Raskas liikenne siirtyy kaasun aikakauteen: Pohjoismaihin 50 tankkausaseman verkosto

Kysyntä puhtaammille polttoaineratkaisuille raskaassa liikenteessä on merkittävässä kasvussa, ja tähän tarpeeseen vastaaminen on jatkossa entistä vahvemmin energiayhtiö Gasumin liiketoiminnan ytimessä. Yhtiö investoi noin 50 raskaan liikenteen kaasutankkausaseman rakentamiseen Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa 2020-luvun alkuun mennessä. Investoinnin myötä pohjoismainen raskaan liikenteen tankkausasemaverkosto laajenee moninkertaiseksi nykyisestä mahdollistaen huomattavat päästövähennykset.

Pohjoismaissa raskaan liikenteen merkitys logistiikkajärjestelmässä on keskeinen ja samalla se tuottaa maantieliikenteen päästöistä huomattavan osan. Jotta sekä kansallisella että kansainvälisellä tasolla asetetut päästövähennystavoitteet voidaan saavuttaa, on raskaan liikenteen päästöjä pystyttävä vähentämään konkreettisilla ratkaisuilla merkittävästi nykyisestä. Vähäpäästöisistä polttoaineista nesteytetty maakaasu (LNG) on kilpailukykyisin vaihtoehto tähän tarkoitukseen.

Gasumin strategian perustana on pohjoismaisen kaasumarkkinan kasvattaminen. Kaasun käyttö raskaan liikenteen polttoaineena on yksi yhtiön strateginen painopiste. Lähivuosien aikana yhtiön raskasta liikennettä palveleva tankkausasemaverkosto laajenee monikymmenkertaiseksi nykyisestä. Tulevien investointien ansiosta määrä kasvaa 2020-luvun alkuun mennessä noin 50 asemaan Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Uudet tankkausasemat sijoitetaan kuljetusliikenteen virtojen kannalta keskeisiin solmukohtiin, ja ne mahdollistavat nesteytetyn maa- ja biokaasun merkittävän käytön lisäämisen raskaassa liikenteessä.

Raskaan ajoneuvokaluston siirtyminen nesteytettyyn maakaasuun tai nesteytettyyn biokaasuun (LBG) vähentää merkittävästi liikenteen hiilidioksidi-, typenoksidi-, hiukkas- ja melupäästöjä.

”Olemme matkalla kohti hiilineutraalia yhteiskuntaa, ja nyt on aika kiihdyttää vauhtia. Kaasulla on tässä siirtymässä kiistattoman tärkeä rooli”, summaa Gasumin toimitusjohtaja Johanna Lamminen. ”Viimeiset vuodet olemme määrätietoisesti rakentaneet pohjoismaista LNG- ja biokaasuinfrastruktuuria kaasun saatavuuden parantamiseksi. Alkuvuodesta saimme Ruotsin ympäristöviranomaisen myöntämän investointitukipäätöksen tankkausasemaverkostomme laajentamiseksi osana Klimatklivet-ohjelmaa. Tämä on osaltaan keskeinen osoitus kaasumarkkinan valtavasta potentiaalista ja mahdollistaa kaasun vakiinnuttamisen raskaan liikenteen vähäpäästöisenä polttoaineena.”

Kysyntä puhtaamman liikenteen ratkaisulle lisääntyy kovaa vauhtia etsittäessä ratkaisuja ilmastonmuutoksen torjumiseksi. Tällä hetkellä jakelu- ja raskas liikenne aiheuttavat yli neljänneksen maantieliikenteen päästöistä EU:ssa. Laajentuva kaasutankkausasemaverkosto yhdessä uusien kaasuajoneuvomallien kanssa luovat hyvät edellytykset liikennekaasumarkkinan kasvulle ja päästövähennyksille.

Johanna Lamminen, toimitusjohtaja, Gasum Oy, puh. +358 20 44 78 661 (Henna Walker, johdon assistentti), etunimi.sukunimi(a)gasum.com

Olga Väisänen, johtaja, viestintä, Gasum Oy, puh. + 358 40 554 0578, etunimi.sukunimi(a)gasum.com

”Olemme matkalla kohti hiilineutraalia yhteiskuntaa, ja nyt on aika kiihdyttää vauhtia. Kaasulla on tässä siirtymässä kiistattoman tärkeä rooli. Viimeiset vuodet olemme määrätietoisesti rakentaneet pohjoismaista LNG- ja biokaasuinfrastruktuuria kaasun saatavuuden parantamiseksi.
Gasumin toimitusjohtaja Johanna Lamminen