• Fazer Group/

Olga Gummerus-Ehrströms illustration vaknar till liv – Fazer och Serlachiusmuseerna lanserar en historisk marmeladask inför julförsäljningen

Fazers samarbete med Serlachiusmuseerna fortsätter genom att Fazer lanserar en specialask med Finlandia-marmelad. Asken pryds av ett illustrationsarbete med temat Amor som konstnären Olga Gummerus-Ehrström gjorde för Fazer i början av 1900-talet. Den historiska illustrationen gjordes ursprungligen för en marmeladask och användes 1908–1909.  Verket hör till Gösta Serlachius konststiftelses samlingar, och asken säljs i Serlachius museibutiker och webbutik samt i butiken vid besökscentret Fazer Experience.

Olga Gummerus-Ehrström (1876–1938) designade etiketter för butiksburkar samt konfektyrförpackningar i början av 1900-talet. Olga, kallad Olli, var en skicklig porträttmålare som tillsammans med maken Eric även designade och skapade glasmålningar, textiler och andra former av dekorativ konst. En omfattande utställning om parets livsverk öppnades på Serlachiusmuseerna i Mänttä i januari 2019 och den har hittills setts av hela 78 000 besökare. Illustrationer gjorda för Fazer visas även på utställningen vid besökscentret Fazer Experience.

Under sin historia har Fazer samarbetat med olika finländska konstnärer. Förpackningar och reklam har designats av bland andra Akseli Gallen-Kallela, Tove Jansson, Aleksander Lindeberg och Erik Bruun.

Finlandia-marmeladens färggranna historia

Finlandia-kulorna, som ursprungligen gick under namnet Kröningsmarmelad, har en historia som går över hundra år tillbaka i tiden: fruktmarmelad skickades till England när Edvard VII kröntes till kung 1902. På ”kröningsasken” i trä hade en exakt reproduktion av kungakronan tryckts. År 1947 skickades kröningsmarmelad som bröllopsgåva till prinsessan Elizabeth, den blivande drottningen. Kröningsmarmeladen bytte namn till Finlandia 1948, men asken pryds alltjämt av den vackra kronan som ett minne av marmeladens ursprung. Ursprungligen tillverkades Finlandia-marmeladen på Fabriksgatan i Helsingfors.

Därefter har tillverkningen flyttat till Vanda, Ranua och slutligen, 1999, till Villmanstrand där marmeladkonfekten tillverkas fortsättningsvis. I år har den klassiska produktens recept uppdaterats så att produkten numera även är veganvänlig.

Bilder:

www.fazergroup.com medialle – kuvapankki – media_press – Finland – Olga Gummerus-Ehrström

Fazers medietelefon är öppen vardagar kl. 8–16, tfn +358 40 668 2998, media@fazer.com

Liisa Eerola, kommunikationsdirektör, Fazer Konfektyr, tfn +358 44 710 8860

E-postadresserna på Fazer har formen fornamn.efternamn@fazer.com

1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med en mission att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. Detta är Northern Magic. Made Real. I dag är Fazer ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, växtbaserade måltider, mjölkfria produkter och on-the-go-mat och -dryck samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i nio länder och export till cirka 40 länder. Fazers framgång grundar sig på Karl Fazers vision, värderingar och kreativitet: bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2018 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till över 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact