Gasum toimittaa Ruotsin suurimmalle polttoaineyhtiölle Preemille uusiutuvaa laivapolttoainetta

Pohjoismainen kaasu- ja energiamarkkinoiden asiantuntija Gasum on solminut Ruotsin suurimman polttoaineyhtiön Preemin kanssa sopimuksen polttoaineseoksen toimittamisesta Preemin tankkereille. Polttoaine seos koostuu nesteytetystä maakaasusta ja 10 prosentista uusiutuvaa nesteytettyä biokaasua. Tämä on ensimmäinen sopimus, jossa Gasum aloittaa säännölliset uusiutuvaa polttoainetta sisältävän polttoaineseoksen toimitukset meriliikenteen asiakkaalle. Toimitussopimus edistää kasvihuonekaasupäästöjen pienentämistä entisestään.

Gasum toimittaa uusiutuvaa laivapolttoaineseosta kahdelle Preemin aikarahtaamalle tankkerille, Tern Oceanille ja Thun Evolvelle.

“Merikuljetukset ovat tärkeä osa Preemin toimintaa. Olemme erittäin tyytyväisiä, että saamme nyt käyttöömme myös uusiutuvaa nesteytettyä biokaasua. Tämä tukee tiukkoja kestävyysvaatimuksiamme”, sanoo Preemin Manager Trading Operations Anna Karin Klinthäll.

Nesteytetyn maakaasun (LNG) käyttö merenkulun polttoaineena vähentää päästöjä merkittävästi verrattuna perinteisiin polttoaineisiin. Se parantaa paikallista ilmanlaatua ja vähentää kasvihuonekaasupäästöjä jopa 20 prosentilla perinteisiin polttoaineisiin verrattuna. LNG on ympäristöystävällisin meriliikenteen polttoaine ja täyttää kaikki nykyiset ja tulevat IMO:n ympäristövaatimukset.

Kun polttoaineseokseen lisätään täysin uusiutuvaa nesteytettyä biokaasua (LBG), kasvihuonekaasupäästöt pienenevät entisestään. Biokaasu auttaa vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä jopa 85 prosentilla fossiilisiin polttoaineisiin verrattuna.

“Olemme Gasumilla sitoutuneet toimimaan hiilineutraalin tulevaisuuden puolesta ja auttamaan asiakkaitamme vähentämään omaa hiilijalanjälkeään toimittamalla niille puhtaampaa energiaa. Olemme iloisia voidessamme tukea Preemiä sen pyrkiessä vihreämpiin merikuljetuksiin ja erityisesti yhtiön visioon johtaa siirtymistä kestävään yhteiskuntaan”, sanoo Gasumin meriliikenteen myyntijohtaja Jacob Granqvist.

Gasum kehittää jatkuvasti polttoainetarjontaansa ja palvelujaan vastatakseen merenkulkualan tuleviin tarpeisiin. Yhtiö jatkaa investointeja LNG- ja LBG-toimitusketjuun ja rakentaa yhdessä merenkulkualan kumppaniensa kanssa puhtaampaa tulevaisuutta.

Jacob Granqvist, myyntijohtaja, LNG Marine, Gasum
puh. +358 40 483 9129, jacob.granqvist@gasum.com

Anna Karin Klinthäll, Manager, Trading Operations, Preem
puh.
+46 10 450 16 69, annakarin.klinthall@preem.se

Energiayhtiö Gasum on pohjoismainen kaasu- ja energiamarkkinoiden asiantuntija. Tarjoamme puhtaampaa energiaa ja energiamarkkinoiden asiantuntijapalveluita teollisuuden ja lämmön ja sähkön yhteistuotannon tarpeisiin sekä puhtaampia polttoaineratkaisuja maantie- ja meriliikenteeseen. Autamme asiakkaitamme pienentämään omaa hiilijalanjälkeään sekä heidän asiakkaidensa hiilijalanjälkeä. Yhdessä kumppaniemme kanssa edistämme kehitystä kohti hiilineutraalia tulevaisuutta sekä maalla että merellä. Gasum-konsernilla on noin 350 työntekijää Suomessa, Norjassa ja Ruotsissa. Yhtiön liikevaihto oli 1 128 miljoonaa euroa vuonna 2019. Gasum on Suomen valtion omistama yhtiö.

Preem on Ruotsin suurin polttoaineyhtiö, jonka vuotuinen jalostuskapasiteetti on yli 18 miljoonaa kuutiometriä raakaöljyä. Preem jalostaa ja myy bensiiniä, lämmitysöljyä sekä uusiutuvia polttoaineita yrityksille ja kuluttajille Ruotsissa ja useassa muussa maassa. Preem toimittaa lämmitys- ja energiatuotteita yli puolelle Ruotsin teollisuusyrityksistä sekä kolmasosalle maan pienyrityksistä. Preemillä on koko Ruotsin kattava noin 570 tankkausaseman palveluverkosto, joka palvelee sekä yksityisautoilijoita että kaupallista liikennettä. Preemillä on yli 1 500 työntekijää, joista 950 työskentelee yhtiön kahdessa öljynjalostamossa Göteborgissa ja Lysekilissä. Kun mukaan luetaan jakelu- ja muiden kumppanien henkilökunta, Preem-brändin alla toimivia asiakaspalvelijoita on yli 3 000. Preemin liikevaihto vuonna 2018 oli 93 miljardia Ruotsin kruunua.

Gasumin meriliikenteen myyntijohtaja Jacob Granqvist
Preemin Manager Trading Operations Anna Karin Klinthäll