Gasum avasi uuden meriliikenteen tankkausaseman Tukholman Nynäshamnin satamaan

Gasum on ottanut kesäkuussa käyttöön uuden nesteytetyn kaasun meriliikenteen tankkausaseman Nynäshamnin satamassa Tukholmassa. Uusi asema mahdollistaa laivojen bunkrauksen entistä ympäristöystävällisemmin ja nopeammin.

Gasumin uusi meriliikenteen tankkausasema on vuoden rakennustöiden jälkeen viimein valmis palvelemaan nykyisiä ja uusia asiakkaita Ruotsissa. Asema mahdollistaa nopeat laivojen bunkraukset kahdesta rekasta samanaikaisesti.Aseman varustelu ja nyt käytössä olevat bunkrauksiin suunnitellut rekat mahdollistavat alusten bunkrauksen yhtä aikaa niiden lastaamisen tai purkamisen kanssa. Matkustajalautat ovat aiemmin bunkrattu yhdestä rekasta, mikä on hitaampaa lauttojen liikennöinnistä ja aikatauluista johtuen.

Gasumin uutta meriliikenteen bunkrausasemaa käytetään säännöllisesti kahden Destination Gotland ‑varustamon kaasulla toimivan matkustajalautan polttoainetoimituksiin.

“Polttoainetankkaukset uudelta asemalta ovat iso askel eteenpäin toiminnoissamme. Tankkaamme nopeammin, paljon tehokkaammin ja normaalien työpäivien aikana. Tämä puolestaan parantaa asiakkaidemme palvelukokemusta”, sanoo Destination Gotland ‑varustamon toimitusjohtaja Christer Bruzelius.

“Laivan bunkraukseen kuluu aseman nopeatoimisilla bunkrauspumpuilla vain 45 minuuttia. Matkustajat poistuvat aluksesta ja lastit puretaan ja lastataan sillä aikaa, kun alusta tankataan. Meidän on ajoitettava toimitukset erittäin tarkkaan, jotta alukset pysyvät aikatauluissaan”, kertoo Gasumin myyntipäällikkö Jonas Åkermark.

Uusi asema sijaitsee Tukholman kaupungin satamayhtiön (Stockholms Hamnar) Nynäshamnin sataman alueella lähellä Gasumin LNG-terminaalia. Polttoaine kuljetetaan asemalle tehokkaasti noin viiden kilometrin päästä terminaalista Gasumin LNG-rekoilla.

“Tukholman satamayhtiöllä on korkeat ympäristötavoitteet. Meille on tärkeää tukea asiakkaitamme heidän pyrkiessään kohti kestävää ja tehokasta merenkulkua. Nesteytetyn maakaasun ja biokaasun seoksella kulkevat alukset ovat yksi tapa vähentää ympäristövaikutuksia. Tämä esimerkki voi myös kannustaa meriliikennettä siirtymään kestävämpään polttoaineeseen”, sanoo Tukholman satamayhtiön hallituksen puheenjohtaja Fredrik Lindstål.

Gasum toimittaa asemalta nesteytettyä maakaasua (LNG) ja nesteytettyä biokaasua (LBG) sekä niiden seosta. Nesteytetty biokaasu on uusiutuva energianlähde. Biokaasun käytöllä laivojen polttoaineseoksessa voidaan vähentää elinkaarenaikaisia päästöjä jopa 90 prosenttia, sen käyttö polttoaineseoksessa auttaa laivoja vähentämään hiilidioksidipäästöjään.

Jacob Granqvist, myyntipäällikkö, LNG Maritime, Gasum
p.+358 40 483 9129, jacob.granqvist@gasum.com

Ingrid Hansson, PR-päällikkö, Stockholms Hamnar
p. +46 070 770 27 47,
ingrid.hansson@stockholmshamnar.se

Jonas Åkermark, Gasum, myyntipäällikkö
Polttoainetankkaukset uudelta asemalta ovat iso askel eteenpäin toiminnoissamme. Tankkaamme nopeammin, paljon tehokkaammin ja normaalien työpäivien aikana. Tämä puolestaan parantaa asiakkaidemme palvelukokemusta.
Christer Bruzelius, Destination Gotland ‑varustamon toimitusjohtaja