• Michelin Nordic AB/

Michelin esittelee ensimmäisenä maailmassa kaksi tiekäyttöön hyväksyttyä rengasta, joiden materiaaleista 45 % ja vastaavasti 58 % ovat ekologisesti kestäviä

• Nämä kaksi rengasta – toinen henkilöautoihin ja toinen busseihin – ennakoivat Michelinin standardirenkaissa kahden, kolmen vuoden sisällä käytettäviä tulevaisuuden teknologioita.

• Michelinin vahva asiantuntemus hi-tech -materiaalien alalla sekä sitä tukevat kumppanuusohjelmat vauhdittavat jatkuvaa innovaatiota.

• Tämä on konkreettinen osoitus Michelinin kyvystä saavuttaa tavoitteensa sataprosenttisesti kestävistä materiaaleista koko rengastuotannossaan vuoteen 2050 mennessä.

Michelin esittelee ensimmäisenä rengasvalmistajana maailmassa kaksi uutta rengasta: henkilöautonrenkaan ja linja-autonrenkaan, joista ensin mainitun materiaaleista 45 % ja toisen 58 % ovat ekologisesti kestäviä. Renkaat ovat tiekäyttöön hyväksyttyjä ja niiden suorituskyky on täysin samantasoinen kuin nyt myynnissä olevilla Michelin-renkailla.

Michelin on ottanut ison askeleen kohti uusien, merkittäviltä osin kestävistä materiaaleista valmistettujen rengassarjojen pilottituotantoa ja markkinointia kahden, kolmen vuoden sisällä.  Yhtymä on siis hyvissä asemissa täyttääkseen kunnianhimoisen sitoumuksensa sataprosenttisesti  biopohjaisiin, uusiutuviin ja kierrätettyihin perustuvaan rengastuotantoon vuoteen 2050 mennessä;  välietappina vuoteen 2030 mennessä on 40 prosenttia.

Michelin onnistuminen tässä kehitystyössä johtuu osaltaan luonnonkumin kasvaneesta käytöstä, siihen lisätystä kierrätetystä hiilimustasta, bioöljyistä kuten auringonkukkaöljy, biohartseista ja riisinkuorijätteestä saatavasta silikasta sekä myös renkaan rungossa käytettävästä kierrätetystä teräksestä.

Kestävien materiaalien sisällyttäminen tuotekehitykseen on merkittävä sitoumus Micheliniltä, ja siihen kuuluu, että kompromisseja renkaiden suorituskykyyn ei tehdä. Se sisältää myös siitä huolehtimisen, että renkaalla ei missään elinkaarensa vaiheessa ole ympäristövaikutuksia – ei suunnitteluvaiheessa, valmistuksessa, kuljetuksessa, ajossa eikä kierrätettynä.

Michelin nojaa laajaan asiantuntemukseensa hi-tech -materiaaleissa ja T&K -keskuksessaan työskentelevän 6 000 insinöörin, tutkijan, kemistin ja tuotekehittäjän yhteistyöhön. On merkille pantavaa, että vuonna 2021 Michelinillä oli 3 678 voimassa olevaa patenttia yksistään ekologisesti kestäviin materiaaleihin.

Tietoisena siitä, että kestävien materiaalien kehittämiseen ja käyttöönottoon tarvitaan uudenlaisia valmiuksia, Michelin-yhtymä on sitoutunut kohdennettuun kumppanuusohjelmaan nopeuttaakseen uusien teknologioiden läpimurtoa varsinkin transformaation ja kierrätyksen alalla. Kumppanuuksista ovat esimerkkeinä Pyrowave (r-styreeni), Carbios (r-PET), Enviro (rCB), IFPEN/Axens  ADEMEn tuella (biobutadieeni) (ADEME on Ranskan ekologisen siirtymän kehittämiskeskus), ADEMEn kanssa aloitettu Empreinte1 -hanke sekä kiertotaloutta edistävien BlackCycle- ja WhiteCycle-ohjelmien perustaminen, joissa Michelin toimii usean eurooppalaisen kumppanin kanssa EU:n tuella; nämä ohjelmat keskittyvät elinkaarensa lopussa olevien renkaiden transformaatioon erittäin korkealaatuisiksi raaka-aineiksi, joita voidaan käyttää uusien renkaiden tuotannossa.

Tästä linkistä voi ladata kuvia esitellyistä renkaista.

1Empreinte-hanke on Ranskan hallituksen rahoittama osana tulevaisuuden investointiohjelmaa, joka on liitetty ”France 2030” investointisuunnitelmaan, jota johtaa ADEME.

Michelin
Michelin on sitoutunut parantamaan asiakkaidensa kestävää liikkumista. Johtavana yrityksenä mobiliteetin alalla Michelin kehittää ja valmistaa erilaisiin käyttötarpeisiin parhaiten soveltuvia renkaita sekä tarjoaa palveluita ja teknisiä ratkaisuja kuljetusliikenteen käyttöön. Michelin tarjoaa myös hyödyllisiä sovelluksia matkailuun liittyvän digitaalisen palvelukokonaisuuden puitteissa. Michelin kehittää lisäksi korkean teknologian materiaaleja monille teollisuuden aloille. Yhtymän pääkonttori sijaitsee Clermont-Ferrandissa Ranskassa. Michelin toimii 177 maassa ja henkilöstön määrä on 124 760. Vuonna 2021 Michelin valmisti yhteensä noin 173 miljoonaa rengasta 68 tuotantolaitoksessaan. (www.michelin.com

YHTEYSTIEDOT
Maira Zöller