Hyundai Motor perustaa vetyenergiarahaston kiinalaisen huipputason tutkimus- ja kehitysinstituutti BTIRDIn kanssa

• Hyundai ja BTIRDI ovat allekirjoittaneet aiepöytäkirjan vetyenergiarahaston perustamisesta
  • Rahaston tavoite on auttaa innovatiivisia vetyalan startup-yrityksiä kasvamaan
  • Päämääränä on kerätä sadan miljoonan Yhdysvaltain dollarin pääoma
  • Yhteistyö antaa Hyundaille vahvan pohjan kehittää polttokennoautoihin liittyvää liiketoimintaa Kiinassa

Hyundai Motor on solminut aiesopimuksen vetyenergiarahaston perustamisesta Peking-Tsinghuan teollisen tutkimus- ja kehitysinstituutin eli BTIRDIn kanssa. Sopimuksen avulla Hyundai ja sen kiinalaiskumppani aikovat vahvistaa asemiaan vetyekosysteemin toimijoina ja nopeuttaa vedyn käytön yleistymistä energialähteenä.

Vetyenergiarahastoa hoitavat yhteistyössä Hyundai Motor ja BTIRDIn investointiyhtiö Yield Capital. Niiden tavoitteena on koota rahastoon sadan miljoonan dollarin suuruinen pääoma. Rahasto aikoo tavoitella investointeja johtavilta pääomasijoittajilta Kiinasta, Euroopasta ja Yhdysvalloista.

Korealais-kiinalaisen hankkeen ensisijainen tavoite on vauhdittaa investointeja vetyteollisuuteen ja alan arvoketjuun. Samalla hanke siivittää lupaavien kiinalaisten ja korealaisten startup-yritysten kasvamista. Rahasto etsii edistyksellisiä yrityksiä, joilla on huippuosaamista vetyalan keskeisissä teknologioissa. Uudet kumppanit valjastavat kaiken osaamisensa luotaamaan investointikohteiden kasvupotentiaalia, jotta tehtävät investoinnit hyödyttävät koko alan teollisuutta ja ekosysteemiä parhaalla mahdollisella tavalla.

Vetyenergiarahaston toiminta ei rajoitu pelkästään pääomasijoituksiin, vaan se sisältää myös osapuolten kehitysohjelmiin ja pääomasijoitusstrategioihin perustuvaa aktiivista ja systemaattista tukea investointikohteille.

- Olemme innoissamme voidessamme ilmoittaa vetyenergiarahaston perustamisesta Peking-Tsinghuan teollisen tutkimus- ja kehitysinstituutin kanssa. Tämä yhteistyö on tärkeä ensiaskel maailmanlaajuisen vetyekosysteemin edistämisessä, ja vankka keskinäinen luottamuksemme mahdollistaa kummallekin osapuolelle monia kasvumahdollisuuksia, sanoo Hyundai Motor Groupin Kiinan tytäryhtiön varatoimitusjohtaja Hsiu Fu Wang.

- Hyundai Motorilla on hallussaan polttokennoautojen valmistuksen huippuosaamista, jota käytämme saadaksemme jalansijaa Kiinan vetyekosysteemin kehittämisessä. Vetyenergiarahaston avulla rakennamme perustan, joka auttaa merkittävästi vetyä hyödyntävän yhteiskunnan luomisessa, sanoo Tsinguan yliopiston kouluneuvoston varajohtaja Zongkai Shi.

Hyundai Motor odottaa vetyenergiarahaston perustamisen avaavan yhtiölle tien uusiin vetyä hyödyntäviin liiketoimintamahdollisuuksiin Kiinassa. Korealais-kiinalainen yhteistyö auttaa Hyundaita erityisesti yhtiön toiminnan laajentamisessa Kiinan polttokennoautomarkkinoille.

Vety vahvistaa asemaansa tulevaisuuden kasvun tukipilarina Kiinassa. Viime vuoden helmikuussa perustettiin Kiinan kansallinen vetyallianssi, jonka tehtävänä on vauhdittaa vedyn käyttöä Kiinassa ja edistää vedyn käyttöön pohjautuvien toimintojen kehittämistä. Kiinan hallitus on asettanut tavoitteeksi saada maahan miljoona polttokennoautoa ja tuhat vetytankkausasemaa vuoteen 2030 mennessä.

BTIRDI on teollista tutkimus- ja kehitystoimintaa harjoittava instituutti, jonka perustivat Pekingin aluehallinto ja Tsinghuan yliopisto vuonna 1998. Instituutti keskittyy tukemaan yliopistoa tieteellisten ja teknologisten läpimurtojen kehittämisessä. Se toimii sekä korkean teknologian hautomona että hallituksen konsulttina teknologia-asioissa.

Yield Capital on BTIRDIn vuonna 2014 perustama investointiyhtiö. Se on tehnyt lukuisia investointeja vetyteollisuuden arvoketjuun, kuten vetyä tuottaviin ja varastoiviin sekä polttokennoja kehittäviin yrityksiin.

Pikafaktat

Vety vahvistaa asemaansa tulevaisuuden kasvun tukipilarina Kiinassa. #vety #Hyundai
Tweettaa
Kiinan hallitus on asettanut tavoitteeksi saada maahan miljoona polttokennoautoa ja tuhat vetytankkausasemaa vuoteen 2030 mennessä. #vety #Hyundai #tulevaisuudenliikkuminen
Tweettaa

Lainaukset

Hyundain ja BTIRDIn vetyenergiarahaston perustaminen on tärkeä ensiaskel maailmanlaajuisen vetyekosysteemin edistämisessä.
Hsiu Fu Wang, varatoimitusjohtaja, Hyundai Motor Groupin Kiinan tytäryhtiö
Vetyenergiarahaston avulla rakennamme perustan, joka auttaa merkittävästi vetyä hyödyntävän yhteiskunnan luomisessa.
Zongkai Shi, varajohtaja, Tsinguan yliopiston kouluneuvosto