Ramenburger kom till Gastro NOM Helsinki

Gastro NOM Helsinkis kvällsmeny har förnyats. På restaurangens street food-betonade meny finns nu nya, fascinerande asiatiska smaker. Den trendigaste nyheten är ramennudelburgaren, som har blivit en succé runt om i världen. Dessutom finns de populäraste NOM-portionerna kvar på menyn.

Alla talar nu om ramenburgaren. Idén med hamburgaren är, att ”brödet” görs av kokta nudlar.

”Jag fick idén då jag hörde att den uppskattade nudelkocken Keizo Shimamoto hade börjat servera ramenburgare i Williamsburg i New York. Människor köade i timtal för att få smaka på nyheten”, berättar Gastro NOM Helsinkis köksmästare Ari Lappalainen.

Gastro NOM Helsinki i Helsinfors är en av de första restaurangerna som serverar ramenburgare i Finland. Receptet har provats och utvecklats länge i samarbete med restaurangchef Tanja Sallinen. I Gastro NOM Helsinkis version kokas, kyls, skärs, pressas och grillas flerkornsnudlar i form av en semla. Hamburgaren fylls med en pankomjölpanerad lax-kräftkaka och friskas upp med kimchi, det vill säga kinakålssallad tillredd på koreanskt vis.

”Kimchi är mycket starkt, så vi utvecklade en version som passar den finländska smaken. I stället för att syra kinakålen på traditionellt sätt lakar vi ur den i saltvatten i två-tre dagar. Sedan tillsätter vi vitlök, ingefära, chili, fisksås, ponzu-citrussås samt rättika och vårlök”, beskriver Lappalainen.

Kvällsmeny med starka asiatiska influenser

Lunchgästerna har redan tagit Gastro NOM Helsinki, som öppnades i somras, till sitt hjärta. Nu lockar köksmästaren med sitt team kvällsgäster med en trendig, asiatisk smakpalett.

”Som en restaurang som serverar street food följer vi hela tiden med vad som händer i världen. Den vegetariska maten ökar i restaurangerna. Vi har ersatt tofun med seitan, som vegetarianerna föredrar nu”, berättar Lappalainen.

Gastro NOM Helsinkis seitan görs av veteglutenmjöl och kikärtmjöl. Smeten formas till biffar, som kokas i ett spad smaksatt med rökt paprika, soja och salt. Sedan kyls biffarna, skärs på samma sätt som pulled pork och täcks med nötigt satay-spad.

Också de som gillar kyckling hittar alternativ bland de asiatiska klassikerna. Den starka, syrliga tom yam-kycklingen finns som förrätt eller huvudrätt, eller som en del av Gastro NOM Helsinkis smakportioner med tre rätter. Rätten med smak av kaffirlimeblad, galangalrot, vitlök, kokosgrädde, limesaft och chili är glutenfri.

Celiakierna har tagits i beaktande också i de övriga rätterna. Lax-kräftkakan kan vid behov tillredas utan panering och burgarens semla kan också göras glutenfri.

Älskade favoriträtter

Vid sidan av de nya rätterna finns Gastro NOM Helsinkis favoriter kvar på menyn.

”Vår gourmet-baconburgare har tagit kunderna med storm. Hamburgaren, som innehåller grillade baconskivor och en 160 grams nötköttbiff, stillar en ordentlig hunger. Den stadiga portionen friskas upp av äppel-senapsdressingen”, berättar Lappalainen.

Också hamburgaren gjord på överstekt oxbringa och hotdogen med pulled pork stannar kvar på menyn. Bland vegetarianernas favoriter behålls den lätt rökta rödbets-halloumiburgaren. Om man bara är litet hungrig serveras också i fortsättningen dagens sallad i två olika storlekar.

”Kunden kan nu välja dip och potatis enligt egna preferenser som tillbehör. Pommes frites kryddas med antingen nötsalt eller tångsalt. Bland alternativen finns också rosamundaklyftor och batatfrites”, säger restaurangchef Sallinen.

På dessertmenyn finns ännu Gastro NOM Helsinkis förmånliga små efterrätter – man kan beställa en eller två av dem. Restaurangen satsar också på det visuella. Den färggranna Rocky Road, som består av mörk och vit choklad, maräng, marshmallows och pistagekross, serveras på en svart tallrik. Pannacottan får klassiskt sällskap av bär.

”Lingondesserten passar också vegetarianer, för man använder inget gelatin i den. Alla våra desserter finns också i glutenfria versioner”, påminner Lappalainen.

Gastro NOM Helsinki är öppen må–ti kl. 10.30–15, ons-fre kl. 10.30–21 och lördagar kl. 13–21. Välkommen in!

Ytterligare information:

Tanja Sallinen, restaurangchef, tel. 020 729 5153, tanja.sallinen@restaurantnom.fi
Satu Ikäheimo, kommunikationsdirektör, Fazer-koncernen, tel. 050 380 4996, satu.ikaheimo@fazer.com

facebook.com/nomhelsinki
twitter.com/nomhelsinki

Bilder lämpliga för tryck:
www.fazergroup.com/pictures, ”Media_Press” ”Gastro NOM Helsinki”

Restaurangen Gastro NOM finns i Helsingfors kärncentrum, i KPMG-huset vid järnvägsstationen. Den nya restaurangen med 120 platser öppnades i juni 2014 och är öppen må–ti kl. 10.30–15, ons-fre kl. 10.30–21 och lördagar kl. 13–21. Där finns gratis wifi och terrass med kvällssol.

Tölöviksgatan 3, 00100 Helsingfors, 020 729 5150, nomhelsinki@restaurantnom.fi

Fazer-koncernen
Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr och kexprodukter samt måltids- och cafétjänster. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till över 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Företagets framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, de kunniga medarbetarnas passion och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Målsättningen är att dela ett gott liv, varenda dag. Fazer-koncernens omsättning uppgick till knappt 1,7 miljarder euro år 2013, och antalet anställda är över 15 000. Fazers verksamhet styrs av de etiska principerna som grundar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.

Vi skapar smakupplevelser