Sähköinen liiketoiminta vahvistaa pk-yritysten yrityskuvaa

Pienet ja keskisuuret yritykset saavat suurimman hyödyn tietotekniikasta vahvistaessaan yrityskuvaansa, tehostaessaan taloushallintoaan ja parantaessaan asiakaspalveluaan. Tämä selviää Helsingin seudun kauppakamarin tutkimuksesta, jossa selvitettiin sähköisen liiketoiminnan mahdollisuuksia ja uhkia.

”Suurimmat mahdollisuudet jäsenyrityksemme näkevät yrityskuvan ja asiakaspalvelun vahvistumisessa. Käytännössä sähköinen liiketoiminta on tehostanut eniten taloushallintoa, markkinointia ja ulkoista viestintää”, kertoo Helsingin seudun kauppakamarin asiamies Markku Lahtinen.

Pk-yritysten mielestä tietotekniikka on osa yrityksen uskottavaa ja nykyaikaista toimintaa. Yrityskuvan lisäksi sillä parannetaan kannattavuutta, luodaan uusia liiketoimintamahdollisuuksia, tehostetaan liiketoimintaprosesseja sekä tavoitetaan uusia asiakasryhmiä.

Pk-yritykset lisäävät sosiaalisen median ja etätyön käyttöä

Tietotekniikan ajankohtaisimpina aiheina pk-yritykset pitävät www-sivuja, intranet- ja extranet-ratkaisuja, sähköistä taloushallintoa, tietoturvakysymyksiä, etätyötä ja sosiaalista mediaa.

Sosiaalista mediaa käytetään markkinointiin, yrityskuvan vahvistamiseen ja kommunikointiin asiakkaiden kanssa. Kahdella kolmasosalla yrityksistä ei ole vielä omaa yhteisösivua, mutta niiden käyttö kasvaa pk-sektorilla erityisesti verkkomyyntiä harjoittavissa yrityksissä.

”Sosiaalinen media on tuonut kaikkien yritysten ulottuville kustannustehokkaita, monipuolisia ja helppokäyttöisiä kommunikointikanavia ja verkostotyökaluja. Tarve olla läsnä siellä, missä asiakkaat keskustelevat yrityksistä, ohjaa myös yrityksiä sosiaalisen median käyttöön”, Lahtinen sanoo.

Myös etätyö on vahva nouseva trendi. Tutkimuksen mukaan pk-yrityksien työpanoksesta tehdään etänä 16 prosenttia. Etätyön tekeminen kasvaa kaikissa yrityskokoluokissa, mutta eniten yrityksissä, joissa etätyön osuus on tällä hetkellä 10–49 prosenttia.

Tietojärjestelmien yhteensopimattomuus ja kustannukset estävät tietotekniikan hyödyntämistä

Yrityksillä on yhä paremmat valmiudet käyttää verkkolaskuja: vastaajista 70 prosenttia pystyy lähettämään ja 64 prosenttia vastaanottamaan verkkolaskuja.

”Verkkolaskun ja siihen liittyvän sähköinen toiminnanohjauksen lopullinen läpimurto ovat lähellä. Yhä useampi pk-yritys tiedostaa, että verkkolaskun keskimääräiset kustannukset ovat 10–15 euroa pienemmät kuin perinteisen paperilaskun”, Lahtinen toteaa.

Verkkolaskutus on myönteinen esimerkki sähköisen liiketoiminnan mahdollisuuksista, mutta tietotekniikan käytössä on edelleen myös esteitä. Suurimpina esteinä tietotekniikan hyödyntämiselle pk-yritykset pitävät ajanpuutetta, yhteistyökumppaneiden valmiuksia, tietotekniikan perustamis- ja ylläpitokustannuksia kustannuksia sekä tietojärjestelmien yhteensopimattomuutta.

Helsingin seudun kauppakamarin pk-yritysten tietotekniikan ja sähköisen liiketoiminnan selvitykseen vastasi lähes 400 yrityspäättäjää. Tutkimuksen toteutti Taloustutkimus viime vuoden marraskuussa.

Asiamies Markku Lahtinen, Helsingin seudun kauppakamari, p. 050 571 3564