Råg i ryggen! Forskning och samarbete i Norden påskyndar utvecklingen av nya, hälsosamma rågprodukter

Fazer och den nordiska forskarplattformen Nordic Rye Forum anordnade ett virtuellt symposium om rågens hälsoeffekter den 14 december 2020. Vid symposiet samlades framstående branschexperter för att tillsammans diskutera den nordiska rågens näringsvärden, hälsoeffekter och eventuella framtida användningsområden.

Råg är en viktig beståndsdel i den finländska matkulturen. Råg är de många möjligheternas sädesslag: näringsrikt, hållbart producerat samt bekant och omtyckt bland konsumenterna i Norden. Nu ger ny forskning, påskyndad av nordiska forskargrupper, mer information om exakt hur och varför råg är bra för hälsan.

”Hållbar kost och näring är en viktig del av Fazers strategi. Nya livsmedelstekniker och innovationer ger oss nya möjligheter, och forskningsdata hjälper oss att utnyttja rågens värdefulla egenskaper optimalt. Vi på Fazer vill omvandla vetenskapen till läckra, hållbara och hälsosamma produkter som hjälper människor att må bra och njuta av varje dag fullt ut”, säger Jussi Loponen, forskningsdirektör på Fazers forsknings- och utvecklingsenhet Fazer Lab. ”Vi samarbetar mycket gärna med den nordiska forskarplattformen eftersom det hjälper oss att nå detta mål.”

”Det nordiska sättet att bedriva forskning har visat sig vara mycket framgångsrikt. Vi har förenat våra krafter och kompletterat varandras styrkor genom samarbete mellan olika aktörer. Tillsammans har vi lyckats belysa rågens hälsoeffekter och sädesslagens betydelse i den hälsosamma och hållbara nordiska kosten. Och detta arbete fortsätter vi med”, säger Rikard Landberg, professor vid Nordic Rye Forum, forskarplattformen grundad av nordiska rågforskare.

Men vad är det som gör råg så speciellt?

Råg innehåller mest fibrer av alla sädesslag och är en viktig fiberkälla i Norden. Råg innehåller också rikligt med vitaminer och spårämnen, till exempel B-vitaminer samt fytokemikalier, som lignaner och fenolsyror, som i forskning har visat sig ha gynnsamma effekter.

Råg används också flitigt i fullkornsprodukter, och det är känt att fullkornsspannmål stöder viktkontroll och minskar risken för flera kroniska sjukdomar. ”Allt fler studier visar att råg och fullkornsspannmål överlag har en positiv inverkan på tarmhälsan, hjärt- och kärlhälsan samt immunsystemet”, säger Laura Pirkola, doktorandforskare vid Fazer Lab.

Inblick i rågprodukternas framtid

Den nuvarande forskningen om råg ökar vår förståelse för hur produktionsprocesserna kan inverka på människokroppens förmåga att utnyttja näringsämnena i rågprodukter. ”Vi förstår med andra ord bättre hur bearbetningen av råg inverkar på proteinupptaget i kroppen och hur mikroorganismernas metabolism inverkar på fytokemikaliernas aktivitet, eller hur fibrerna i detalj påverkar fermenteringen i tarmen”, säger Marika Laaksonen, ledande näringsexpert vid Fazer Lab.

”Denna förståelse skapar en utgångspunkt för kostrekommendationer som är anpassade till vissa konsumentgrupper eller till och med enskilda individer. Forskningsdata skapar också förutsättningar för att utveckla produktionsprocesserna så att de värdefulla näringsämnena i rågen kan erbjudas i optimal form till konsumenterna.”

Symposiet Rye - “wholy” grain for the gut and the brain hölls den 14 december 2020. Symposiet var en del av den Nordiska näringskonferensen 2020. På grund av coronapandemin var konferensen helt virtuell.

Head of Research Jussi Loponen, Fazer Lab, tfn +358 40 732 9772, jussi.loponen@fazer.com

Lead in Health Marika Laaksonen, Fazer Lab, tfn +358 50 512 9895, marika.laaksonen@fazer.com

Professor Rikard Landberg, Nordic Rye Forum, tfn +46 31 772 2732, rikard.landberg@chalmers.se

Fazers medietelefon är öppen mån–fre klockan 8–16, tfn +358 40 668 2998, media@fazer.com

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. 1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med missionen att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. I sin strävan För perfekta dagar, formar Fazer framtidens smaker, traditioner och matupplevelser. Förankrade i vårt unika arv och baserade på djupa konsumentinsikter, fokuserar vi på innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Vi vill att människorna skall uppleva den nordiska magi vi skapar. Fazer fokuserar på snabbrörliga konsumentprodukter, har verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazer-koncernens omsättning 2019 uppgick till 1,1 miljarder euro och antalet anställda till närmare 9 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact.Northern Magic. Made Real.