Gasum avasi uuden biokaasutankkausaseman Norjan Ålesundiin

Gasum on avannut uuden biokaasutankkausaseman Norjan länsirannikolla sijaitsevaan Ålesundin kuntaan. Avajaiset pidettin perjantaina 9.6. Gasum on tehnyt asemahankkeessa yhteistyötä Norjan postiyhtiön Posten Norgen sekä jätehuoltoyhtiö ÅRIMin kanssa. Asema on Gasumin neljäs nesteytetyn biokaasun tankkausasema Norjassa ja osa yhtiön jatkuvasti laajenevaa tankkausasemaverkostoa.

Uusi asema palvelee sekä alueella toimivia logistiikkayhtiöitä että pitkän matkan liikennettä Ålesundista Trondheimiin ja Osloon sekä aina Ruotsiin saakka. Digerneset Næringspark ‑yrityspuiston logistiikkakeskuksessa sijaitseva asema on tärkeä osa Gasumin laajenevaa pohjoismaista kaasutankkausasemaverkostoa, joka jo nykyisellään tukee biokaasun käytön kasvua raskaassa liikenteessä. Ålesundin asema on Gasumin neljäs nesteytetyn biokaasun tankkausasema Norjassa, ja asemien määrä kasvaa tulevina vuosina useilla uusilla asemilla.

Gasum on tehnyt asemahankkeessa yhteistyötä Norjan postiyhtiö Posten Norgen sekä jätehuoltoyhtiö ÅRIMin kanssa. Posten Norgen ja ÅRIMin panostukset biokaasulla kulkeviin kuorma-autoihin mahdollistivat Gasumin investoinnin uuteen tankkausasemaan. Biokaasun käyttö auttaa Posten Norgea ja ÅRIMia pienentämään raskaan liikenteen päästöjään. Asema palvelee myös kaikkia muita logistiikkatoimijoita sekä yksityisautoilijoita.

“Hiilidioksidipäästöjen vähentäminen ja lähipäästöjen minimoiminen on tärkeä osa Posten Norgen kestävyystavoitteita. Olemme asettaneet yhtiöllemme kunnianhimoiset tavoitteet, ja biokaasu on yksi kalustossamme käytettävistä uusiutuvista polttoaineista. Gasumin Ålesundiin avaama asema on erittäin tervetullut”, sanoo Posten Norgen henkilöstö- ja kestävyysasioista vastaava johtaja Margrethe Aamodt.

“Ympäristöstä huolehtiminen on ÅRIMin liiketoiminnan keskiössä. Biokaasu onkin erittäin luonteva valinta kuljetuksillemme. Biokaasun käyttö tukee paikallista biokaasutuotantoa ja mahdollistaa toimintamme osana kiertotaloutta”, sanoo ÅRIM- ja Bingsa Gjenvinning ‑yhtiöiden toimitusjohtaja Øystein Solevåg.

“Olemme todella innoissamme tankkausasemaverkostomme laajenemisesta Norjan länsirannikolle. Digerneset Næringspark ‑yrityspuisto on tärkeä logistiikkakeskus, ja asemamme tarjoaa alueen logistiikkatoimijoille biokaasua, jonka avulla ne voivat vähentää maantiekuljetustensa päästöjä sekä Ålesundissa että pitkän matkan kuljetuksissa Oslon alueelle. On hienoa nähdä, kuinka mittavaa kiinnostusta biokaasu herättää suurten norjalaisten logistiikkatoimijoiden keskuudessa. Laajentamalla Norjan kaasutankkausverkostoa Gasum pystyy myös luomaan paikallisille yrityksille mahdollisuuksia vähentää päästöjään merkittävästi”, sanoo Jogeir Munkeby, Sales Manager, Traffic Norway, Gasum.

Biokaasun käyttö vähentää kasvihuonekaasupäästöjä merkittävästi

Gasum on havainnut norjalaisten kuljetusyhtiöiden keskuudessa kasvavaa kiinnostusta kaasua kohtaan, koska ne näkevät biokaasun kustannustehokkaana tapana vähentää päästöjä ja kehittää yritysmielikuvaansa. Ålesundiin avattu uusi kaasutankkausasema tarjoaa sekä paineistettua että nesteytettyä biokaasua ja vastaa kaasupolttoainevaihtoehtojen kasvavaan kysyntään.

Norja tavoittelee vähintään 55 prosentin päästövähennyksiä vuoteen 2030 mennessä. Jo se, että viidesosa raskaasta liikenteestä vaihtaisi biokaasuun, voisi vähentää kokonaishiilidioksidipäästöjä 70 prosenttia. Biokaasua käyttämällä voidaan pienentää polttoaineen elinkaaren aikaisia kasvihuonekaasupäästöjä jopa 90 prosentilla fossiilisten polttoaineiden käyttöön verrattuna. Biokaasun käyttö voi myös parantaa paikallista ilmanlaatua, koska sen myötä typenoksidien päästöt vähenevät merkittävästi tavanomaisiin polttoaineisiin verrattuna.

Kaasutankkausasema sijaitsee osoitteessa Digernes Næringsområde, 6260 Skodje. Norja

Jogeir Munkeby, Sales Manager, Traffic Norway, Gasum
puh. +47 90148074, jogeir.munkeby@gasum.com

Energiayhtiö Gasum on pohjoismainen kaasu- ja energiamarkkinoiden asiantuntija. Tarjoamme puhtaampaa energiaa ja energiamarkkinoiden asiantuntijapalveluita teollisuuden ja lämmön ja sähkön yhteistuotannon tarpeisiin sekä puhtaampia polttoaineratkaisuja maantie- ja meriliikenteeseen. Autamme asiakkaitamme pienentämään heidän omaa hiilijalanjälkeään sekä heidän asiakkaidensa hiilijalanjälkeä. Yhdessä kumppaniemme kanssa edistämme kehitystä kohti hiilineutraalia tulevaisuutta sekä maalla että merellä. Gasum-konsernilla on noin 380 työntekijää Suomessa, Norjassa, Ruotsissa ja Saksassa. Yhtiön liikevaihto oli 1 128 miljoonaa euroa vuonna 2019. Gasum on Suomen valtion omistama yhtiö.