Aalto-yliopisto tehostaa ja sujuvoittaa sisäisiä palveluitaan Digian ja Efecten palvelunhallinnalla

Palveluprosessien digitalisointi ja automatisointi parantavat palveluiden saatavuutta ja seurattavuutta.

Palvelunhallinnan kautta hoidetaan aluksi IT:n häiriöhallinta ja palvelupyynnöt. Jatkossa ratkaisu on laajennettavissa muihin sisäisiin palveluihin, kuten HR-palveluihin tai tilapalveluihin. Investointi on osa palvelutoiminnan kehitystä, joka Aalto-yliopistossa on parhaillaan käynnissä.

”Kun mietitään, kuinka yliopisto tarjoaa asiakkailleen mahdollisimman sujuvaa palvelua nyt ja tulevaisuudessa, asiakkaan näkökulmasta paras ratkaisu saavutetaan kehittämällä sisäisiä palveluita yhtenä kokonaisuutena. Digian ja Efecten ratkaisu mahdollistaa tämän”, palvelunhallinnan hankkeenvetäjä Tomi Lamminsalo Aalto-yliopistosta sanoo.

Sujuvuutta palvelujen asiakkaille sekä tuottajille

Vakituista henkilökuntaa on Aalto-yliopistossa noin 5000. Opiskelijat nostavat sisäisten palveluiden asiakaskunnan noin 25 000:een. Palveluidenhallinnan järjestelmä sujuvoittaa toimintaa sekä asiakkaan että palvelutahojen näkökulmasta.

Asiointi tapahtuu jatkossa sujuvasti sähköisen itsepalvelukanavan kautta. Palvelun tuottajan näkökulmasta pyynnöt tulevat käsittelyyn keskitetysti, tieto on helpommin jaettavissa eri toimintojen kesken, ja raportoinnin kautta palvelujen kehittäminen helpottuu.

”Yhtenäistäminen on yksi hankkeen keskeinen tavoite: yhtenäinen käyttökokemus, palveluiden saatavuus yhdestä paikasta, yksi teknologia, jonka ympärille rakennamme yliopistonlaajuista palveluprosessien sähköistämisen yhteisöä”, Lamminsalo sanoo.

Kumppani palveluiden konseptointiin ja digitalisointiin

Ratkaisu perustuu Efecte Oy:n tuotteeseen, ja se toimitetaan Digian pilvipalveluna. Digia on hankkeessa Aalto-yliopiston kumppanina palveluiden kokonaisuuden kehittämisessä: kun palveluita automatisoidaan, tärkeään rooliin nousevat esimerkiksi käyttäjää ohjaavat, helppokäyttöiset käyttöliittymät.

”Tarjouskilpailussa Digian ja Efecten ratkaisu osoittautui sekä kustannustehokkaimmaksi että käytettävyydeltään parhaaksi. Digialla on laaja kokemus palvelunhallinnan ratkaisujen ja digitaalisten palveluiden toimittamisesta. Efecten tuote on nykyaikainen, helppokäyttöinen ja ketterä väline digitaalisten palveluiden hallintaan”, Lamminsalo kuvailee.

”Monissa organisaatioissa mietitään, miten yhdistää tarve tehostaa toimintaa sekä samaan aikaan tarjota yhä parempaa asiakaspalvelua. Palvelunhallinnassa on kyse juuri tästä: tehostaminen ei ole pois palvelun laadusta, vaan kaikki voittavat”, palvelunhallintaratkaisuista vastaava johtaja Harri Kujansuu Digialta sanoo.

Tomi Lamminsalo
IT Service Excellence Leader
Aalto-Yliopisto

Harri Kujansuu