• Lidl Suomi/

Tämän rekan moottorissa ei pörise diesel: Lidl otti käyttöön historiansa toisen kaasurekan

Hiilineutraaliksi tähtäävä Lidl on asettanut Suomen kuljetuksilleen kovan tavoitteen: vähintään viidennes kuljetuksista käyttää vähäpäästöistä tai uusiutuvaa polttoainetta vuoden 2025 loppuun mennessä. Alkuvuodesta yhtiö siirtyi lähemmäksi tavoitetta, kun sen historian toinen kaasurekka aloitti myymälätoimitukset.

Lidl on ottanut käyttöön historiansa toisen kaasurekan. Nesteytetyllä maakaasulla käyvä rekka on tammikuusta lähtien ajanut toimituksia Laukaan jakelukeskuksen alueen myymälöihin.

− Kaasurekka on jälleen yksi askel kohti ilmastoystävällisempää Lidliä. Olemme asettaneet tavoitteeksi, että vuoden 2025 loppuun mennessä viidennes Suomen kuljetuksistamme käyttää vähäpäästöistä tai uusiutuvaa polttoainetta, Lidl Suomen logistiikkapäällikkö Axel Kneppe sanoo.

Päästöjä halutaan pienemmiksi, koska Lidl Suomi on sitoutunut siihen, että sen oma toiminta on hiilineutraalia vuoden 2025 loppuun mennessä.

Tavoite on kunnianhimoinen. Oman toiminnan päästöihin Lidl laskee muun muassa käyttämänsä sähkön ja lämmön, jätteet ja jakeet sekä kuljetukset Suomessa. Kuljetukset muodostavat noin viidenneksen Lidlin ilmastopäästöistä.

− Tulevaisuudessa Suomen maanteillä ajaa yhä enemmän toimituksiamme kuljettavia kaasuautoja. Järvenpään jakelukeskuksessa meillä on jo kaasurekka, joka käyttää omista biojätteistämme tehtyä biokaasua, Kneppe sanoo.

Biokaasurekan on laskettu vähentävän Lidlin päästöjä lähes 200 tonnia vuodessa.

− Se vastaa noin 200 matkaa Helsingistä Pariisiin ja takaisin dieselkäyttöisellä farmariautolla.

Koko logistiikka viritetty säästämään päästöjä

Uusi kaasurekka kuljettaa toimituksia Laukaan jakelukeskuksesta Jyväskylän ja lähiseudun myymälöihin. Kaukaisin Lidl-myymälä, jonne auto ajaa, sijaitsee Mikkelissä.

Auto ei toistaiseksi voi ajaa koko Laukaan jakelukeskuksen alueella, koska tankkauspaikkoja on rajoitetusti. Yhdellä tankkauksella auto pääsee noin 350 kilometrin päähän ja takaisin.

− Yksi tankkauspaikoista sijaitsee sopivasti Jyväskylässä, minkä takia kaasurekkaa on luontevaa kokeilla juuri siellä, Kneppe sanoo.

Kaasurekat ovat vain osa Lidlin strategiaa vähentää kuljetusten päästöjä. Yhtiön koko logistiikka on viritetty sellaiseksi, että päästöjä syntyisi mahdollisimman vähän.

− Yksi oleellinen keino pienentää kuljetustemme ilmastovaikutuksia on vähentää ajettuja kilometrejä. Siksi mukautamme kuljetusten reittisuunnitelmat joka päivä tarpeen mukaan ja lähetämme autot aina matkaan mahdollisimman täysinä, Kneppe sanoo.

Jakelukeskusten ja myymälöiden väliset ajokilometrit vähentyivät noin 17 prosentilla, kun Järvenpään jakelukeskus otettiin käyttöön alkuvuodesta 2019.

− Kun autot palaavat jakelukeskuksiin, ne tuovat myymälöistä mukanaan muun muassa kierrätysmateriaaleja. Näin autot eivät koskaan aja teillä tyhjinä.

Laukaan jakelukeskuksessa on käytössä myös seitsemän HCT (High Capacity Transport) -rekkaa. Sellaisen kyydissä kulkee kerralla lähes 30 prosenttia suurempi lavamäärä kuin normaalilla moduuliyhdistelmällä.

Lisätietoja: Jenni Hakkarainen, Lidlin viestintä, p. 09 2345 6400, media@lidl.fi

Avainsanat: