ISS siivoaa kemikaalivapaasti

ISS Suomi lanseeraa kemikaalivapaan ylläpitosiivouksen. Kemikaalivapaus on osa ISS:n uudistuvaa vastuullisuusohjelmaa.

Suomen johtavana kiinteistöpalveluyrityksenä ISS:llä on merkittävä mahdollisuus vaikuttaa päästöjen vähentämiseen ja ympäristön hyvinvointiin. Yksi tärkeimmistä keinoista on kemikaalivapaa ylläpitosiivous.

– Tuomalla ultrapuhtaan veden asiakaskohteisiimme ja yhdistämällä sen vahvaan tuotekehitykseemme ja tapaamme toimia voimme vähentää merkittävästi kemikaalien käyttöä, muovin kulutusta ja päästöjä vesistöihin. Samalla kemikaalivapaa ylläpitosiivous parantaa kiinteistöjen sisäilmaolosuhteita, siivouksen tuotejohtaja Minna Konttila ISS:ltä sanoo.

– Vanhastaan ajatellaan, että puhtaus tuoksuu. Tosiasiassa tuoksulla ei ole mitään tekemistä siivousaineen puhdistustehon kanssa. Hajustekin on pelkkä lisäaine, joka lisäksi aiheuttaa astmaatikoille ja allergikoille harmia ja haittaa, Konttila jatkaa.

ISS:n kemikaalivapaa ylläpitosiivous tehdään nimensä mukaisesti ilman kemikaaleja, ultrapuhtaan veden ja mikrokuitutuotteiden avulla. Kemikaalivapaa siivous soveltuu kaikkiin tiloihin ja kaikenlaisille pinnoille. Menetelmä on käytössä jo kymmenissä asiakaskohteissa ympäri Suomen. Parhaimmillaan yhden kohteen kemikaalien kokonaiskulutus on menetelmän ansiosta laskenut 73 prosenttia.

Kemikaalivapaa ylläpitosiivous on paitsi ympäristön myös asiakkaan ja siivoojan etu – asia josta ollaan ylpeitä. Siivotut pinnat ovat kaikille tilojen käyttäjille taatusti turvallisia koskettaa, kun kemikaalijäämiä ei ole. Lisäksi kemikaalien käyttöön liittyy aina turvallisuusriski, joka kemikaalivapaassa ylläpitosiivouksessa poistuu.

– Tahtotilamme on, että ylläpitosiivous tapahtuu aina ilman kemikaaleja. Jos kemikaaleja tarvitaan, niin vaihtoehtona ovat siivousaineet, jotka on jalostettu elintarviketeollisuuden sivutuotteista. Kemikaalivapaa ylläpitosiivouksemme kiteytyy lauseeseen ”me siivoamme puhtaasti paremmin”, Konttila sanoo.

ISS Kemikaalivapaa ylläpitosiivous -logo

Esimerkki kemikaalivapaasta siivouksesta: Heureka

Director Communications, ISS Palvelut

linkedin.com/in/tiiasoininen/