Duodecim julkaisee syksyllä uutuuskirjoja psyykkisestä hyvinvoinnista: tunteet ovat toimintamme moottori ja kompassi

Maailman terveysjärjestö ennustaa, että vuonna 2020 masennus on maailman toiseksi yleisin työkyvyttömyyden aiheuttaja. Kyky säädellä tunteita helpottaa ahdistusta, ja tunteiden tunnistamisen ja ilmaisun taito on hyödyllistä kaikille. Hyvää elämää saa ja kannattaa tavoitella.

Kustannus Oy Duodecimin yleiset tietokirjat on suunnattu omasta ja läheistensä terveydestä ja hyvinvoinnista kiinnostuneille lukijoille. Syksyn 2016 uutuuskirjojen listalla on useampia henkistä hyvinvointia ja itsehoitoa käsitteleviä teoksia.

Psykologi ja kognitiivinen psykoterapeutti Katja Myllyviita kuvaa syksyllä ilmestyvässä kirjassaan Tunne tunteesi tunteiden vaikutuksia arkiseen päätöksentekoon.

– Tunteet toimivat sekä kompassina että moottorina suunnistaessamme jatkuvasti muuttuvassa työelämässä ja ihmissuhteissa. Valintojen tekeminen on hankalaa silloin, kun yhteys tunteisiin on heikko, Myllyviita toteaa. Tunteiden tunnistamista ja säätelytaitoja voi kuitenkin kehittää koko elämän ajan.

– Usein masennukseen liittyy vaikeutta tunnistaa ja ilmaista tietynlaisia tunteita. Ahdistuksesta kärsivät hyötyisivät siitä, että he osaisivat säädellä voimakkaita tunteita. Tämä mielessäni kirjoitin kirjan tunteista ja tunteiden säätelystä, Myllyviita jatkaa.

Onko tunteiden torjunta tai mielen suojakilven kehittäminen sitten viisasta sopeutumista vai itsensä huiputtamista? Johanna Stenbergin ja Jan-Henry Stenbergin En se minä ollut – Itsen suojaamisen ja harhauttamisen perusteet on ensimmäinen suomenkielinen tietokirja ihmisen mielen sisäisistä mekanismeista, joiden avulla yksilö sopeutuu ympäröivään maailmaan.

Tunteiden rakentavaa käsittelyä esitellään myös Krisse Lipposen, Anneli Litovaaran ja Antero Katajaisen kirjassa Voimaa – Hyvän elämän polku sekä Sanna Aulankosken teoksessa Törmäyksistä työniloon. Ihmisten välisiä ristiriitoja ei voi hävittää kokonaan, mutta niiden ratkaiseminen oikealla tavalla edistää hyvinvointia. Törmäyksistä työniloon -kirja auttaa työterveyshuollossa työn ihmissuhdepulmia selvitteleviä henkilöitä sekä heidän kanssaan yhteistyötä tekeviä ehkäisemään vakavia ristiriitoja ja ratkomaan niitä.

Tunne-elämän vaikeudet ovat usein myös ongelmallisen syömiskäyttäytymisen taustalla. Nälkäinen sydän – Parane bulimiasta on Pia Charpentierin, Riikka Viljasen ja Anna Keski-Rahkosen kirjoittama tietokirja, joka sopii sekä itsehoito-oppaaksi että ohjattuun käyttöön terapeutin tai ryhmän kanssa. Teos esittää paranemisohjelman, jonka avulla on mahdollista saada bulimia hallintaan. Kirja julkistetaan 8.6.

Kun toisten tarkkailun kohteeksi tai vieraitten ihmisten kanssa tekemisiin joutuminen aiheuttaa huomattavaa toiminnallista haittaa, on kyseessä sosiaalisten tilanteiden pelko. Pahimmillaan se voi vaikeuttaa elämää huomattavasti. Irti sosiaalisesta jännittämisestä on Jan-Henry Stenbergin, Eero-Matti Koiviston, Salla Saihon, Satu Pihlajan, Saara Halmeen, Minna Helkavaaran, Grigori Joffen ja Matti Holin toimittama itsehoito-opas, jonka avulla on mahdollista voittaa sosiaalisiin tilanteisiin liittyvä pelko ja ahdistus. Opas pohjautuu HUS:n Mielenterveystalon kehittämään nettiterapiaan, joka tarjoaa nopeasti saatavilla olevaa hoitoa lieviin ja keskivaikeisiin mielenterveyden ongelmiin.

Yhteistyötä perheen parhaaksi

Syksyllä 2016 ilmestyvät ensimmäiset teokset uudesta kirjasarjasta, joka toteutetaan yhteistyössä Väestöliiton Familia Oy:n kanssa. Keho on leikki – Avain luonnolliseen seksuaalikasvatukseen alle kouluiässä on Raisa Cacciatoren ja Susanne Ingman-Fribergin toimittama kirja, joka tarjoaa tutkittua ja käytännönläheistä tietoa ammattilaisille lapsen seksuaalisen kehityksen tukemiseksi. Tavoitteena on tarjota toimivia työkaluja ammattilaisille, jotta lasten ja heidän perheidensä tukeminen ja yhteistyö sujuisivat hyvin.

Sata kysymystä parisuhteesta -kirja perustuu Väestöliiton tuottamaan verkkoaineistoon, joka on koottu Parisuhdekeskuksen Kysy asiantuntijalta -palstalta. Viime vuosina kysymykset ovat koskeneet paljolti parisuhteen kommunikaatiota, parisuhdekulttuuria ja seksiä. On kysytty, mitä tehdä, kun unelmat eivät toteudukaan parisuhteessa.  Myös erilaiset riippuvuudet huolestuttavat. Kirjan tarkoitus on rohkaista lukijaa parisuhteensa vaalimiseen ja tarjota neuvoja, kuinka selvitä haastavista tilanteista.

Duodecimin Onni-sarjassa julkaistaan uudistettu painos Katja Myllyviidan kirjoittamasta Peace! – Selviytymisopas nuorten vanhemmille -kirjasta, joka korostaa läsnäolon merkitystä teini-ikäisen perheessä. Teos sisältää dialektisen käyttäytymisterapian menetelmiin perustuvia harjoituksia, jotka auttavat kohtaaman nuoren ja arjen haasteet rakentavasti.

Kevein jaloin kesään

Lähes kaikilla on jalkavaivoja jossakin elämänvaiheessa ja yleensä vaivat lisääntyvät ikääntymisen myötä. Monissa pitkäaikaissairauksissa, kuten nivelreumassa ja diabeteksessa, jalkojen hyvällä hoidolla on tärkeä merkitys. Jalkaterveys on Minna Stoltin, Anne Flinkin, Riitta Saarikosken, Otso Virrantaustan ja Petri Väyrysen toimittama teos, joka sisältää tiedot jalkavaivojen tunnistamisesta, tutkimisesta, hoitamisesta, kuntoutuksesta ja potilaiden ohjauksesta.

– Jalkaterveyttä ja jalkavaivoja hoitavien ammattilaisten peruskoulutus vaihtelee paljon ja hoitoyhteistyö eri ammattiryhmien välillä on tärkeää, siksi tarve alan suomenkieliselle käytännön työtä tukevalle moniammatilliselle perusteokselle on suuri, toteaa Jalkaterveys-kirjan päätoimittaja Minna Stolt.

Kesällä ilmestyy myös Minna Stoltin ja Riitta Saarikosken toimittama tietokirja Terveet jalat, jossa on esitetty tutkimustietoon perustuvia käytännön ohjeita jalkojen omahoidosta. Teoksessa on kuvattu muun muassa hyvien kenkien ominaisuudet sekä paljasjalkakävelyn ja erilaisten harjoitteiden merkitys jalkaterveydelle.

Tietoa ammattilaisten työn tueksi

Keskeinen osa Kustannus Oy Duodecimin kirjatuotantoa ovat lääkäreille ja muille terveydenhuollon ammattilaisille suunnatut oppi- ja käsikirjat.

Syksyllä Duodecim julkaisee uuden painoksen Geriatria-kirjasta, joka käsittelee kattavasti vanhenemisen fysiologiaa sekä vanhenemismuutosten yhteyksiä sairastavuuteen ja hoidon haasteisiin. Teos esittelee käytännönläheisesti vanhusten sairauksien syntymekanismeja, diagnostiikkaa ja hoitoa, ja se on suunnattu paitsi lääkäreille ja lääketieteen opiskelijoille myös muille vanhusten hoitotyötä tekeville.

Väestön ikääntyessä onnistuneen kuntoutuksen merkitys elämänlaadun ylläpitäjänä kasvaa. Uusi Kuntoutuminen-kirja kuvaa kuntoutumisen edellytyksiä ja erityspiirteitä elämänkulun eri vaiheissa ja erilaisissa ympäristöissä. Kirjassa esitellään WHO:n ICF-luokitus, joka mahdollistaa yhdenmukaisten käsitteiden käytön kuntoutuksen toimijoiden kesken.

Lääketieteellinen genetiikka on nimeään myöten uusiutunut Perinnöllisyyslääketiede-kirja. Kirja antaa yleiskuvan geenien ja kromosomien toiminnasta ja perinnöllisyyden mekanismeista. Uutuutena kirjassa esitellään monen tautiryhmän genetiikkaa omina lukuinaan, kuten kardiovaskulaariset sairaudet, aineenvaihduntasairaudet ja neurogenetiikka.  Kirjassa pohditaan myös lääketieteellisen genetiikan etiikkaa.

Arvostelukappalepyynnöt: kirjat@duodecim.fi

viestintäpäällikkö Anu KoivusipiläSuomalainen Lääkäriseura Duodecim, p. 040 741 8654

Suomalainen Lääkäriseura Duodecim on vuonna 1881 perustettu tieteellinen yhdistys, joka kehittää lääkärin ammattitaitoa ja käytännön työtä.

Kustannus Oy Duodecim julkaisee terveydenhuollon ammattilaisille suunnattuja tietosisältöjä. Duodecim tuottaa luotettavaa ja ymmärrettävää tietoa terveydestä ja sairauksista myös kansalaisille.

Psykologi ja kognitiivinen psykoterapeutti Katja Myllyviita