90-vuotias Fazerin Sininen syntyi ystävänpalveluksesta

Fazerin Sininen sai alkunsa ystävänpalveluksesta − halusta tehdä hyvää. 90 vuotta myöhemmin sinikääreisestä maitosuklaasta on tullut suomalaisten rakastetuin suklaa ja arvostetuin brändi. Hyvän resepti -teemavuosi juhlistaa suklaalegendaa uusilla mauilla ja kannustaa kaikkia hyviin tekoihin. Suomalaiset nauttivat yli 13 miljoonaa suklaalevyä vuosittain. Karl Fazer -brändi on vahvasti mukana myös Fazer Makeisten kansainvälistymissuunnitelmissa.

Yhtiön perustajan poika Sven Fazer oli liikematkalla 1920-luvun alussa Englannissa tutustumassa uusiin maitosuklaan valmistuslaitteisiin, kun kohtalo puuttui peliin ja menestystarina alkoi sattumalta. Sven Fazerin liiketuttavan Shallerin vävyllä oli vakava silmäsairaus. Suhteidensa avulla Fazer järjesti miehen taitavalle lääkärille, joka paransi tämän näön. Kiitoksena ystävänpalveluksesta liiketuttava lahjoitti hallussaan olleen sveitsiläisen suklaareseptin Fazerille. Yhä tänäänkin Fazerin Sininen pohjautuu tuohon kiitoksena saatuun reseptiin.

Fazerin Sininen saapui markkinoille 1922, iloisella ja dynaamisella vuosikymmenellä, jota leimasivat muun muassa teollistuminen, naisen itsenäisen roolin alku ja jazzin synty. Vuosisadan vaihteessa pahamaiseen Etelä-Helsinkiin oli noussut Karl Fazerin rohkealla päätöksellä makeistehdas – paikka, josta suomalaisen makeisteollisuuden katsotaan alkaneen.

Suklaasta Suomen arvostetuimmaksi brändiksi
”Fazerin Sininen vakiinnutti suomalaisen suklaamaun. Olemme maitosuklaakansaa ja usein sanotaankin, että Fazerin Sininen opitaan jo äidinmaidossa. Rakkaus siihen on kasvanut sukupolvelta toiselle ja tästä olemme erittäin kiitollisia”, toteaa Majlen Fazer.

Tänään Vantaan suklaatehtaalla työskentelee 350 suklaan ammattilaista. He vaalivat Fazerin Sinisen perintöä, laatua ja alkuperäistä salaista reseptiä. Vuosittain suklaatehtaalla valmistetaan Fazerin Sinistä 7,6 miljoonaa kiloa. Tuore maito ja laadukkaimmat kaakaopavut ovat pehmeän maun sydämenä.

Fazerin Sininen puhuttelee niin suomalaista maku- kuin tunnemaailmaa. Sen maku on pehmeä ja vähemmän makea − tunnusomainen väri taas saa ajatukset Suomen kauniiseen luontoon, aivan kuten Karl Fazer sen aikanaan koki. Sininen väri rekisteröitiin Suomen ensimmäisenä väritavaramerkkinä vuonna 2001.

Myynti jatkoi kasvua
Suomalaiset syövät suklaata lähes 6 kiloa vuodessa. Sininen maitosuklaalevy on Fazer Makeisten myydyin tuote, ja vuonna 2011 se kasvatti myyntiään enemmän kuin mikään muu yrityksen tuotteista. Seuraavina Karl Fazer -sarjan kolmen kärjessä ovat Sininen maitosuklaarasia ja hasselpähkinälevy. Yhteensä näiden osuus Fazer Makeisten viime vuoden kaikista toimituksista Suomessa oli noin 13 prosenttia.

Monille jo lapsuudesta tuttu Sinisen maku on säilynyt muuttumattomana nyt jo 90 vuoden ajan, mutta myös uusien makujen ja makuyhdistelmien luominen on Fazer Makeisten toimitusjohtajan Tom Lindbladin mukaan tärkeää. ”Erilaiset pähkinät sekä aidot marjat ja hedelmät kiinnostavat nyt. Luonnollisuus on yksi isoista kuluttajatrendeistä ja näkyy myös suklaassa. Suklaa mielletään luonnolliseksi tuotteeksi lähinnä kaakaon ansiosta. Tumman suklaan kulutus on vahvassa kasvussa”, kuvailee Tom Lindblad tämän hetken suklaatrendejä.

Suomalaista herkkua 34 maahan
Suomalaiset vievät ylpeänä Fazerin Sinistä ulkomaille tuttavilleen tai varaavat itselleen matkavääksi. Fazer vei Karl Fazer -suklaita vuonna 2011 yhteensä 34 maahan. Suomalaiset syövät Sinisestä suklaasta valtaosan, lähes 80 prosenttia.

”Karl Fazer on yksi vahvoista brändeistämme, kun tarkastelemme kansainvälistä kasvustrategiaamme. Sininen on hyvin suomalainen, ja jokaisessa maassa on vastaava oma paikallinen ykkössuosikkinsa. Karl Fazer -sarjan potentiaalisia tulevaisuuden menestyjiä voisivat olla täytteelliset suklaat tai esimerkiksi pähkinöitä tai aitoja marjoja sisältävät vaihtoehdot”, Tom Lindblad arvioi.

Vastuullinen hankintaketju on osa suklaan tulevaisuutta
Fazer osallistuu työhön kestävän kaakaon viljelyn hyväksi. Fazerin Sininen sisältää kaksi kolmasosaa ecuadorilaista kaakaomassaa, mikä on tärkein tekijä sen makuun. Fazerin kaakaosta ecuadorilaista alkuperää on lähes neljäsosa ja kolme neljäsosaa on Länsi-Afrikasta. Fazer tiedostaa haasteet kaakaoviljelmillä ja haluaa osaltaan parantaa viljelmien ja yhteisöjen oloja – siksi Fazer on ollut vuodesta 2005 mukana World Cocoa Foundationissa ja tekee yhteistyötä kansainvälisten kaakao- ja suklaateollisuuden toimijoiden kanssa.

World Cocoa Foundationin tavoitteena on edistää vastuullista kaakaon viljelyä, nostaa viljelijöiden tulotasoa ja tukea heidän perheitään. Tässä työssä huolehditaan muun muassa siitä, että viljelijäperheiden lapset ja nuoret käyvät koulua. Fazerilla on oma kummikylä Norsunluurannikolla.

Hyvän resepti – mitä suomalaiset ajattelevat hyväntekemisestä?
Hyvän resepti -juhlavuosi tulee näkymään mainonnassa, myymälöissä, verkossa sekä tapahtumissa ja messuilla. Kilpailujen ja tapahtumien tarkoituksena on tuottaa hyvää mieltä muille ihmisille reseptin syntytarinan hengessä. Lue taustatiedotteesta, mitä suomalaiset vastasivat verkkokyselyymme hyvän tekemisestä. Tietoa teemavuodesta osoitteessa fazerinsininen.fi .

Lisätietoja: toimitusjohtaja Tom Lindblad, Fazer Makeiset, puh. 0400 452 226
Haastattelupyynnöt: viestintäpäällikkö Satu Ikäheimo, puh. 050 380 4996 tai viestintäjohtaja Leena Majamäki, puh. 040 585 1585, sähköpostitse etunimi.sukunimi@fazer.com
Kuvamateriaali: www.fazer.fi/kuvapankki ja siellä ”press”, ”Fazerin Sininen”
www.fazerinsininen.fi ja www.fazer.fi/kaakao

Fazer-konserni sai alkunsa vuonna 1891 perustetusta perheyrityksestä, kun Karl Fazer avasi ensimmäisen konditoriansa Helsinkiin. Tänään Fazer-konserni tarjoaa ruokailupalveluja sekä leipomo- ja makeistuotteita. Toimintaa on kahdeksassa maassa.  Asiakaslähtöisyys, laadukkuus ja yhteistyö ovat Fazerin toiminnan perusta. Konserniin kuuluu kaksi liiketoiminta-aluetta, Fazer Food Services ja Fazer Leipomot & Makeiset, jotka luovat makuelämyksiä omilla aloillaan. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2010 oli yli 1,5 miljardia euroa. Henkilöstön määrä vuonna 2010 oli noin 16 500. Makeistoimialalla Fazer on Suomen johtava yritys sekä vahva toimija Itämeren alueella. Makeistehtaat sijaitsevat Suomessa: Vantaalla (suklaat), Lappeenrannassa (sokerimakeiset) ja Karkkilassa (purukumit).