Fazer kannustaa syömään lautasen tyhjäksi Hävikkiviikolla

Resurssien tehokas käyttö ja jätteen vähentäminen on Fazerille tärkeitä tavoitteita. Fazer haastaa jälleen koululaiset vähentämään lautashävikkiä Älä ruoki roskista -kilpailulla. Fazer on mukana viettämässä valtakunnallista Hävikkiviikkoa viikolla 37.

Älä ruoki roskista -kilpailu kouluille

Fazer haastaa jälleen koululaiset eri puolilla Suomea vähentämään ruokahävikkiä kahden viikon ajan viikoilla 37 ja 38. Älä ruoki roskista -kilpailun tavoitteena on vähentää lautaselta biojäteastiaan heitetyn ruuan määrää kouluissa, ja kannustaa oppilaita ottamaan lautaselle vain sen verran, kuin jaksaa syödä.

Kilpailuun on valittu tänä vuonna 22 Fazer Food Servicesin kouluravintolaa. Koulujen ravintolahenkilökunta on punninnut ruokahävikin määrää viikon ajan ennen kampanjan alkua. Tuloksista tulee kilpailun vertailulukema. Kilpailun voittaja, eli eniten lautashävikkiä vähentänyt koulu voittaa kaksi Fazerin huippukokkia valmistamaan koululaisille herkkulounaan. Tänä vuonna lautashävikin vähentämistalkoisiin osallistuvat Hävikkiviikolla myös kilpailun ulkopuolella lähes 90 Fazer Food Servicesin ravintolaa yrityksissä ja oppilaitoksissa.

”Viime vuoden Älä ruoki roskista -kilpailu sai loistavan vastaanoton kouluissamme. Kolmen kärki vähensi lautashävikkiään yli 40 % kilpailuviikoilla. Tänä vuonna ajoitimme kilpailun valtakunnalliselle Hävikkiviikolle ja kutsuimme lisäksi kaikki ravintolamme kilpailun ulkopuolisina osallistumaan hävikinmittaamiseen. Kiinnostus ylitti kaikki odotuksemme ja saimme melkein 90 ravintolaa lisää mukaan”, kertoo Ulla Hakulinen, laadusta ja ympäristöasioista vastaava päällikkö Fazer Food Servicesistä.

Älä ruoki roskista -kampanjan idea on saanut alkunsa Ruotsin Amica-ravintoloissa vuonna 2011. Aiemmat tulokset niin Ruotsin kuin Suomenkin kampanjoista on ollut hyviä: vuonna 2013 voittajakoulut Suomessa ja Ruotsissa onnistuivat pienentämään lautashävikkiään huimat yli 45 prosenttia.

Ruokahävikin vähentäminen on tärkeää, sillä kun syömäkelpoista ruokaa menee roskiin, sen valmistukseen käytetyt raaka-aineet, työpanos ja energia menevät hukkaan. Poisheitetyn ruuan mukana myös ruoantuotannossa syntyneet kasvihuonepäästöt ja vesiä rehevöittävät päästöt ovat syntyneet turhaan.

www.amica.fi/vahemmanhavikkia

www.fazergroup.com/fi/havikkiviikko2014

Valtakunnallinen Hävikkiviikko järjestetään 8.-14.9.2014. Kuluttajaliitto kumppaneineen kampanjoi ruokahävikin vähentämiseksi ja ruuan arvostuksen lisäämiseksi. Järjestyksessään toista valtakunnallista Hävikkiviikkoa vietetään viikolla 37.

Älä ruoki roskista -kampanja: Laura Tötterman, tiedottaja, Fazer Food Services, p.044 711 9550

Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksituotteita sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä yli 40 maahan. Fazerin missio on luoda makuelämyksiä. Yrityksen menestys on sen perustamisesta lähtien vuonna 1891 perustunut parhaaseen tuotteiden ja palvelun laatuun, rakastettuihin brändeihin, osaaviin ihmisiin ja vastuulliseen toimintatapaan. Fazer haluaa, että elämä maistuisi hyvältä joka päivä. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2013 oli lähes 1,7 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee yli 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK:n Global Compactin periaatteisiin.

Kun haluatte hyvää