Uutuuskirja: Kaloreita on mahdollista vähentää ilman dieettiä

Laihdutusdieetit eivät toimi. Useimmilla pudotetut kilot palaavat takaisin ja uudet laihdutusyritykset johtavat painon jojoiluun. Uutuuskirja esittelee lempeämmän vaihtoehdon dieeteille ja keinot pysyvään painonhallintaan.

Vähennä kaloreita ilman dieettiä -kirjassa sisätautien professori Pertti Mustajoki kertoo uusimpaan ravitsemustutkimukseen perustuen, mistä painonnousu johtuu ja kuinka siihen voi vaikuttaa. Kirjan tavoite on auttaa lukijaa ymmärtämään, mistä kalorit tulevat ja miten niitä voidaan vähentää ilman syömisen jatkuvaa kontrollointia.

Dieetillä ihminen joutuu jatkuvasti pinnistelemään ja kontrolloimaan syömistään. Ravitsemustutkimus on osoittanut ruokailun rajoittamisen huonoksi tavaksi laihtua pysyvästi.

– Tahdonvoima väsyy kuin lihas, kuvaa Mustajoki. Jatkuva syömiseen keskittyminen ei onnistu, koska se kuormittaa työmuistia ja estää meitä käyttämästä aivojamme tärkeämpään ajattelutyöhön.

Kirjan kultainen sääntö kuuluukin: kaloreita vastaan ei käydä jatkuvaa taistelua. Syödessä kalorit eivät hallitse ajatuksia. Syödään leppoisassa tunnelmassa, ajatellaan mukavia ja nautitaan toisten seurasta.

– Kaloreita ei tarvitse ajatella ruokailun aikana vaan itsensä voi syödä sopivan kylläiseksi kun pitää huolen, että pöydässä ei ole liikaa lihottavia ruokia. Tällöin kalorit vähenevät huomaamatta ilman jatkuvaa pinnistelyä, kiteyttää Mustajoki.

Kivikauden vatsa nykyajan ruokamaailmassa

Ruokaympäristömme ja ruokailukulttuuri ovat muuttuneet viime vuosikymmeninä tavattomasti. Ruokaa on tarjolla kaikkialla ja koko ajan. Lihottavia ruokia on enemmän ja elintarvikkeiden pakkaus- ja annoskoot ovat kasvaneet. Ihmisen fysiologia ja ruuansulatus ovat kuitenkin pysyneet muuttumattomina.

– Kivikauden oloissa oli järkevää syödä liikaa, mutta hengenvaarallista saada ruokaa liian vähän. Ruokahalun säätely kehittyi torjumaan aliravitsemusta, mutta elimistöömme ei ole kehittynyt minkäänlaisia jarruja liikakaloreiden estämiseksi, Mustajoki selittää.

Kirja opastaa pärjäämään kivikaudelta periytyneillä aivoilla ja mahalla nykyajan ruokamaailmassa. Koti voidaan esimerkiksi ”ruokasisustaa” siten, että huomaamatta syöminen vähenee. Runsaasti kaloreita sisältäviä ruokia voidaan laimentaa tehokkaasti kasviksilla, hedelmillä ja marjoilla. Sokeria sisältävien juomien ylimääräiset kalorit jäävät saamatta, kun siirtyy sokerittomiin.

Kirja esittelee yhteensä 40 erilaista konkreettista ja helppoa keinoa vähentää kaloreita, joista jokainen voi valita itsellensä parhaiten sopivat.

– Näitä yksinkertaisia keinoja ei ole aikaisemmin koottu samaan kirjaan, toteaa Mustajoki. Lisäksi tämän kirjan ohjeilla laihtuminen on terveellistä kilojen pudottamista, ja muuttaa ruokatottumuksia kokonaisuudessaan terveellisempään suuntaan, Mustajoki korostaa lopuksi.

arvostelukappalepyynnöt: kirjat@duodecim.fi

professori Pertti Mustajoki, p. 050 591 6336, pertti.mustajoki@fimnet.fi

viestinnän asiantuntija Anu Koivusipilä, Suomalainen Lääkäriseura Duodecim,

p. 040 741 8654, anu.koivusipila@duodecim.fi

Vähennä kaloreita ilman dieettiä

Pertti Mustajoki
Kustannus Oy Duodecim, 1. painos 2016
ISBN 978-951-656-674-3
ovh. 29 euroa

Kustannus Oy Duodecim
kustannus@duodecim.fi

Arvostelukappaleet:
kirjat@duodecim.fi

Suomalainen Lääkäriseura Duodecim on vuonna 1881 perustettu tieteellinen yhdistys, joka kehittää lääkärin ammattitaitoa ja käytännön työtä.
Kustannus Oy Duodecim julkaisee terveydenhuollon ammattilaisille suunnattuja tietosisältöjä. Duodecim tuottaa luotettavaa ja ymmärrettävää tietoa terveydestä ja sairauksista myös kansalaisille.

Uutuuskirja opastaa pärjäämään kivikaudelta periytyneillä aivoilla ja mahalla nykyajan ruokamaailmassa.

Tahdonvoima väsyy kuin lihas. Jatkuva syömiseen keskittyminen ei onnistu, koska se kuormittaa työmuistia ja estää meitä käyttämästä aivojamme tärkeämpään ajattelutyöhön.
professori Pertti Mustajoki