• ISS Palvelut Oy/

ISS Palvelut avaa ravintolalounaansa keskimääräisen hiilijalanjäljen muodostumisen – yhtiön tavoitteena edetä kohti hiilineutraaliutta

ISS Palvelut on toteuttanut Clonet Oy:n kanssa palveluidensa hiilijalanjälkilaskennan hyödyntämällä hiilijalanjälkilaskuria, joka mahdollistaa päästökehityksen seuraamisen ja erilaisten skenaarioiden mallintamisen. Nyt ISS avaa ravintoloidensa keskimääräisen lounaan hiilijalanjäljen muodostumisen. Seuraava askel on tuoda ateriakohtaiset päästöt näkyviksi lounasravintoloissa.

ISS Suomi haluaa Suomen valtion tapaan olla hiilineutraali vuonna 2035. Jotta yhteiseen ilmastotavoitteeseen päästään, yksittäisen suomalaisen hiilijalanjälkeä on Sitran arvion mukaan pienennettävä noin 75 prosenttia vuoteen 2030 mennessä.

– Jotta päästöjä voidaan vähentää, täytyy yrityksen ensin tietää, mistä päästöt syntyvät. Toteutimme ISS:n kanssa hiilijalanjälkilaskennan eri palvelukokonaisuuksille kehittämämme OpenCO2.net-alustan hiilijalanjälkilaskurin avulla. Ravintolapalveluiden hiilijalanjälki tuodaan nyt lounasravintolassa näkyville hiilijalanjälkimerkin avulla. Merkki osoittaa, että hiilijalanjälki on määritetty alan standardien mukaisesti.  Nyt ISS voi pienentää hiilijalanjälkeään systemaattisesti, ilman viherpesun vaaraa, toteaa Clonetin toimitusjohtaja Sari Siitonen.

– Meillä on yrityksenä merkittävä mahdollisuus vaikuttaa positiivisesti kiinteistöjen käytönaikaisiin päästöihin palveluidemme kautta. Tätä kutsumme hiilikädenjäljeksi, jota pyrimme kasvattamaan mahdollisimman isoksi. Ravintoloissa voimme vaikuttaa positiivisesti ilmastoon raaka-aine- ja reseptivalintojen kautta sekä vähentämällä ruokahävikkiä. Haluamme olla mukana luomassa kestävää ruokakulttuuria ja näihin talkoisiin kutsumme kaikki asiakkaamme mukaan, ISS:n ympäristöpäällikkö Taina Tilus täydentää.

Keskimääräisen ISS:n ravintolassa nautitun lounaan hiilijalanjälki on 2,5 kg. Noin 76 % tästä hiilijalanjäljestä muodostuu hankituista elintarvikkeista – tästä 8 % on hävikkiä. Seuraavaksi merkittävin päästölähde on ruuanvalmistuksessa tarvittavan sähkön kulutus.

Keskimääräisen lounaan päästöt voi nyt lukea hiilijalanjälkimerkin QR-koodista. Ensimmäisenä hiilijalanjälkimerkki otetaan käyttöön ISS:n pääkonttorin ravintolassa Ultimes Business Gardenissa. QR-koodin takaa avautuu moderni AR-ympäristö, jossa asiakas saa tietoa, mitkä ovat raaka-ainevalintojen, logistiikan (kuljetusetäisyydet), energian- ja vedenkulutuksen vaikutukset lounaan hiilijalanjälkeen.

Valinnoilla on vaikutusta

Lounaan hiilijalanjäljellä on merkitystä, sillä Suomen ympäristökeskuksen mukaan kotitalouksien kulutuksen hiilijalanjäljestä noin 19 % on peräisin ruoasta. Lounaan laskennallinen osuus on puolestaan noin kolmannes päivittäisestä energiantarpeesta.

– Ruoka-aineet aiheuttavat noin 5,7 kilogramman hiilidioksidipäästöt henkilöä kohden päivässä. Luku ei vielä sisällä muun muassa ruoan valmistuksen ja säilytyksen energiankulutusta, mikä on mukana ISS:n lounaiden hiilijalanjälkiluvussa. Lisäksi meidän luvussamme ovat mukana valmistuksessa käytetyt raaka-aineet, kertakäyttöastiat, työvaatteet ja suojaimet sekä ruoka-aineiden kuljetukset, Taina Tilus sanoo.

Kaikki hävikkiin menevä ruoka on mukana laskennassa raaka-aineiden hankinnan kautta. Suurimman osan hävikistä – sen osan johon ISS hävikkiä mittaamalla ja reseptiikkaa sekä ruoanvalmistusta suunnittelemalla vaikuttaa muodostaa tuotantohävikki eli esimerkiksi ylituotanto. Lautashävikki on pienempää, mutta yksittäisten asiakkaiden kohdalla merkityksellistä.

Havainnollistaakseen ravintoarvoiltaan verrannollisten lounsavaihtoehtojen hiilijalanjälkiä, ISS ja Clonet laskivat vertailtavat hiilijalanjäljet erilaisille lounasvaihtoehdoille:

• Pinaattiletut, juuresmuusi, puolukkahillo 1,89 kg CO2-ekv.
  • Suomalainen uunikirjolohi, teriyaki-kastiketta, paahdettua perunaa ja kauden vihanneksia (ei sis. maitotuotteita) 2,34 kg CO2-ekv.
  • Perinteinen jauhelihamakaronilaatikko 2,53 kg CO2-ekv.
  • Wieninleike, sitrusmajoneesia ja perunamuusia 2,83 kg CO2-ekv.
  • Pasta Bolognese suomalaisesta naudan jauhelihasta, spagettia (ei sis. maitotuotteita) 3,2 kg CO2-ekv.

Jokainen näistä lounasvaihtoehdoista sisältää lisäkesalaatin, leivän ja voin, lasin maitoa ja jälkiruokakahvin.

ISS Palvelut tekee maailmasta toimivan luomalla tiloja, joissa on hyvä olla. Olemme yksi Suomen suurimmista yksityisistä työnantajista ja maan johtava kiinteistö- ja toimitilapalveluyritys. Kokonaispalvelumme muodostuu kiinteistön ylläpito-, siivous-, ravintola- ja työpaikkapalveluista. Vuonna 2020 liikevaihtomme oli 412 miljoonaa euroa ja henkilöstömme vahvuus 7 999. ISS Palvelut on osa kansainvälistä ISS-konsernia. www.iss.fi, www.issworld.com.

Clonet Oy on hiilijalanjäljen mittaamiseen sekä ilmastoystävällisen liiketoiminnan kehittämiseen keskittynyt palveluyritys. Clonet on kehittänyt OpenCO2.net-hiilijalanjälkialustan, joka tarjoaa standardeihin pohjautuvat työkalut organisaatioiden ja tuotteiden hiilijalanjälkien mittaamiseen ja päästöseurantaan. Clonet hallinnoi Hiilijalanjälkimerkkiä, joka kertoo luotettavasta ja standardeihin pohjautuvasta hiilijalanjälkilaskennasta. www.clonet.fi, www.openco2.net/fi/

Director Communications, ISS Palvelut

linkedin.com/in/tiiasoininen/