin. Lisäksi onnistuimme pienellä tiimillämme tekemään maailmanluokan suorituksen myös muilla kriittisillä peliliiketoiminnan alueilla, kuten analytiikalla ja digitaalisella markkinoinnilla sekä live-ops -toiminnoilla ja yhteisönhallinnalla”, kertoo Small Giant Gamesin perustaja ja toimitusjohtaja Timo Soininen.

”Small Giant Games on huikea suomalainen menestystarina ja sen uskomattomat kasvuluvut ovat jälleen väkevä osoitus maailman luokan peliklusterimme luomista onnistumisista. Kaiken kaikkiaan voimme olla ylpeitä Suomen vahvasta ja monipuolisesta teknologiaosaamisesta, joka näkyy yhä laajemmalla rintamalla kansainvälisinä kasvutarinoina”, kiteyttää Joni Pitkäranta Deloitten yritysjärjestelypalveluista.

Monipuolisia teknologianousijoita ympäri Suomen

Deloitten Technology Fast 50 -lista on täyttynyt nopeista kasvajista, joita versoo vuonna 2019 ympäri Suomen. Listan ensimmäinen ja toinen sija menevät Helsinkiin ja kolmas sija puolestaan Tampereelle. Toiseksi tullut Miki Kuusen luotsaama vuonna 2014 perustettu teknologiayritys Wolt toimittaa ravintolaruokaa tällä hetkellä jo 19 maassa, 70 kaupungissa ja yli 7000 ravintolasta.

Listauksessa kolmanneksi sijoittunut Unikie on erikoistunut itseohjautuviin ajoneuvoihin ja ympäristön havainnointiin liittyvien ratkaisujen kehitykseen. “Unikie on hieno esimerkki nopeasti kasvavista ja menestyneistä teknologiayrityksistämme. Tampereella on paljon autoteollisuuteen liittyvää huippuosaamista. Seudullamme toimii muun muassa autoteollisuusklusteri, jossa toimii aktiivisesti useita vahvoja kasvuyrityksiä, yliopisto sekä tutkimuslaitoksia. Yhteistyöllä ja huippuosaamisella luodaan lisää menestystarinoita”, iloitsee Tampereen kaupungin elinvoima- ja kilpailukykyjohtaja Teppo Rantanen.

Kärkijoukkoon mahtuvat muun muassa pelialan yritys Futureplay, uusien Muumi-animaatioiden taustayritys Anima Vitae, uudenlaisen Whim-liikkumissovelluksen lanseerannut MaaS Global sekä hius-, kauneus- ja hierontapalveluiden varauspalveluita tarjoava Timma.

”Teknologia-ala on elintärkeä suomalaiselle hyvinvointiyhteiskunnalle, ja kasvuyrityksillä on keskeinen rooli sen uudistumisen ja tulevaisuuden kannalta. Technology Fast 50 -ohjelmalla haluamme nostaa esille alan menestyksekkäitä kasvuyrityksiä ja antaa tukea ja tunnustusta suomalaiselle kasvuyrittäjyydelle”, sanoo Deloitten asiakkuusjohtaja Lauri Byckling.

***

Small Giant Games on perustettu vuonna 2013 ja se on yksi nopeimmin kasvavista mobiilipeliyrityksistä maailmassa. Giant Games yhdistyi yrityskaupan myötä osaksi yhdysvaltalaista peliyhtiötä Zyngaa tammikuussa 2019, mutta on jatkanut itsenäisenä toimijana Suomessa.

Wolt on vuonna 2014 perustettu ravintolaruoan kuljettamiseen keskittynyt teknologiayritys. Asiakkaat voivat tilata ruokaa Woltin mobiilisovelluksella tai verkkosivujen kautta, ja noutaa ruoan itse tai saada sen kotiinkuljetettuna Woltin kumppaniravintoloista. Woltilla on yli 700 työntekijää, 9 000 ravintolakumppania, 20 000 lähettikumppania ja 3,5 miljoonaa rekisteröitynyttä käyttäjää. Woltin liikevaihto muodostuu asiakkaiden Wolt-sovelluksen kautta maksamista kuljetusmaksuista ja ravintoloiden maksamasta pienestä osuudesta ruoan hinnasta.

Unikie on vuonna 2015 perustettu vaativien ohjelmistoteknologioiden kehittäjä. Yrityksen asiakassegmentit ovat autoteollisuus, älykkäät koneet, teollisuus, telecom ja IT. Teknologiakehityksen keihäänkärkenä on kokonaisvaltainen autonomiseen ajamiseen suunnattu ratkaisu, joka skaalautuu globaaliin markkinaan. Yrityksen yksi tavoitteista on nousta kansainvälisten markkinoiden kärkeen keinonäköön liittyvissä tuotteissa. Unikie valittiin vuonna 2019 Vuoden Uusyrittäjäksi.

Deloitten Technology Fast 50 -ohjelmassa etsittiin jo neljännentoista kerran Suomen nopeimmin kasvavia teknologiayrityksiä. Listauksessa kasvun mittarina käytettiin liikevaihdon kasvua viimeisen neljän vuoden (2015–2018) ajalta. Technology Fast 50 -ohjelman kautta Deloitte ja Tampereen kaupunki ja Business Tampere tukevat suomalaisten kasvuyritysten näkyvyyttä ja kasvua sekä kotimarkkinoilla että kansainvälisesti. Tampereen kaupunki jakoi Technology Fast 50 -palkintojenjakotilaisuudessa myös Teknisen luovuuden palkinnon.

* Top Grossing -lista on Applen julkaisema listaus, joka kertoo pelien tuottaman liikevaihdon. Lista pitää sisällään sekä maksullisten pelien myynnin että pelin sisällä tehdyt ostot.

Lauri Byckling
Osakas, asiakkuusjohtaja, Deloitte
lauri.byckling@deloitte.fi

Joni Pitkäranta
Yritysjärjestelyt, Deloitte
+358(0)50 342 3283
joni.pitkaranta@deloitte.fi

Deloitte on yksi maailman johtavista asiantuntijaorganisaatioista. Tarjoamme neuvonantoa laajasti eri liikkeenjohdon alueilla, kuten konsultointi, tilintarkastus, yritysjärjestelyt, riskienhallintapalvelut sekä vero- ja lakipalvelut. Meitä deloittelaisia on jo 312000, joista Suomessa työskentelee 600. Menestyksemme ytimessä ovat huippuluokan osaaminen ja yhteistyön voima, joita tuemme coaching-kulttuurillamme. Meille on tärkeää ymmärtää jokaisen asiakkaamme liiketoimintaa ja ratkoa siihen liittyviä monimutkaisia haasteita. Tavoitteenamme on päivittäin vaikuttaa kestävästi ja positiivisesti asiakkaisiimme, toisiimme ja yhteiskuntaamme.

Small Giant Games on huikea suomalainen menestystarina ja sen uskomattomat kasvuluvut ovat jälleen väkevä osoitus maailman luokan peliklusterimme luomista onnistumisista. Kaiken kaikkiaan voimme olla ylpeitä Suomen vahvasta ja monipuolisesta teknologiaosaamisesta, joka näkyy yhä laajemmalla rintamalla kansainvälisinä kasvutarinoina.
Joni Pitkäranta, Deloitte
Teknologia-ala on elintärkeä suomalaiselle hyvinvointiyhteiskunnalle, ja kasvuyrityksillä on keskeinen rooli sen uudistumisen ja tulevaisuuden kannalta. Technology Fast 50 -ohjelmalla haluamme nostaa esille alan menestyksekkäitä kasvuyrityksiä ja antaa tukea ja tunnustusta suomalaiselle kasvuyrittäjyydelle.
Lauri Byckling, Deloitte