KONECRANES SAI RTG-NOSTURIJATKOTILAUKSEN SLOVENIALAISELTA LUKA KOPERILTA

Konecranes sai toukokuussa 2011 uuden RTG-tilauksen Sloveniassa toimivalta satama- ja logistiikkapalveluja tarjoavalta Luka Koperilta. Tilaus sisältää kaksi RTG-nosturia. Luka Koper on Konecranes-konsernin pitkäaikainen asiakas, jolla on jo ennestään Konecranes STS- ja RTG-nostureita sekä kahmarinostureita. Nyt tilatut nosturit toimitetaan vuonna 2012. Uusi sopimus allekirjoitettiin samoihin aikoihin, kuin edelliseen tilaukseen sisältyneet RTG-nosturit luovutettiin asiakkaalle. Osapuolet ovat sopineet, ettei uuden tilauksen arvoa julkisteta.

Luka Koper on Koperin satamassa toimiva satama- ja logistiikkapalveluja tarjoava julkinen osakeyhtiö. Luka Koper palvelee Slovenian markkinoiden lisäksi myös Itävallan, Italian, Unkarin, Tšekin tasavallan, Slovakian, Saksan Baijerin sekä entisen Jugoslavian maiden markkinoita. Vuonna 2010 Luka Koperin kautta kulkenut konttiliikenne ylsi 475 000 TEU:hun. Ensimmäinen Konecranes-nosturi toimitettiin Luka Koperille vuonna 2002. Kun nyt tilatut RTG-nosturit on toimitettu, Luka Koperilla on Koperin satamassa käytössään yhteensä 10 Konecranes RTG-nosturia.

”Luka Koper on tehnyt Konecranes-konsernin kanssa yhteistyötä yli 11 vuoden ajan. Seuraamme yrityksen innovaatioita ja kehitystä nosturiteknologiassa; erittäin usein näillä on iso merkitys toimittajan valinnassa (esimerkiksi AGD-järjestelmä ja polttoainetta säästävät järjestelmät). Erityisesti arvostamme nopeaa vasteaikaa ja apua mahdollisissa häiriötilanteissa. On erittäin tärkeää, että lastinkäsittely sujuu ilman turhia keskeytyksiä”, sanoo Roberto Levanič, Head of Technical Department, Luka Koper, d.d.

”Luka Koperin ja Konecranes-konsernin yhteistyö on vakaammalla pohjalla kuin koskaan aiemmin. Teemme parhaamme auttaaksemme asiakkaitamme lisäämään konttienkäsittelyn tuottavuutta uusien nosturien avulla”, sanoo kontinkäsittelynostureiden alueellisesta myynnistä vastaava Thomas Gylling. ”Kymmenen myytyä RTG-nosturia muodostavat viimeisten seitsemän vuoden aikana saavutetun virstanpylvään. Olemme oppineet Luka Koperilta paljon – ensimmäisestä sopimuksesta aina viiteen uusintatilaukseen.  Jatkamme innokkaasti yhteistyötämme.”

Tilatut nosturit on varustettu viimeisimmällä, konttikentille tarkoitetulla DGPS-teknologialla. Teknologiaan sisältyy Autosteering-ominaisuus, joka pitää nosturin etukäteen ohjelmoidulla, suoralla ajolinjalla, ja näin parantaa turvallisuutta ja tuottavuutta. RTG-nostureissa oleva konttien paikannusjärjestelmä yhdistetään satamaterminaalin ohjausjärjestelmään, mikä varmistaa virheettömän ja reaaliaikaisen konttiensijoittelun sekä säilyttää varastojen täsmällisyyden. Lisäksi nosturit varustetaan teknologialla, joka mahdollistaa etävalvonnan, ennakoivan huollon ja etätuen. Ekotehokas, Konecranes-konsernin kehittelemä polttoaineen säästöjärjestelmä, vähentää merkittävästi polttoaineen kulutusta estämällä joutokäynnin suurilla kierroksilla. Se myös alentaa melutasoa ja vähentää päästöjä.

Tilattujen RTG-nostureiden nostokapasiteetti on 40 tonnia. Ne voivat pinota kuusi konttia päällekkäin, ja pukin jalkojen väliin mahtuu ajotien lisäksi seitsemän konttia rinnakkain.

Lehdistö:
Thomas Gylling, myyntipäällikkö, Konecranes Port Cranes
Sähköposti: thomas.gylling@konecranes.com tai puh: 020 427 2219

Sijoittajat ja analyytikot:
Miikka Kinnunen, sijoittajasuhdejohtaja,
Sähköposti: miikka.kinnunen@konecranes.com tai puh: 020 427 2050

Tämä lehdistötiedote löytyy www-sivuiltamme osoitteesta www.konecranes.com.

Kuvateksti: Luka Koper tilasi kaksi uutta RTG:tä Koperin satamaan. Myyntipäällikkö Thomas Gylling, Konecranes (vasemmalla) ja Gregor Veselko, President of the Management Board, Luka Koper.

Konecranes on yksi maailman johtavista nostolaitevalmistajista, ja sen asiakkaita ovat muun muassa koneenrakennus- ja prosessiteollisuus, telakat, satamat ja terminaalit. Yritys toimittaa asiakkailleen toimintaa tehostavia nostoratkaisuja ja huoltopalveluita kaikille nosturimerkeille ja työstökoneille. Vuonna 2010 Konecranes-konsernin liikevaihto oli yhteensä 1 546 miljoonaa euroa. Konsernilla on 10 000 työntekijää ja 578 toimipistettä 46 maassa.