Gasum laajentaa Hollannin ja Belgian ARA-alueelle – Uusi toimitussopimus energiayhtiö Equinorin kanssa

Gasum laajentaa bunkrausaluettaan Pohjoismaista Hollannin ja Belgian Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen (ARA) ‑alueelle. Tämän mahdollistaa energiayhtiö Equinorin kanssa solmittu uusi sopimus, jonka myötä Gasum toimittaa nesteytettyä maakaasua (LNG) Equinorille. Yhtiöt ovat jo ennestään tehneet menestyksekästä yhteistyötä vuodesta 2011 lähtien.

Gasum laajentaa bunkrausaluettaan Pohjoismaista Hollannin ja Belgian Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen (ARA) ‑alueelle. Yhtiö on solminut pitkäaikaisen kumppaninsa Equinorin kanssa uuden sopimuksen, joka koskee LNG-toimituksia Equinorille ARA-alueella.

Equinor on kansainvälinen energiayhtiö, jonka pääkonttori sijaitsee Norjassa. Gasum ja Equinor ovat tehneet yhteistyötä useiden projektien sekä Equinorin alusten LNG-toimitusketjun kehittämisen parissa jo vuodesta 2011. Viime aikoina Gasum on bunkrannut LNG:tä Equinorin öljytankkereille, jotka kuljettavat raakaöljyä Pohjanmereltä Ruotsin ja Baltian maiden satamiin.

“Olemme ylpeitä siitä, että Equinor valitsi Gasumin kumppanikseen ARA-alueella. Equinor on LNG:n käytön edelläkävijä, ja se olikin ensimmäinen LNG-asiakkaamme merenkulkusegmentillä. Uusi sopimuksemme merkitsee jälleen uutta merkkipaalua yhteistyössämme ja Gasumin kasvussa”, sanoo Gasumin meriliikenteen myyntijohtaja Jacob Granqvist.

Gasum toimittaa LNG-erät Equinorille pääasiassa Coralius- ja Kairos-bunkrausaluksillaan. Yhteistyö Equinorin kanssa ARA-alueella laajentaa Gasumin nykyistä liiketoiminta-aluetta ja mahdollistaa myös muiden asiakkaiden palvelun alueella. Tämä tukee Gasumin tavoitetta luoda ratkaisuja, joilla merenkulkuala voidaan muuttaa hiilivapaaksi.

LNG merenkulun polttoaineena

LNG on ympäristöystävällisin merenkulun polttoaine ja täyttää meriliikenteen rikkidirektiivin vaatimukset sekä tulevaisuuden tiukemmat päästörajoitukset, jotka koskevat esimerkiksi typenoksidi-, hiukkas- ja hiilidioksidipäästöjä. LNG:n käytössä ei synny lainkaan rikkidioksidi- eikä hiukkaspäästöjä ja typenoksidipäästöt vähenevät jopa 85 prosenttia. LNG:n avulla pystytään myös vähentämään hiilidioksidipäästöjä noin 20 prosentilla.

LNG:tä ja nesteytettyä biokaasua (LBG) voidaan käyttää samoissa käyttökohteissa, joten niitä voidaan myös sekoittaa keskenään. Sekä LNG:n että LBG:n käyttö on konkreettinen askel siirryttäessä kohti merenkulkualan vähähiilistä tulevaisuutta.

Jacob Granqvist, myyntijohtaja, LNG Maritime, Gasum
puh. +358 40 483 9129, jacob.granqvist@gasum.com

Energiayhtiö Gasum on pohjoismainen kaasu- ja energiamarkkinoiden asiantuntija. Tarjoamme puhtaampaa energiaa ja energiamarkkinoiden asiantuntijapalveluita teollisuuden ja lämmön ja sähkön yhteistuotannon tarpeisiin sekä puhtaampia polttoaineratkaisuja maantie- ja meriliikenteeseen. Autamme asiakkaitamme pienentämään heidän omaa hiilijalanjälkeään sekä heidän asiakkaidensa hiilijalanjälkeä. Yhdessä kumppaniemme kanssa edistämme kehitystä kohti hiilineutraalia tulevaisuutta sekä maalla että merellä. Gasum-konsernilla on noin 380 työntekijää Suomessa, Norjassa, Ruotsissa ja Saksassa. Yhtiön liikevaihto oli 1 128 miljoonaa euroa vuonna 2019. Gasum on Suomen valtion omistama yhtiö.

LNG

Gasumin meriliikenteen myyntijohtaja Jacob Granqvist