Fazer slopar engångsartiklar i plast på sina restauranger och caféer

Som ett led i sitt arbete för hållbar utveckling slutar Fazer Food Services använda plast i sugrör, bestick och kaffekoppslock på sina restauranger. Beslutet är en del av Fazers hållbarhetsmål och strävan efter förnybara förpackningar, syftet på lång sikt är att övergå till att använda enbart förnybara och återvinningsbara förpackningar.

Hur vi odlar, producerar och konsumerar mat har stor inverkan på miljön, samhället och vårt välmående. Det globala livsmedelssystemet har även en stor inverkan på klimatet och det är därför viktigt att utveckla det i en mera hållbar riktning. Fazer Food Services vill delta i detta arbete – tillsammans med sina kunder, partners, leverantörer och forskningsnätverk.

Med livsmedel följer förpackningar och samtidigt ökar oron för de negativa miljöeffekterna av plast. Attityden mot plastavfall har förändrats snabbt och Fazer vill vara med och stöda denna förändring. Vi följer förändringar i regelverket, men vi vill agera redan nu, innan de implementeras.

Som ett modernt hållbart matföretag vill Fazer aktivt delta i denna utveckling.  Vi vill agera i enlighet med den växande oron och hjälpa våra gäster att fatta hållbara beslut. Det finns mycket som kan göras för att skydda produkter, och vi skulle aldrig äventyra livsmedelssäkerheten. En passande förpackning kan också motverka matsvinn, eftersom väl förpackad mat löper mindre risk att kastas.

Vi hoppas att vi kan uppmuntra konsumenterna till nytänkande vad gäller deras användning av engångsplast och inspirera dem att minska på användningen av plastförpackningar och återvinna dem”, säger Nina Elomaa, hållbarhetsdirektör hos Fazer.

Mindre plast, mera hållbara förpackningar

Fazer har beslutat att avstå från användningen av engångsartiklar i plast som är tillverkad av fossil olja i sina restauranger. Beslutet utgör en del av de åtgärder som Fazer vidtar för att nå sitt hållbarhetsmål om 100 procent ansvarsfulla inköp. 2018 slutade vi till exempel att använda plastkassar på våra restauranger.

”Vi kommer gradvis att sluta använda engångsartiklar i fossilbaserad plast och övergå till att använda hållbara förpackningsmaterial såsom fiberbaserade förpackningar, berättar Timo Ståhlström, inköpsdirektör hos Fazer Food Services Finland.

Nu tar Fazer nya steg mot att nå sina hållbarhetsmål och slutar använda engångsartiklar i plast såsom sugrör, bestick och kaffekoppslock och övergår till att använda hållbara alternativ som inte tillverkats av fossil olja. Målet på lång sikt är att enbart använda förnybara och återvinningsbara förpackningar.

Fazer Experience - besökscentret har redan slutat använda sugrör och bestick av plast samt plastkassar. Fazer slutar också ge plastkassar till kunderna på Fazers restauranger, caféer och bageributiker.

Fazers hållbarhetsarbete

Hållbarhet är en viktig del av Fazers affärsverksamhet och vårt hållbarhetsarbete baserar sig på vår långa historia och vårt arbete för hållbar utveckling. Vårt hållbarhetsarbete sammanfattas av de fyra centrala hållbarhetsmålen.  Våra mål är i linje med FN:s hållbarhetsmål (SDG:s) och sträcker sig till 2030.

Läs mera om Fazer-koncernens fyra ambitiösa hållbarhetsmål på adressen:

Fazers medietelefon är öppen vardagar kl. 8–16, tfn 040 668 2998, media@fazer.com

#fazerfoodservices #ruokaajollaonmerkitys #ratkaisujaruuasta

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, mjölkfria produkter, vegetabiliska måltider och on-the-go-mat och -drycker samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Fazers mission är Mat med mening Koncernen har verksamhet i åtta länder och exporterar till cirka 40 länder. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, engagerade och kunniga medarbetare samt företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2017 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.

Vi skapar smakupplevelser