ISS Suomi julkistaa yritysvastuuraporttinsa: tavoitteena hiilineutraalius 2035

ISS Suomi on julkaissut yritysvastuuraporttinsa vuodelta 2019. Yrityksen vastuullisuuslupauksena on luoda kestävää hyvinvointia asiakkaille, henkilöstölle, ympäristölle ja yhteiskunnalle. Vuonna 2019 ISS vastasi Suomessa turvallisista, viihtyisistä ja energiatehokkaista olosuhteista 500 000 kiinteistönkäyttäjälle, 17 miljoonasta siivotusta neliömetristä ja 40 000 ravitsevasta lounaasta – joka päivä.

– Julkaisemme yritysvastuuraporttimme vuodelta 2019 hetkenä, kun Suomi, ja koko maailma, on poikkeustilanteessa koronavirusepidemian vuoksi. Tällainen tilanne vie ajatukset perusasioiden äärelle. Ja ne perusasiat ovat vastuullisia asioita: huolenpitoa lähimmäistemme terveydestä, hyvinvoinnista, toimeentulostakin, ISS Suomen toimitusjohtaja Jukka Jäämaa sanoo.

– Yhtenä Suomen suurimmista yksityisistä työnantajista ja palveluyrityksistä vastuullisuus on meidän toimintamme perusta. Se on sitä nyt, se oli sitä eilen ja se on sitä myös huomenna, tämän poikkeustilan jälkeen, Jäämaa korostaa.

Uudessa yritysvastuuraportissaan yritys lanseeraa Suomen hallitusohjelman mukaisen ilmastotavoitteen: ISS Suomi on hiilineutraali vuonna 2035. Pystyäkseen ehkäisemään entistä tehokkaammin palveluista aiheutuvia ympäristövaikutuksia sekä tukemaan asiakkaiden omia hiilineutraaliustavoitteita ISS Suomi on toteuttanut kattavan palveluidensa hiilijalanjälkilaskennan vuodelta 2019. Laskennan perusteella ISS laatii oman hiilitiekartan vuoden 2020 aikana. Kartassa yritys kuvaa hiilijalanjälkilaskennan perusteella tunnistetut toimenpiteet ja aikataulun niiden saavuttamiseksi.

Vuonna 2019 ISS panosti voimakkaasti esimerkiksi ruokahävikin synnyn seuraamiseen ja saadun datan pohjalta ruokahävikin vähentämiseen, kemikaalivapaaseen ylläpitosiivoukseen sekä kiinteistöpalveluiden energianhallintajärjestelmään, jolle myönnettiin ISO 50001 -sertifikaatti osoituksena energianhallintapalveluiden tehokkuudesta, jatkuvasta parantamisesta ja konkreettisista toimenpiteistä ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi.

Viime vuonna ISS Suomi myös palasi turvallisuuspalveluiden tuottajaksi, valikoiduin palveluin.

– Korkea omatuotantoaste on aina ollut palvelumme hyvän johdettavuuden ja kehittämisen ytimessä, ja ihmiset yrityksemme tärkein voimavara, Jäämaa sanoo.

Suomessa ISS työllistää 7 956 henkilöä. Tarjoamalla työmahdollisuuksia ja urapolkuja laajasti eri taustaisille osaajille yritys tukee YK:n kestävän kehityksen tavoitteita ihmisarvoisesta työstä ja talouskasvusta, sukupuolten tasa-arvosta sekä eriarvoisuuden vähentämisestä. Yhteensä ISS on valinnut globaalisti ja Suomessa YK:n tavoitteista ne seitsemän, joihin yritys erityisesti voi toiminnallaan vaikuttaa. Nämä tavoitteet ovat uudessa yritysvastuuraportissa entistä selkeämmin esillä.

***

ISS:n yritysvastuuraportti 2019 on julkaistu osoitteessa www.issyritysvastuuraportti.fi. ISS julkaisee raportissa ilmastotavoitteensa olla hiilineutraali vuonna 2035. Yrityksen vastuullisuuslupaus on luomme kestävää hyvinvointia, jota täsmennetään kohderyhmittäin asiakkaille, henkilöstölle, ympäristölle ja yhteiskunnalle. Raportin etusivulle on koottu arvonluontikuva, jossa ISS esittelee toimintaansa vaikuttavat megatrendit sekä toimintansa resurssit, tuotokset ja vaikutukset.

Director Communications, ISS Palvelut

linkedin.com/in/tiiasoininen/
twitter: @tiiasoininen

ISS Palvelut luo kestävää hyvinvointia kiinteistöille ja niiden käyttäjille ja siten laadullista ja taloudellista arvoa asiakkaidemme liiketoimintaan. Olemme yksi Suomen suurimmista yksityisistä työnantajista ja maan johtava kiinteistö- ja toimitilapalveluyritys. Kokonaispalvelumme muodostuu kiinteistön ylläpito-, siivous-, ravintola-, turvallisuus- ja työpaikkapalveluista. Vuonna 2019 liikevaihtomme oli 421 miljoonaa euroa ja henkilöstömme vahvuus 7 956. ISS Palvelut on osa kansainvälistä ISS-konsernia. www.iss.fi, www.issworld.com.