• Lidl Suomi/

Rantojen muoviroskasta kengäksi – Lidlin uusien kenkien pintamateriaali valmistettu kierrätetystä muovista

Lidl tuo lauantaina 29.8.2020 myyntiin erän kierrätetyistä muovipulloista valmistettuja vapaa-ajankenkiä. Kengän pintamateriaali on valmistettu kierrätetyistä PET-muovipulloista, joista osa on kerätty Aasian rannoilta ja saarilta. Rannoilta kerätyt pullot on pelastettu tekstiilimateriaaliksi ennen mereen huuhtoutumista. Lidl toteuttaa Suomessakin emoyhtiönsä Schwarz Groupin kansainvälistä REset Plastic -muovistrategiaa, jonka yhtenä tavoitteena on poistaa muoviroskaa luonnosta ja luoda muovista uusia innovaatioita.

Maailman merissä on yli 150 miljoonaa tonnia muoviroskaa, ja vuoteen 2050 mennessä muovia voi olla merissä enemmän kuin kalaa. Yli 80 prosenttia muoviroskasta ajautuu meriin maalta. Juomapullot ovat rantojen yleisin muovinen saastuttaja.

Lidlin Crivit Ocean Bound Plastic -lenkkareiden pintamateriaali on valmistettu kierrätetyistä PET-muovipulloista. 25 prosenttia kenkien pintamateriaalin valmistukseen käytetystä muovista on kerätty Aasian rannikkoalueilta ja saarilta. Loput 75 prosenttia on Aasiassa perinteisesti kierrätettyjä PET-pulloja. Pintamateriaalin osuus koko kengästä on noin 20 prosenttia. Yhden kenkäparin valmistukseen on käytetty koosta ja mallista riippuen 11-16 muovipulloa.

-    Yksi tuote ei tietenkään ratkaise globaalia muoviongelmaa, mutta koemme tärkeäksi nostaa aiheen esille. Haluamme antaa asiakkaillemme mahdollisuuden hankkia muotia, jonka valmistuksessa on aivan erityisellä tavalla huolehdittu ympäristöstä ja maailman vesistöistä. Näiden kierrätysmuovilenkkarien käyttäjät voivat olla ylpeitä siitä, että rantoja roskanneet pullot ovat saaneet uuden elämän kengissä sen sijaan, että ne olisivat ajautuneet mereen, sanoo Lidli Suomen vastuullisuuspäällikkö Maija Järvinen

Crivit Ocean Bound Plastic -lenkkarit tulevat myyntiin kaikkiin käyttötavaroita myyviin Lidl-myymälöihin lauantaina 29.8.2020. Kengät ovat myynnissä rajoitetun ajan, kuten muutkin Lidlissä myytävät muodin tuotteet.

Kenkiä on saatavilla mustan, harmaan ja roosan sävyssä. Kenkiä on saatavilla naisten koot 37–41 ja miesten koot 41–46. Kenkäpari maksaa 16.99 euroa. Kengät on valmistettu Kiinassa. Crivit on Lidin oma merkki urheilutekstiileille ja -jalkineille.

Lidl Suomi toteuttaa Schwarz-konsernin kansainvälistä muovistrategiaa. REset Plastic on kokonaisvaltainen ohjelma, joka ottaa huomioon viisi näkökulmaa muoviin: vähentämisen, pakkaussuunnittelun, kierrätyksen, luonnosta poistamisen sekä tutkimuksen ja kehityksen. Tavoitteena on muovin käytön vähentäminen ja suljettu kierto. Lue lisää Lidlin muovistrategiasta.

Lisätietoja: Lidlin viestintä, p. 09 2345 6400, media@lidl.fi

Avainsanat:

Lainaukset

Yksi tuote ei tietenkään ratkaise globaalia muoviongelmaa, mutta koemme tärkeäksi nostaa aiheen esille. Haluamme antaa asiakkaillemme mahdollisuuden hankkia muotia, jonka valmistuksessa on aivan erityisellä tavalla huolehdittu ympäristöstä ja maailman vesistöistä. Näiden kierrätysmuovilenkkarien käyttäjät voivat olla ylpeitä siitä, että rantoja roskanneet pullot ovat saaneet uuden elämän kengissä sen sijaan, että ne olisivat ajautuneet mereen.
Maija Järvinen, vastuullisuuspäällikkö