Fazers nya godispåse Mumsiga Missar minskar matsvinnet

Fazer söker innovativa sätt att minimera miljöeffekterna av livsmedelsproduktionen. På konfektyrfabriken i Villmanstrand minskas matsvinnet genom att godis som har skönhetsfel, men som i övrigt är felfritt, förpackas i unika påsar under namnet Mumsiga Missar. Produkten testas genom lansering på Prisma i oktober.

Har du någonsin funderat över vad som händer med godis som har form- eller färgdefekter? Eller godisfigurer som har fastnat i varandra?

”Godis som inte uppfyller våra höga kvalitetskrav återanvänds eller kasseras”, säger Nina Elomaa, direktör för hållbarhet på Fazer. ”Nu börjar vi sälja detta godis som i övrigt är av prima kvalitet, men som avviker lite till formen eller färgen i påsar under namnet Mumsiga Missar.” Till innehållet är varje påse unik, men komponenterna är bekanta från Fazers varumärken Aarrearkku, Tutti Frutti, Remix, Pantteri och Ässä.

Minskat matsvinn är en hållbarhetsgärning

Hållbarhet är en viktig del av Fazers strategi då bolaget omvandlas till ett modernt hållbart matföretag. Minskat matsvinn är ett av de viktigaste sätten att minimera de negativa miljöeffekterna av livsmedelsproduktionen och är även ett av Fazers fyra centrala hållbarhetsmål.

En tredjedel av all mat som produceras i världen går till spillo. Om matsvinnet vore en stat skulle det vara staten med de tredje största klimatutsläppen i världen. ”Vårt primära mål är att förebygga uppkomsten av svinn, men alltid är det inte möjligt. Vi ser mat som en lösning och vi tror att varje insats gör skillnad”, säger Nina Elomaa. ”Tack vare konceptet Mumsiga Missar minskar produktionssvinnet på vår konfektyrfabrik i Villmanstrand avsevärt.”

Normalt är svinnet störst i början och i slutet av tillverkningen av ett produktionsparti. De vanligaste kvalitetsfelen på svinnpartier är färgfel, att godisfigurerna är för stora eller för små eller att fel godissort hamnar i en godisblandning. I blandpåsarna med Mumsiga Missar kan det finnas godisfigurer som är till exempel mindre än vanligt, har mer socker än vanligt eller är hopklistrade med varandra.

Mumsiga Missar packas en gång i månaden av totalt 88 möjliga godiskomponenter, beroende på svinnet under månaden. Målet är att varje påse ska innehålla minst 5–6 olika godissorter, dock inte komponenter som innehåller choklad eller mjölk. Varje påse är unik och en överraskning för den som köper påsen. Ifall Mumsiga Missar-godispåsarna tillfälligt är slut i butiken, är det ett enbart positivt tecken, som tyder på att svinnet kunnat utnyttjas.

”Det är vår gemensamma sak att minska matsvinnet. Lanseringen av Mumsiga Missar på Prisma är ett strålande exempel på ett samarbete där vi minskar svinnet i hela värdekedjan för livsmedel och inga värdefulla råvaror går till spillo”, säger Katja Tapio, sortimentsdirektör inom S-gruppens detaljhandel.

Mumsiga Missar lanseras på Prisma och Fazer Experience besökscentret i oktober. Före själva lanseringen har man möjlighet att få ett exempel av den miljövänliga nyheten lördagen den 14 september på Senatstorget i Helsingfors, där Fazer deltar som samarbetspartner i Marthatorget-evenemanget. Marthatorget är huvudevenemanget för Marttaliittos och Marthaförbundets 120 års jubileum.

Om Fazers hållbarhetsmål:

1. Sätten att producera och konsumera mat har stor inverkan på miljön, samhället och välmåendet. Vi ser mat som en lösning.
  2. Vi vill säkerställa hållbarhet i vår affärsverksamhet genom hela värdekedjan och leva upp till konsumenternas förväntningar genom att erbjuda hållbart producerade produkter och tjänster.
  3. Hållbarhet är en viktig del av Fazers strategi när bolaget omvandlas till ett modernt hållbart matföretag.
  4. Fazer-koncernens fyra ambitiösa hållbarhetsmål är 1) 50 % mindre utsläpp 2) 50 % mindre matsvinn 3) 100 % ansvarsfulla inköp 4) mer växtbaserat.

Mer information om Fazer-koncernens fyra ambitiösa hållbarhetsmål finns på:

Bilder:
www.fazergroup.com medialle – bildbank – media_press – Makea Moka

Liisa Eerola, kommunikationsdirektör, Fazer Konfektyr, tfn +358 44 710 8860
Nina Elomaa, direktör för hållbarhet, Fazer-koncernen, tfn +358 45 354 8611

Fazers e-postadresser har formen fornamn.efternamn@fazer.com
Fazers medietelefon är öppen vardagar kl. 8–16, tfn +358 40 668 2998, media@fazer.com

1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med en mission att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. Detta är Northern Magic. Made Real. I dag är Fazer ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, växtbaserade måltider, mjölkfria produkter och on-the-go-mat och -dryck samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i nio länder och export till cirka 40 länder. Fazers framgång grundar sig på Karl Fazers vision, värderingar och kreativitet: bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2018 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till över 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact