Gasum jatkaa sitoumustaan YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden edistämiseen

Energiayhtiö Gasum edistää kestävää kehitystä ja on sitoutunut tukemaan YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamista. Yhtiö on uudistanut kestävän kehityksen yhteiskuntasitoumuksensa ja jatkaa biokaasumarkkinan kasvattamista sekä puhtaamman liikennekaasun tarjonnan lisäämistä.

YK:n kestävän kehityksen tavoitteilla pyritään vastaamaan globaaleihin ympäristöön ja talouteen sekä sosiaaliseen vastuuseen liittyviin haasteisiin. Tavoitteet ovat kunnianhimoisia, ja yritysten osallistuminen niiden edistämiseen on tärkeää. Kestävään liiketoimintaan tarvitaan hyvinvoiva yhteiskunta ja ympäristö. Sosiaalisen ja taloudellisen hyvinvoinnin parantamisen on tapahduttava ympäristömme kantokyvyn rajoissa.

Suomen kansalliseen kestävän kehityksen yhteiskuntasitoumukseen osallistuminen on Gasumille tärkeä YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden toteuttamiskeino. Yhteiskuntasitoumus on keskeinen väline YK:n globaalin kestävän kehityksen toimintaohjelman eli Agenda 2030:n tavoitteiden toteuttamiseksi Suomessa. Sen avulla yritykset ja muut yhteiskunnan toimijat voivat sitoutua edistämään toiminnassaan maailmanlaajuisten tavoitteiden saavuttamista.

Gasum antaa oman panoksensa YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden edistämiseen tarjoamalla vähäpäästöisiä energia- ja kiertotalousratkaisuja sekä auttamalla asiakkaitaan tekemään omasta liiketoiminnastaan kestävämpää.

Gasum teki ensimmäisen toimenpidesitoumuksensa Suomen kansallisen kestävän kehityksen yhteiskuntasitoumuksen tavoitteiden toteuttamiseksi vuonna 2016 ja asetti siinä itselleen kaksi tavoitetta:

1. Biokaasu: Kasvatetaan biokaasumarkkinan laajuutta terawattituntiluokkaan vuoteen 2025 mennessä.

2. Maantieliikenne: Panostetaan liikennekaasumarkkinan kehittämiseen lisäämällä liikennekaasun tarjontaa merkittävästi keskeisillä kysyntäalueilla Suomessa vuoteen 2018 mennessä.

Yhtiö on edistynyt tavoitteiden saavuttamisessa. Biokaasumarkkinan laajuutta on kasvatettu vuoden 2016 tilanteesta. Gasum omistaa nykyisin 13 biokaasulaitosta Suomessa ja Ruotsissa, ja yhtiön pohjoismainen biokaasun tuotantokapasiteetti on 650 gigawattituntia. Gasum on investoinut olemassa olevien laitosten tuotannon tehostamiseen sekä uusien laitosten rakentamiseen. Yhtiö myös ostaa biokaasua kumppaneiltaan. Gasum asetti vuonna 2016 tavoitteekseen lisätä kaasutankkausasemien määrää vuoden 2016 tasosta eli 18 asemasta kaikkiaan 34 asemaan vuonna 2018. Gasumilla on nykyisin 33 kaasutankkausasemaa Suomessa ja 6 Ruotsissa.

Gasum uudisti tavoitteensa ja sitoutuu toimenpiteisiin liikennepäästöjen lisävähennysten mahdollistamiseksi

Yhtiö jatkaa kestävän kehityksen yhteiskuntasitoumuksen toteuttamista seuraavilla tavoitteilla:

2. Maantieliikenne: Lisätään tietoisuutta kaasuautoilusta ja parannetaan liikennekaasun saatavuutta, tavoitteena 50 000 kaasuauton saaminen Suomen teille vuoteen 2030 mennessä Suomen kansallisen energia- ja ilmastostrategian mukaisesti.

Gasum panostaa liikennekaasumarkkinan kehittämiseen lisäämällä kaasun tarjontaa merkittävästi keskeisillä kysyntäalueilla Pohjoismaissa. Yhtiö laajentaa raskasta liikennettä palvelevaa tankkausasemaverkostoaan Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa rakentamalla 2020-luvun alkuun mennessä kaikkiaan 50 nesteytettyä maakaasua (LNG) tarjoavaa tankkausasemaa. Investointi moninkertaistaa pohjoismaisen raskaan liikenteen kaasutankkausasemaverkoston koon ja mahdollistaa huomattavat liikennepäästövähennykset. Gasum jatkaa myös uusien kevyen kaluston, kuten henkilö-, jakelu- ja jäteautoja sekä busseja (CNG/CBG) palvelevien kaasutankkausasemien rakentamista.

Gasum edistää strategiansa mukaisesti kestävää kehitystä. Yhtiön yritysvastuu on kiteytetty kuuteen teemaan ja niihin liittyviin tavoitteisiin. Gasum on määrittänyt ne YK:n keskeiset kestävän kehityksen tavoitteet, jotka ovat yhtiön liiketoiminnan kannalta keskeisiä, ja joihin se panostaa erityisesti omassa toiminnassaan. Lue lisää Gasumin yritysvastuuraportista.

Elina Saarivuori, Sustainability Manager, Gasum
P. 050 911 2668, etunimi.sukunimi(a)gasum.com

Energiayhtiö Gasum on pohjoismainen kaasu- ja energia-alan asiantuntija. Tarjoamme puhtaampaa energiaa lämmön ja sähkön yhteistuotannon sekä teollisuuden tarpeisiin ja puhtaampia polttoaineratkaisuja maa- ja meriliikenteeseen. www.gasum.fi

Gasum on uudistanut kestävän kehityksen yhteiskuntasitoumuksensa ja jatkaa biokaasumarkkinan kasvattamista sekä puhtaamman liikennekaasun tarjonnan lisäämistä.