Marcus Hedblom nimitetty Ovakon konsernijohtajaksi

Euroopan johtavan koneenrakennusterästen valmistaja Ovakon hallitus on nimittänyt Marcus Hedblomin uudeksi toimitus- ja konsernijohtajaksi. Nimitys astuu voimaan heti. Hedblom seuraa tehtävässään Tom Erixonia, joka on aiemmin ilmoitetun mukaisesti nimitetty toimitus- ja konsernijohtajaksi Alfa Lavaliin.

Marcus Hedblom aloitti Ovakolla 2011 talousjohtajana. Hän on aiemmin urallaan toiminut eri johtotehtävissä mm. SAS-konsernin varatalousjohtajana, Spanairin toimitusjohtajana sekä johdon konsulttina McKinseyllä. Marcus Hedblom, 45, on valmistunut diplomi-insinööriksi Linköpingin yliopistosta (M.Sc., Industrial Engineering and Management).

“Olen iloinen saamastani luottamuksesta tämän haasteen edessä. Olemme luoneet selkeän strategian, joka perustuu teknologiseen johtajuuteen, toiminnan tehokkuuteen ja jossa asiakas on keskiössä. Tulevien vuosien yksi tärkeimpiä tehtäviä on uudelleenjärjestelyohjelmamme toteuttaminen, jossa pääpaino on kustannustehokkuuden ja tuottavuuden parantaminen. Kansainvälisen ja erittäin kilpaillun alan haasteet ovat moninaiset; olen vakuuttunut siitä, että Ovakolla on erittäin hyvät mahdollisuudet ja kyky menestyä”, Marcus Hedblom sanoo.

“Haluan toivottaa Marcus Hedblomin tervetulleeksi Ovakon toimitus- ja konsernijohtajaksi. Hänellä on ollut vastuullaan konsernin talous näinä vaikeina taloudellisina ja muutoksen vuosina. Marcus Hedblomilla on laaja liiketoiminnan kokemus useilta aloilta, syvällinen kiinnostus vahvojen asiakassuhteiden rakentamiseen ja osaamista terästeollisuuden haasteiden ratkaisemisessa. Lisäksi hänellä on kokemusta merkittävien muutosohjelmien johtamisesta. Marcus Hedblom on edistänyt eri puolilla konsernissa aikaansaatuja tehokkuuden parannuksia ja hän on vahvasti ollut mukana uudelleenjärjestelyohjelman luomisessa. Niinpä tämä johtajamuutos tuo Ovakolle jatkuvuutta, jota tarvitaan”, sanoo hallituksen puheenjohtaja Finn Johnsson.

Ovako julkaisi hiljattain uudelleenjärjestelyohjelman, joka vaikuttaa 300 työntekijään. Koko ohjelman tavoitteena ovat vuositasolla 45 miljoonan euron kustannussäästöt ja se toteutetaan kahden vuoden kuluessa siten, että vaikutukset toteutuvat täysimääräisesti vuodesta 2018 alkaen. Ovakon kaikkien tuotteiden toimitukset jatkuvat normaalisti sekä muutosprosessin aikana että sen jälkeen.

Uuden talousjohtajan haku on aloitettu.

Lehdistökuvia, Marcus Hedblom

Kristina Grewin, External Communication Manager, +46 (0)739 82 96 81

Ovako kehittää teknisesti korkeatasoisia teräsratkaisuja kuulalaakeri-, ajoneuvo- ja konepajateollisuudessa toimiville asiakkailleen yhteistyössä näiden kanssa. Teräksemme tekee asiakkaidemme lopputuotteista kestävämpiä ja pidentää niiden käyttöikää – se merkitsee viime kädessä älykkäämpiä, vähemmän energiaa kuluttavia ja ympäristöystävällisempiä tuotteita.

Tuotantomme pääraaka-aine on kierrätysteräs, josta valmistetaan tankoja, putkia, renkaita ja puolivalmiita komponentteja. Ovako on edustettuna yli 30 maassa, ja yhtiöllä on myyntikonttoreita Euroopassa, Pohjois-Amerikassa ja Aasiassa. Vuonna 2014 Ovakon liikevaihto oli 862 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä vuoden lopussa 2 925. Lisätietoja internet-sivustoltamme osoitteesta www.ovako.com

Olen iloinen saamastani luottamuksesta tämän haasteen edessä. Olemme luoneet selkeän strategian, joka perustuu teknologiseen johtajuuteen, toiminnan tehokkuuteen ja jossa asiakas on keskiössä. Tulevien vuosien tärkeimpiä tehtäviä on uudelleenjärjestelyohjelmamme toteuttaminen, jossa pääpaino on kustannustehokkuuden ja tuottavuuden parantaminen. Kansainvälisen ja erittäin kilpaillun alan haasteet ovat moninaiset; olen vakuuttunut siitä, että Ovakolla on erittäin hyvät mahdollisuudet ja kyky menestyä.
Marcus Hedblom