Fazer uppmuntrar matgästerna att äta upp allt på tallriken under Spillveckan

Effektiv användning av resurser och minskad mängd spill är viktiga mål för Fazer. Fazer utmanar igen skoleleverna att minska svinnet från maten på tallrikarna genom tävlingen Mata inte sopmonstret. Fazer deltar i den nationella Spillveckan vecka 37.

Mata inte sopmonstret-tävling för skolor

Fazer utmanar igen skoleleverna runt om i Finland att minska på matsvinnet under två veckors tid, veckorna 37-38. Målet med tävlingen Mata inte sopmonstret är att minska mängden mat som slängs från tallrikarna i skolorna, och uppmuntra eleverna att bara ta så mycket på tallriken som de orkar äta.

I år deltar 22 utvalda Fazer Food Services-skolrestauranger i tävlingen. Skolornas restaurangpersonal har vägt mängden matspill i en veckas tid innan kampanjen börjar. Resultaten används som jämförelsetal i tävlingen. Vinnaren i tävlingen, med andra ord den skola som minskat svinnet från tallrikarna mest, vinner en god lunch som två av Fazers toppkockar tillreder för skoleleverna. I år deltar också nästan 90 av Fazer Food Services företags- och studentrestauranger i kampanjen att minska matspillet, utanför tävlingen.

”Mata inte sopmonstret-tävlingen fick ett strålande mottagande i våra skolor i fjol. De tre bästa minskade mängden spill från tallrikarna med över 40 % under tävlingsveckorna. I år arrangerar vi tävlingen samtidigt som den nationella Spillveckan och bjöd in alla våra restauranger att delta i mätningen av spillet utanför tävlingen. Intresset överträffade alla våra förväntningar och vi fick med ytterligare nästan 90 restauranger”, berättar Ulla Hakulinen, chef med ansvar för kvalitet och miljöfrågor vid Fazer Food Services.

Idén till Mata inte sopmonstret-kampanjen kom till i Amica-restaurangerna i Sverige år 2011. De tidigare resultaten från kampanjerna i Sverige och Finland har varit bra: år 2013 lyckades de vinnande skolorna i Finland och Sverige minska svinnet från tallrikarna med otroliga drygt 45 procent.

Det är viktigt att minska matspillet, för råvarorna, arbetsinsatsen och energin som har använts vid tillredningen av ätbar mat går till spillo då den slängs. Då maten slängs har också utsläppen av växthusgaser och utsläppen som leder till övergödning av vatten gjorts i onödan.

www.amica.fi/vahemmanhavikkia

www.fazergroup.com/fi/havikkiviikko2014

Den nationella Spillveckan arrangeras 8-14.9.2014. Konsumentförbundet driver tillsammans med sina samarbetspartner kampanjen för att minska mängden matspill och öka uppskattningen för mat. Den andra nationella Spillveckan i ordningen firas vecka 37.

Ytterligare information:

Mata inte sopmonstret-kampanjen: Laura Tötterman, informatör, Fazer Food Services, tel.044 711 9550

Fazer-koncernen
Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr och kexprodukter samt måltids- och cafétjänster. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till över 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Företagets framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, de kunniga medarbetarnas passion och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Målsättningen är att dela ett gott liv, varenda dag. Fazer-koncernens omsättning uppgick till knappt 1,7 miljarder euro år 2013, och antalet anställda är över 15 000. Fazers verksamhet styrs av de etiska principerna som grundar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.

Vi skapar smakupplevelser