Ensimmäisen vuosineljänneksen osavuosikatsaus 2013

Ensimmäinen vuosineljännes 2013

• Liikevaihto oli 220 (277) milj. euroa, 20 prosenttia vähemmän kuin vuoden 2012 ensimmäisellä neljänneksellä.
  • Tilausvirta on parani 41 % verrattuna edelliseen neljännekseen ja 1 % verrattuna vuoden 2012 ensimmäiseen neljännekseen.
  • Liiketulos (EBIT) oli 4 (21) milj. euroa, joka on 1,7 (7,6) prosenttia liikevaihdosta.
  • Vuosineljänneksen nettotulos oli –4 (9) milj. euroa.
  • Operatiivisen toiminnan kassavirta oli –15 (17) milj. euroa.

(Suluissa ilmoitetut luvut tarkoittavat edellisvuoden vastaavaa ajanjaksoa.)

Konsernin tunnusluvut

1–3
1–3
koko
vuosi
Liikevaihto milj.euroa 220 277 937
Liiketulos ennen poistoja (EBITDA) milj.euroa 15 32 66
% liikevaihdosta % 6,7 % 11,5 % 7,0 %
Liiketulos (EBIT) milj.euroa 4 21 20
Liiketulosprosentti (% liikevaihdosta) % 1,7 % 7,6 % 2,1 %
Nettotulos milj.euroa -4 9 -4
Tulos osaketta kohti euroa -74 187 -74
Operatiivisen toiminnan kassavirta milj.euroa -15 17 87
Nettovelkaantumisaste % 145 % 128 % 130 %
Sijoitetun pääoman tuotto (ROCE) % 1 % 14 % 4 %
Henkilöstön määrä kauden lopussa (FTE) lukumäärä 3 001 3 129 3 040

Konsernijohtajan katsaus

"Ovako saavutti vuoden ensimmäisellä neljänneksellä positiivisen liiketuloksen. Huolimatta vähäisestä laskutuksesta, joka johtui vuoden 2012 lopun niukasta tilausvirrasta ja valuuttakurssien negatiivisista vaikutuksista, Ovako ylsi 2 prosentin liiketulokseen. Myönteinen tulos johtui merkittävältä osalta konsernin säästöohjelmasta, jonka tavoite vuodelle 2013 on 25 milj. euroa. Ensimmäisellä neljänneksellä ohjelman vaikutus oli 8 milj. euroa, joten vuosineljänneksen tavoite saavutettiin.

Tilausvirta on parantunut 41 % vuosineljänneksen aikana verrattuna suhteellisen heikkoon edelliseen neljännekseen ja 1 % verrattuna vuoden 2012 ensimmäiseen neljännekseen. Suuret asiakasryhmät ovat nyt purkaneet varastojaan, ja arviomme mukaan tilausvirta vastaa asiakkaittemme todellista tuotantomäärää. Lisääntyneet tilaukset johtuvat myös jousi- ja laakeriterästen markkinaosuuden kasvusta. Tilausten kasvun odotetaan näkyvän positiivisesti laskutuksessa vuoden toisen neljänneksen kuluessa.

Ovakon IQ-teräksen uusien sovellusten kehitystyö, kuten esimerkiksi vaativiin hammaspyöräsovelluksiin, jatkui vuosineljänneksen aikana.

Neljänneksen aikana Ovakon markkinointia Itä-Euroopassa, Italiassa ja Kiinassa on edelleen vahvistettu. Strategian toteuttamista jatketaan kaikilta olennaisilta osiltaan huolimatta säästötoimista ja suhdanteista.

Lyhyen aikavälin näkymät

Vuoden 2013 toisen neljänneksen liikevaihdosta ja tuloksesta odotetaan parantuneen tilausvirran ansiosta ensimmäistä neljännestä parempaa. Tämä johtuu suureksi osaksi siitä, että tärkeät asiakasryhmät ovat saaneet varastojaan purettua. Suhdanteista riippuvaa elpymistä leimaa edelleen epävarmuus."

Tom Erixon
toimitusjohtaja ja konserninjohtaja

Tukholmassa 22. toukokuuta 2013

Osavuosikatsaus on luettavissa kokonaisuudessaan osoitteessa: http://www.ovako.com/Financial-information

Viktoria Karsberg, Head of Group Communications, 46 70 209 93 96

Ovako on johtava eurooppalainen koneenrakennusterästen valmistaja, jonka asiakkaita ovat kuulalaakeri-, ajoneuvo- ja konepajateollisuus. Ovako valmistaa niukkaseosteisia teräksiä ja hiiliteräksiä tankoina, putkina, renkaina ja puolivalmiina komponentteina. Yhtiöllä on tuotantoa 11 paikkakunnalla ja useita myyntiyhtiöitä Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Ovakon liikevaihto vuonna 2012 oli 937 miljoonaa euroa ja henkilöstön määrä 3 040. Vuotuinen terästuotantokapasiteetti on 1,3 miljoonaa tonnia.