Lidlin päästöt vähenivät 40 prosenttia – vuoden teot koottu vastuullisuuskatsaukseen

Lidl Suomen tavoite olla hiilineutraali vuonna 2025 on rutkasti lähempänä, sillä kauppaketjun oman toiminnan päästöt vähenivät noin 40 prosenttia tilikaudella 2019. Kierrätysaste säilyi yli 90 prosentissa ja hävikkiin päätyvän ruoan osuus noin puolessatoista prosentissa. Henkilöstön tyytyväisyys parani entisestään. Lidlin vastuullisuusteot viime vuodelta kokoava katsaus on juuri julkaistu.

Lidl Suomen omasta toiminnasta syntyvät päästöt vähenivät 40 prosenttia tilikaudella 2019 eli maaliskuusta 2019 helmikuuhun 2020. Päästöjen voimakas lasku selittyy sillä, että Lidl siirtyi käyttämään vain uusiutuvalla energialla tuotettua sähköä ja avasi uuden Järvenpään jakelukeskuksen, jonka myötä tavarakuljetusten ajokilometrit vähenivät. Kuljetusten päästöt pienenivät samalla yli viidenneksellä.

Edeltävällä tilikaudella sähkön osuus päästöistä oli vielä jopa kolmasosa yhtiön kaikista päästöistä ja putosi nyt nollaan.

– Kaupassa kuluu paljon sähköä, joten sen osuus päästöistä on suuri. Vaihtamalla sähkömme uusiutuvaan vuoden 2019 alussa leikkasimme kerralla noin 30 prosenttia kaikista päästöistämme, energia- ja ympäristöpäällikkö Simo Siitonen Lidlistä sanoo.

Tavarakuljetukset muodostivat tilikaudella 2019 viidenneksen Lidl Suomen oman toiminnan päästöistä.

– Ajokilometrien optimointi ja rekkojen ajaminen mahdollisimman täysinä ovat aina olleet osa tehokasta toimintatapaamme, jolla hinnat saadaan pysymään edullisina. Lähempänä  pääkaupunkiseutua sijaitseva jakelukeskus kuitenkin tehostaa kuljetuksia selvästi. Seuraava tavoitteemme on lisätä vähäpäästöisen ja uusiutuvan polttoaineen käyttöä niin, että vuoden 2025 loppuun mennessä niillä kulkee 20 prosenttia kuljetuskalustosta, Siitonen kertoo.

Oman toimintansa päästöihin Lidl laskee energian, kuljetusten ja autojen polttoaineiden lisäksi jätteet ja jakeet, käyttötavaran ja paperin sekä kylmäaineet. Omien päästöjensä vähentämisen lisäksi Lidl Suomi on sitoutunut asettamaan tieteeseen perustuvat päästövähennystavoitteet (Science Based Targets) myös toimitusketjuilleen. Se vähentää kauppaketjun epäsuoria päästöjä.

Kaupan alan pienin ruokahävikki ja suurin kierrätysaste

Lidlin kierrätysaste säilyi korkeana tilikaudella 2019. Yrityksessä kierrätysjakeet nähdään arvokkaina materiaaleina ja tilikaudella 2019 kierrätysaste oli peräti 93 prosenttia. Myymälöissä lajiteltiin kierrätykseen 14 erilaista jaetta.

Hävikkiin Lidlin toiminnassa päätyi tilikaudella 2019 vain 1,57 prosenttia ruokakiloista. Hävikkikin hyödynnettiin energiantuotannossa, ruoka-apuna ja rehunvalmistuksessa.

– Korkea kierrätysaste ja matala hävikkiluku ovat meille ylpeyden aiheita, koska ne ovat kaupan alan huippulukuja. Koko alan kilomääräisen hävikin keskiarvo on noin kaksi prosenttia, vastuullisuuspäällikkö Maija Järvinen toteaa.

Tilikaudella 2019 Lidl toi myymälöihin myös huippusuositun hukka-alen, jossa edellisen päivän hedelmiä, vihanneksia ja leipää myydään hyvin edulliseen hintaan. Hukka-ale auttaa painamaan hävikkiä alas tuotteiden nopean kierron, oikeiden tilausmäärien ja kylmäketjusta huolehtimisen rinnalla.

Lidl Suomen vastuullisuuskatsaukseen 2019 voi tutustua verkossa täällä. Edelliseen, tilikautta 2018 käsittelevään GRI-raporttiin voi yhä tutustua samassa osoitteessa. Varsinainen GRI-standardin mukainen vastuullisuusraportti ilmestyy seuraavan kerran vuonna 2021.

Tilikauden 2019 vastuullisuustapahtumia Lidlissä

• Kotkan Sutelassa avattiin lokakuussa ensimmäinen Lidl-myymälä, jossa tuotetaan omaa energiaa aurinkopaneelien lisäksi maalämpövoimalalla. Vantaan Vapaalassa alkoivat BREEAM-ympäristösertifioidun ekomyymälän rakennustyöt.
  • Lidlin omat Next Level -vegetuotteet tulivat myyntiin tammikuussa 2020. Naudanlihaan verrattuna niiden hiilijalanjälki on vain 10 prosenttia ja sekin kompensoidaan.
  • Hukka-ale tuli kaikkiin Lidl-myymälöihin syksyllä 2019. Punaisella alennustarralla merkittyjen tuotteiden lisäksi tarjolla on siis myös hehkeimmät hetkensä nähneitä hedelmiä ja vihanneksia sekä paistopisteen leipää.
  • Henkilöstön tyytyväisyys kasvoi edelleen: työpaikan suositteluhalukkuus eli eNPS-indeksi (Employee Net Promoter Score) nousi 20:een ja henkilöstötyytyväisyyden kokonaisarvosana 72,9:een.
  • Panostaminen välittämisen kulttuuriin ja hyvinvointiin jatkui: erityisesti tilikaudella 2019 keskityttiin  varhaisen tuen ja kevennetyn työn toimintamalleihin sekä palautumisen ja mielen hyvinvoinnin tukemiseen. Käyttöön otettiin Terveystalon Mielen chat ja Mielen sparri -palvelut.
  • Lidl Suomelle myönnettiin toisen kerran Top Employer Suomi -sertifikaatti, mikä tarkoittaa, että yrityksen henkilöstöjohtamisen käytänteet ja prosessit ovat erinomaisella tasolla. Samoin toista kertaa Lidl Suomi pokkasi Suomen Olympiakomitean myöntämän Suomen aktiivisin työpaikka -sertifikaatin.

Lidl Suomen vastuullisuustavoitteita

• Hiilineutraalius: Lidl Suomi on omassa toiminnassaan hiilineutraali vuoden 2025 loppuun mennessä
  • Energiansäästö: Lidl pyrkii säästämään energiaa 20 % vuoden 2016 kulutustasoon verrattuna vuoden 2025 loppuun mennessä. Se vastaa 44 myymälän vuotuista sähkönkulutusta.
  • Kuljetukset: 20 prosenttia kuljetuskalustosta kulkee vähäpäästöisellä tai uusiutuvalla polttoaineella vuoden 2025 loppuun mennessä.
  • Hävikki ja kierrättäminen: Tavoite on painaa hävikki alle 1,5 prosenttiin ruokakiloista ja pitää kierrätysaste yli 90 prosentissa jatkossakin.
  • Muovi: Muovia vähennetään Lidlin omien merkkien pakkauksista viidenneksellä ja kaikki omien merkkien muovipakkaukset ovat kierrätettäviä vuoden 2025 loppuun mennessä.
  • Ravinto: Suolan ja sokerin kokonaismäärä Lidlin omien merkkien tuotteissa on vuoteen 2025 mennessä 20 prosenttia pienempi vuoden 2015 tasoon verrattuna.
  • Raaka-aineet: Lidlin omien merkkien tuore- ja pakastekalat sekä kalajalosteet ovat vastuullisuussertifioituja tai kotimaisia vuonna 2021. Lidlin omien merkkien tuotteissa ja pakkauksissa käytetty puukuitu on joko kierrätettyä tai FSC-sertifioitua vuoden 2025 loppuun mennessä.

Lisätietoja: tiedottaja Anna Rissanen, Lidlin viestintä, p. 09 2345 6400, media@lidl.fi

Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Lidlin konseptin ydin on parhaan hinta-laatusuhteen tarjoaminen asiakkaille iloisesti palvellen. Suomessa viime vuosina vauhdikkaasti kasvaneessa organisaatiossa työskentelee noin 5500 henkilöä. 188 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Järvenpäässä ja Laukaassa sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista, ajankohtaisista tarjouksista osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi.

Avainsanat:

Lainaukset

Vaihtamalla sähkömme uusiutuvaan vuoden 2019 alussa leikkasimme kerralla noin 30 prosenttia kaikista päästöistämme.
Simo Siitonen, energia- ja ympäristöpäällikkö