Ovako investoi Imatran terästehtaaseen lähes 15 miljoona euroa

Investoinnin avulla Ovako modernisoi Imatran tehtaan karkeavalssaamon. Kyseessä on Ovako Imatran suurin investointi yli 30 vuoteen. Investoinnin myötä tehtaan tuotantokapasiteetti kasvaa 16 000 tonnia vuodessa.

Investointi sisältää uudet muuntajat, moottorikäytöt, moottorit sekä mekaaniset voimalinjat karkeavalssaamon ensimmäiselle ja toiselle valssiparille. Investointi on merkittävä paitsi Ovakolle, myös Imatran ja koko Etelä-Karjalan talousalueelle, sillä se työllistää myös paikallisia ja alueellisia urakoitsijoita.

”Tämä investointi parantaa entisestään kilpailukykyämme, lisää pysyvyyttä sekä vankistaa jalansijaamme maailman johtavana hiilineutraalien terästen toimittajana”, sanoo tehtaanjohtaja Klaus Enwald

Karkeavalssaamon ensimmäinen ja toinen valssipari ovat kriittinen osa Imatran tehtaan valmistusprosessia: niillä bloomeista eli valetuista teräsaihioista kuumavalssataan teelmiä hienovalssaamon valssausaihioiksi sekä paksuja pyörö- ja neliötankoja suoraan asiakkaille toimitettavaksi.

Uusien moottoreiden ja vaihdelaatikoiden ansiosta karkeavalssaamon valmistus- ja kustannustehokkuus sekä huoltovarmuus paranevat.

”Uudet laitteistot lisäävät tuottavuutta sekä parantavat laatua sekä vähentävät kunnossapidon tarvetta. Ne myös parantavat turvallisuutta entisestään”, kertoo Kari Välimaa, teräs- ja valssaustuoteyksikön johtaja.

Investoinnin valmistelevat työt aloitetaan kesän 2024 huoltokatkon aikana. Varsinaiset laiteasennukset ja uusien voimalinjojen käyttöönotto tehdään kesän 2025 huoltokatkon yhteydessä.

Imatran tehtaalla satsataan vaativiin käyttökohteisiin toimitettavien, paksujen pyörö- ja neliötankojen laadun ja tuotannon tehokkuuden kehittämiseen.

”Valmistamme tehtaallamme erittäin korkealaatuisia teräksiä ja valssaamoidemme kyvykkyyttä nostamalla pääsemme tarjoamaan tuotteitamme entistä suuremmalle asiakaskunnalle”, Välimaa kertoo

Tehtaanjohtaja Klaus Enwald, klaus.enwald@ovako.com, 040 520 9482

Saiva Zalkalns
Director and Head of Group Communications
saiva.zalkalns@ovako.com
Tietoa Ovakosta Ovako kehittää puhtaita, korkealaatuisia erikoisteräksiä laakeri-, kuljetus- ja valmistusteollisuudessa toimivien asiakkaiden tarpeisiin. Laadukas teräksemme mahdollistaa kevyet ja mukautuvat tuotteet sekä kestävät ja ilmastoviisaat ratkaisut. Olemme vahvasti kestävään kehitykseen sitoutuneita ja tuotantomme on ollut hiilineutraalia tammikuusta 2022 lähtien: tuotantomme perustuu kierrätysteräksen ja fossiilivapaan sähkön hyödyntämiseen. Olemme läsnä maailmanlaajuisesti yli 30 maassa, meillä on noin 2900 omistautunutta työntekijää ja liikevaihtomme on noin 1,1 miljardia euroa. Sanyo Special Steelin tytäryhtiönä ja Nippon Steel Corporationin jäsenenä seisomme terästeollisuuden eturintamassa - yhdessä jalostamme terästä kestävälle yhteiskunnalle. Tutustu innovatiivisiin ratkaisuihimme osoitteessa www.ovako.com, www.sanyo-steel.co.jp ja www.nipponsteel.com.

Kari Välimaa, teräs- ja valssaustuoteyksikön johtaja
Klaus Enwald, Tehtaanjohtaja