Ramenburger rantautui Gastro NOM Helsinkiin

Gastro NOM Helsingin iltalista on uudistunut. Ravintolan street food -painotteiselta listalta löytyy uusia, kiehtovia aasialaismakuja. Trendikkäin uutuus on maailmalla suursuosikiksi noussut ramennuudelihampurilainen. Sen ohessa ruokalistalla jatkavat suosituimmat NOM-annokset.

Ramenburger on nyt kaikkien huulilla. Hampurilaisen juju on siinä, että sämpylä tehdään keitetyistä nuudeleista.

”Kipinä syttyi, kun luin arvostetun nuudelikokki Keizo Shimamoton alkaneen tarjota ramenburgeria New Yorkin Williamsburgissa. Ihmiset jonottivat uutuutta tuntikausia”, kertoo Gastro NOM Helsingin keittiömestari Ari Lappalainen.

Gastro NOM Helsinki on ensimmäisiä ramenhampurilaista tarjoavia ravintoloita Suomessa. Reseptiä on kehitelty ja testattu pitkään ravintolapäällikön Tanja Sallisen kanssa. Gastro NOM Helsingin versiossa moniviljanuudelit keitetään, jäähdytetään, leikataan, prässätään ja pariloidaan sämpylän muotoon. Hampurilainen täytetään panko-jauhoissa leivitetyllä lohi-rapukakulla ja raikastetaan kimchillä eli korealaiseen tapaan valmistetulla kiinankaalisalaatilla.

”Kimchi on hyvin tulista, joten kehitimme siitä suomalaiseen makuun sopivan version. Perinteisen hapattamalla käyttämisen sijaan liotamme kiinankaalia suolaliemessä pari-kolme päivää. Kaalin sekaan lisäämme valkosipulia, inkivääriä, chiliä, kalakastiketta, ponzu-sitruskastiketta sekä retikkaa ja kevätsipulia”, Lappalainen kuvailee.

Iltalista tuoksuu vahvasti Aasialta

Lounastajat ovat jo ottaneet kesällä avatun Gastro NOM Helsingin omakseen. Nyt keittiömestari tiimeineen houkuttelee ilta-asiakkaita trendikkään aasialaisella makupaletilla.

”Street foodia tarjoavana paikkana seuraamme herkeämättä, mitä maailmalla tapahtuu. Kasvisruuan osuus ravintoloissa on kasvussa. Tofun olemme korvanneet seitanilla, joka vastaa kasvisruokailijoiden toiveisiin tänä päivänä”, kertoo Lappalainen.

Gastro NOM Helsingin seitan valmistetaan vehnägluteenijauhosta ja kikhernejauhoista. Taikina muotoillaan pihveiksi, joita keitetään savupaprikalla, soijalla ja suolalla maustetussa liemessä. Lopuksi pihvit jäähdytetään, leikataan nyhtöpossun tyyliin ja upotetaan pähkinäiseen satay-liemeen.

Myös kanan ystäviä hellitään aasialaisklassikolla. Tulisen hapanta tom yam -broileria saa nyt alkuruoka- ja pääruokakokoisena annoksena tai osana Gastro NOM Helsingin kolmen ruuan maisteluannosta. Kaffirlimetinlehdestä, galangal-juuresta, valkosipulista, kookoskermasta, limettimehusta ja chilistä makunsa saava ruoka on gluteeniton.

Keliaakikot on huomioitu muissakin annoksissa. Lohirapukakku valmistetaan tarvittaessa ilman leivitystä ja hampurilaisten sämpylä voidaan korvata gluteenittomalla.

Rakastetut ruokasuosikit

Uusien annosten ohella Gastro NOM Helsingin suursuosikit jatkavat listalla.

”Gourmet-pekonihampurilaisemme on valloittanut asiakkaat. Pariloituja pekoniviipaleita ja 160 gramman rotukarjanlihapihvin sisältävällä hampurilaisella lähtee isompikin nälkä. Tuhtia annosta elävöittää omena-sinappikastike”, kertoo Lappalainen.

Myös ylikypsästä häränrinnasta tehty hampurilainen ja nyhtöpossuhotdog pysyvät listalla. Kasvisruokailijoiden suosikeista mukana on yhä kevyesti savustettu punajuuri-halloumijuustohampurilainen. Pienempään nälkään saa jatkossakin päivän salaattia kahdessa eri koossa.

”Annosten lisäkkeiksi asiakas voi nyt valita mieleisensä dipin ja perunat. Ranskalaisia saa joko pähkinäsuolalla tai merileväsuolalla maustettuina. Vaihtoehtoina ovat myös rosamundalohkot ja bataattiranskalaiset”, täydentää ravintolapäällikkö Sallinen.

Jälkiruokalistalla jatkavat Gastro NOM Helsingin edulliset pienet jälkiruuat, joita voi tilata makunsa mukaan yhden tai kaksi. Myös jälkiruokien visuaalisuuteen panostetaan. Mustalta lautaselta tarjoiltava värikäs Rocky Road koostuu tummasta ja valkoisesta suklaasta, marengista, vaahtokarkeista ja pistaasirouheesta. Pannacottaa saattelevat klassiseen tapaan marjat.

”Puolukkaposset sopii kasvissyöjillekin, sillä sen hyydyttämiseen ei käytetä liivatetta. Kaikkia jälkiruokiamme saa myös gluteenittomana”, muistuttaa Lappalainen.

Gastro NOM Helsinki avoinna ma–ti klo 10.30–15, ke-pe 10.30–21 ja lauantaisin klo 13–21. Tervetuloa herkuttelemaan!

Tanja Sallinen, ravintolapäällikkö, p. 020 729 5153, tanja.sallinen@restaurantnom.fi
Satu Ikäheimo, viestintäjohtaja, Fazer-konserni, p. 050 380 4996, satu.ikaheimo@fazer.com

facebook.com/nomhelsinki
twitter.com/nomhelsinki

Painokelpoisia kuvia:
www.fazergroup.com/pictures, ”Media_Press” ”Gastro NOM Helsinki”

Ravintola Gastro NOM Helsinki sijaitsee Helsingin ydinkeskustassa päärautatieaseman kupeessa KPMG-talossa. Uusi 120-paikkainen ravintola avattiin kesäkuussa 2014, ja se on auki ma–ti klo 10.30–15, ke-pe 10.30–21 ja lauantaisin klo 13–21. Ravintolassa on myös ilmainen wifi ja terassi ilta-aurinkoon.

Töölönlahdenkatu 3, 00100 Helsinki, 020 729 5150, nomhelsinki@restaurantnom.fi

Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksituotteita sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä yli 40 maahan. Fazerin missio on luoda makuelämyksiä. Yrityksen menestys on sen perustamisesta lähtien vuonna 1891 perustunut parhaaseen tuotteiden ja palvelun laatuun, rakastettuihin brändeihin, osaaviin ihmisiin ja vastuulliseen toimintatapaan. Fazer haluaa, että elämä maistuisi hyvältä joka päivä. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2013 oli lähes 1,7 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee yli 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja UN Global Compactin periaatteisiin.

Kun haluatte hyvää