Verdensnyhet fra Michelin: Lanserer to dekk godkjent for veibruk, inneholder 45 og 58 prosent bærekraftige materialer

• To dekk – ett for biler og ett for busser - innen 2-3 år skal Michelin vise vei for fremtidens teknologier og sette en ny standard for Michelin dekk.

• Michelins solide erfaring med høyteknologiske materialer og et partnerskapsprogram bidrar til å akselerere innovasjonen.

• En konkret illustrasjon av Michelins evne til å nå sitt ambisiøse mål med 100 prosent bærekraftige materialer i alle dekkene innen 2050.

Som en verdensnyhet presenterer Michelin to dekk – ett for bruk på biler og ett for busser – som inneholder 45 og 58 prosent bærekraftige materialer. Disse dekkene er godkjent for veibruk og har ytelsesnivåer nøyaktig på lik linje med Michelins konvensjonelle dekk.

Michelin har tatt et nytt skritt mot pre-produksjon og markedsføring – innen to til tre år – av nye serier som vil inneholde høye nivåer av bærekraftige materialer. Konsernet er derfor godt innstilt på å oppfylle sin forpliktelse til global produksjon med 100 prosent plantebaserte kilder, fornybare eller resirkulerte materialer innen 2050, med et foreløpig mål om 40 prosent for 2030.

Denne fremgangen skyldes Michelins økte bruk av naturgummi, sammen med inkluderingen av resirkulert carbon black, oljer som solsikkeolje og plantebasert harpiks, silika fra risskall og til og med resirkulert stål i dekkene.

Inkludering av bærekraftige materialer i utviklingen av dekkene er en reell forpliktelse for konsernet, der det ikke inngås kompromisser når det gjelder ytelse, og det tas hensyn til at man ikke påvirker miljøet i hvert av trinnene i livssyklusen – design, produksjon, transport, bruk og resirkulering.

For å holde seg til veikartet kan Michelin stole på sin ekspertise innen høyteknologiske materialer, sammen med bidraget fra hver og en av de 6.000 ingeniørene, forskerne, kjemikerne og utviklerne i forskning og utviklingsavdelingen. Det er bemerkelsesverdig at Michelin i 2021 hadde 3.678 aktive patenter for disse materialene alene.

Konsernet er klar over at tempoet og arten av innovasjoner innen bærekraftige materialer krever ny kompetanse, og har engasjert seg i et program med målrettede partnerskap som gjør det i stand til å akselerere utviklingen av banebrytende teknologier, spesielt innen transformasjon og resirkulering. Eksempler på dette inkluderer Pyrowave (r-styren), Carbios (r-PET), Enviro (rCB), IFPEN/Axens med deltagelse av ADEME (fransk selskap for miljø- og energiforvaltning) (bio-butadien), Empreinte-prosjektetgjennomført med ADEME, og etableringen av sirkulærøkonomiprosjektene BlackCycle og Whitecycle, som Michelin driver med en rekke europeiske partnere og støtte fra EU, for å forvandle dekk ved slutten av levetiden til høykvalitetsråvarer som kan innlemmes i nye dekk.

1The Empreinte project is financed by the government as part of the Program for future investments, now included in France 2030 and operated by the ADEME.

Bilder for nedlasting finner du her.

Om Michelin
Michelin, det ledende mobilitetsselskapet, er dedikert til å forbedre mobiliteten til sine kunder på en bærekraftig måte. Designe og distribuere de best egnede dekkene, tjenestene og løsningene for kundenes behov; tilby digitale tjenester, kart og guider for å berike turer og reiser og gjøre dem til unike opplevelser. Michelin utvikler også høyteknologiske materialer som tjener en rekke bransjer. Med hovedkontor i Clermont-Ferrand, Frankrike, er Michelin til stede i 177 land, har 124,760 ansatte og driver 68 dekkproduksjonsanlegg som til sammen produserte rundt 173 millioner dekk i 2021. (www.michelin.com

Maira Zöller
Head of Public Relations Michelin Europe North