Gasum avasi nesteytetyn kaasun tankkausaseman Ruotsin Ljungbyhyn

Gasum on avannut yhdennentoista kaasutankkausasemansa Ruotsissa. Ljungbyssä sijaitseva asema on Kronobergin läänin ensimmäinen nesteytettyä kaasua tarjoava tankkausasema ja palvelee raskasta liikennettä. Asema on osa Gasumin suunnitelmaa rakentaa Pohjoismaihin 2020-luvun alkuun mennessä raskasta liikennettä palveleva kaasutankkausasemaverkosto, joka koostuu kaikkiaan noin 50 uudesta asemasta.

Gasumin uusi tankkausasema Ruotsin Ljungbyssä tarjoaa nesteytettyä maakaasua (LNG) ja nesteytettyä biokaasua (LBG) raskaan kaluston polttoaineeksi. Asema sijaitsee logistiikkatoimintojen kannalta keskeisessä solmukohdassa, joten alueella on jo valmiina mittava asiakaskunta.

Ljungby sijaitsee eurooppatie E4:n ja valtatie 25:n risteyskohdassa, joten asema palvelee kumpaakin tietä kulkevia Gasumin asiakkaita. Asema on Ruotsin halki Tanskan vastarannalta Helsingborgista Gävlen kautta Pohjanlahden rannikkoa pitkin aina Haaparantaan ulottuvan E4-tien varrella. Se sijaitsee myös lähellä valtatie 25:ttä, joka yhdistää läntisen ja itäisen Ruotsin Kalmarista Halmstadiin.

“Olemme erittäin tyytyväisiä Ljungbyn asemasta. Puhtaan pohjoismaisen rahtiliikenteen mahdollistaminen tarjoamalla dieselin vaihtoehdoksi nesteytetyn kaasun kaltaisia vähäpäästöisiä polttoaineratkaisuja on aina vain tärkeämpää. Useimmilla asiakkaistamme on toimintaa eri puolilla Ruotsia, ja Ljungbyn asema on niillekin tervetullut lisä kaasutankkausverkostoon. Kiinnostus kaasupolttoainetta kohtaan kasvaa tasaisesti, ja Klimatklivet-ilmastoinvestointiohjelman kaltaisen viranomaistuen ansiosta Ruotsin teillä kulkee nyt jo yli 800 kaasukäyttöistä kuorma-autoa. Uusi asema on askel kohti tavoitettamme rakentaa Pohjoismaihin 2020-luvun alkuun mennessä tankkausasemaverkosto, joka koostuu kaikkiaan 50 asemasta”, sanoo Mikael Antonsson, Director of Traffic, Sweden, Gasumilta.

EU:n vuonna 2019 hyväksymien uusien päästömääräysten mukaan raskaiden ajoneuvojen hiilidioksidipäästöjä on vähennettävä 30 prosentilla vuoteen 2030 mennessä. Ruotsin kansallinen tavoite on vähentää tieliikennepäästöjä 70 prosentilla vuoden 2010 tasosta vuoteen 2030 mennessä. Tarve vähentää kasvihuonekaasupäästöjä nopeasti tekee nesteytetystä kaasusta hyvän ratkaisun, koska sitä on jo nyt tarjolla ja se täyttää päästövähennyksille asetetut tavoitteet.

Ljungby laajentaa Gasumin verkoston Etelä-Ruotsissa Kronobergin lääniin

Ljungbyn asema täydentää Gasumin kaasutankkausasemaverkostoa Ruotsissa, jossa biokaasun tuotantoa on jo laajalti. Gasumin edellisiä avajaisia vietettiin helmikuussa Kalmarissa, joka sijaitsee noin 150 km Ljungbystä itään. Yhtiöllä on myös rakenteilla biokaasun tuotantolaitos noin 100 km etelämpänä Kristianstadin lähistöllä sijaitsevan Stora Enson Nymöllan sellu- ja paperitehtaan yhteyteen. Kaupungissa toimii jo vuoden 2019 lopulla avattu Gasumin tankkausasema.

Muun muassa Ljungbyssä toimiva Småländska bränslen tarjoaa paineistettua kaasua jakelu- ja henkilöautojen polttoaineeksi asemalla, jonka yhteyteen Gasum on nyt avannut raskasta kalustoa palvelevan tankkausaseman.

“Arvostamme yhteistyötämme Gasumin kanssa. Sen avulla saimme oman asemamme rinnalle Kronobergin läänin ensimmäisen nesteytetyn kaasun tankkausaseman. Gasumin tarjoama LNG tekee kohteestamme alueellisesti tärkeän tankkauspisteen. Meillä on hyvät yhteydet paikallisiin kuljetusyrityksiin, mistä on hyötyä kaikille asianosaisille”, sanoo toimitusjohtaja Stefan Hermansson Småländska bränslen -yhtiöstä.

Nesteytetystä biokaasusta ja maakaasusta on tulossa erittäin houkuttelevia polttoainevaihtoehtoja pyrittäessä saavuttamaan EU:n ja kansalliset päästötavoitteet. Nesteytetyn biokaasun eli LBG:n käytöllä voidaan vähentää hiilidioksidipäästöjä jopa 90 prosentilla dieselin käyttöön verrattuna, ja nesteytettyä maakaasua eli LNG:tä käyttämällä voidaan päästä yli 20 prosentin päästövähenemään dieseliin verrattuna. LNG:lle and LBG:lle voidaan käyttää samaa infrastruktuuria, joten siirtyminen biokaasun käyttöön on helppoa ja kustannustehokasta.

Mikael Antonsson, Director Traffic Sweden, Gasum
Tel. +4672 454 33 82, ​Mikael.antonsson@gasum.com

Energiayhtiö Gasum on pohjoismainen kaasu- ja energia-alan asiantuntija. Tarjoamme puhtaampaa energiaa lämmön ja sähkön yhteistuotannon sekä teollisuuden tarpeisiin ja puhtaampia polttoaineratkaisuja maa- ja meriliikenteeseen. www.gasum.fi