ISS ja VVO torjuvat harmaata taloutta – Tilaajavastuulain noudattaminen osaksi yhteistyösopimusta

ISS Palvelut ja VVO ovat allekirjoittaneet sopimuksen, jossa tilaajavastuulain noudattaminen on otettu mukaan palvelun tilaajan ja palveluntarjoajan väliseen sopimukseen  tiettävästi ensimmäistä kertaa Suomessa.

– Vaikka kiinteistöpalvelualalla harmaa talous ei ole erityisen paha ongelma, pyrimme ennaltaehkäisevällä toiminnalla pitämään sen myös pois alalta. Erityisesti haastavina taloudellisina aikoina talousrikollisuuteen voi olla suurempi kiusaus, kertoo ISS:n toimitusjohtaja Kari Virta.

– Voimme sopimuksen avulla taata sen, että tilaajavastuu kattaa koko kiinteistöpalveluidemme toimintaketjun – myös kumppanimme mahdolliset alihankinnat ja ostot tilaajan lukuun. Kumppanuusverkostojen hallinta loppuun asti on VVO:n keskeisimpiä periaatteita yritysvastuullisuuden toteuttamisessa käytännössä, sanoo VVO:n toimitusjohtaja Jani Nieminen.

– Käytännössä tilaajavastuulain noudattaminen toimii VVO:n kanssa siten, että ISS käyttää vain VVO:n tilaajavastuulain alaisessa toimittajarekisterissä olevia toimijoita, sanoo Virta.

– Sopimuksen noudattamista valvotaan ja sen noudattamatta jättämiselle on nollatoleranssi. Mahdollisille sopimusrikkeille on määritelty sopimussanktiot, sanoo Nieminen.

–  Toivomme, että tällainen vapaaehtoisuuteen pohjautuva – ei  lainsäädännön pakottama – toiminta, jossa tilaaja edellyttää palveluntuottajalta vastuullisuutta käytännön toimintamallien tasolla, leviää yhteiskunnassa laajemmin. Näin harmaalle taloudelle ei ennen pitkää jää mahdollisuutta toimia, sanoo Virta.

– Vastuullisuus on VVO:n strategiaan linjattu toimintaperiaate, ja viemme tämän toimintamallin osaksi muitakin kumppanuussopimuksiamme, päättää Nieminen.

ISS:n ja VVO:n välisessä kiinteistöpalvelusopimuksessa ISS vastaa kiinteistönhoidosta lähes 300:ssa VVO:n kiinteistössä. Lisäksi ISS toteuttaa VVO:lle muun muassa korjausrakentamisen palveluita.

Tilaajavastuulaki tarkoittaa sitä, että palvelun tilaajan on selvitettävä ja vastattava siitä, että ulkopuolista työvoimaa käytettäessä sopimuskumppani hoitaa lainmukaiset velvoitteensa. Lisätietoja tilaajavastuusta: www.tilaajavastuu.fi

LISÄTIEDOT

ISS Palvelut

Kari Virta, toimitusjohtaja