Verdensnyhed: Michelin løfter sløret for dæk lavet af 45% og 58% bæredygtige materialer

Med to nye dæk løfter Michelin nu sløret for den teknologi, der om to-tre år bliver standard i virksomhedens mere bæredygtige dæk. Det franske dækfirmas store erfaring med hightech-materialer og nye partnerskaber har fremskyndet udviklingen af de nye dæktyper. I 2050 skal Michelins dæk bestå af 100% bæredygtige materialer.

Som de første i verden kan Michelin nu præsentere to nye dæk, der består af hhv. 45% og 58% bæredygtige materialer. De to dæk, et til personbiler og et til busser, er godkendt til almindelig vej og har samme stærke egenskaber som Michelins konventionelle dæk.

Offentliggørelsen er et konkret skridt i virksomhedens plan for allerede om to-tre år at markedsføre og sælge nye dækserier, som indeholder en i dag uset høj andel af bæredygtige materialer. Michelins ambition er udelukkende at anvende biomateriale, vedvarende- eller genanvendt materiale i sine dæk i 2050. Allerede i 2030 skal 40% af materialerne i et Michelin-dæk komme fra bæredygtige kilder.

Solsikkeolie, risskaller og naturgummi
De nye dæk til personbiler og busser er resultat af en målrettet indsats for at anvende nye og anderledes materialer i dækkene. Herunder en øget mængde naturgummi kombineret med genanvendt carbon black og stål. Hertil kommer biomaterialer som solsikkeolie, silica fra risskaller og biobaseret harpiks.

Udviklingen af dæk med mere bæredygtige materialer sker med et kompromisløst fokus på at forene hensynet til klima og miljø med stærke egenskaber og sikkerhed på vejen. Og udviklingen sker med lavest mulig belastning af klima og miljø i alle led – fra design og produktion til transport, brug og genanvendelse. I arbejdet trækker Michelin på stor erfaring med at udvikle og anvende nye hightech-materialer. Michelin beskæftiger mere end 6.000 ingeniører og forskere, og i 2021 havde Michelin i alt 3.678 aktive patenter alene på denne type af materialer.

Med en række strategiske partnerskaber har Michelin gennem flere år arbejdet på at sikre den nødvendige viden og erfaring i forhold til udvikling og brug af bæredygtige materialer. Derfor har virksomheden nu kunnet accelerere udviklingen af nye, innovative teknologier særligt inden for genanvendelse.

Et eksempel er partnerskabet med Pyrowave omkring genanvendt styren. Men også samarbejdet med selskabet Carbios omkring genanvendt PET-plast og Enviro omkring genanvendelse af carbon black fra bl.a. gamle dæk har haft stor betydning for Michelin. Hertil kommer Michelins engagement i projekterne BlackCycle og WhiteCycle, som omhandler cirkulær økonomi og involverer en række europæiske partnere og er støttet af EU. Projekterne sigter mod at omdanne udtjente dæk til højkvalitetsmaterialer i nye dæk.

Foto til download findes her.

Michelin er en af verdens førende dækproducenter og har et mål om at forbedre kundernes mobilitet ved at producere og distribuere de mest bæredygtige dæk, serviceydelser og løsninger. Michelin tilbyder også digitale tjenester, vejkort og guides, der hjælper med til at gøre rejsen bedre. Endelig udvikler Michelin højteknologiske materialer, som i dag anvendes i mobilitetsindustrien. Michelin Gruppen har hovedkontor i Clermont-Ferrand i Frankrig og er repræsenteret i 177 lande, har 124.760 medarbejdere i verden og 68 produktionsanlæg. I alt producerede Michelin i 2021 173 mio. dæk, www.michelin.com.

Maira Zöller
Head of Public Relations Michelin Europe North